Mooie zinnen….

Eendenkooi 2Mooie zinnen, ik hou er van. En dan bedoel ik niet die dooddoeners waarmee je op FB platgebombardeerd wordt maar gewoon dingen die mensen zomaar opeens zeggen.
Zoals vanmorgen, had vroege dienst bij mijn moeder, de doktersassistente zou langskomen voor het driemaandelijkse gesprek en dan is het fijn als een van de kinderen er bij is en nu ik dus.
In een winkel hoorde ik opeens een zin uitgesproken door een wat oudere man die ik zo mooi vond en ook wel een waarheid als een koe was. En de verwoording van een heel veranderend tijdperk.
Blijkbaar moest er iets gerepareerd worden en hij zei tegen zijn vrouw “Vroeger hadden ze monteurs, tegenwoordig hebben ze vervangers“.
En dat is denk ik wel zo en zonder meteen te gaan zeuren over de nieuwe tijd, tenslotte ga ik ook niet meer met paard en wagen en rij ik ook op mijn E-bike. Maar toch de man had best gelijk een beetje.
V snaarNeem maar je auto, wasmachine, computer, mijn eigen E-bike en nog heel veel meer apparaten. Er komt vaak geen schroevendraaier meer aan te pas om te kijken wat er aan de hand is maar het wordt aangesloten op de computer en gekeken wat er mis is.
En zo nodig wordt er iets vervangen.  Iemand van de wegenwacht repareert ook niet meer maar sleept de auto naar een garage of leest ter plekke uit wat er aan de hand is”
Het nostalgische vervangen van een v-snaar van een auto door een nylonkous is er niet meer bij.
Nou ja die worden ook praktisch niet meer gedragen ook natuurlijk en ik ben daar zelf wel een goed voorbeeld van.  Ook die tijd is voorbij. (gelukkig maar met die vervelende jarretelgordeltjes).
Denk wel dat de technische beroepen en de kennis zo ook wel voor een deel verdwijnen en misschien staan er over 20 jaar op braderieën wel nostalgische beroepen zodat de wasmachinereparateur,  automonteur, fietsenmaker en dat soort beroepen zoals je nu vaak klompenmakers, hoefsmeden (wordt nog steeds gedaan natuurlijk) rietvlechters ziet staan.
Want ik denk gewoon dat de hang naar vroeger gewoon blijft en iets is van alle tijden.

PS.

 

Welkom blog

Ik wil de lezers van Nestor die mijn blog lezen van harte welkom heten.
Leuk dat jullie langskomen om hier even een kijkje te nemen.
Reacties, positief als negatief, eens of mee oneens zijn van harte welkom.
En kom gerust nog eens een keer terug. 

Foto’s @Anneke  Plaatje internet.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Mooie zinnen….

  1. Corja zegt:

    Wat goed gezegd van die man en wat goed gehoord van jou! En dan ligt er zo maar een heel blogje voor het oprapen!

  2. Dat is goed gezegd inderdaad, iets vervangen is zo langzamerhand heel normaal geworden i.p.v. repareren. Mooi opgemerkt!

  3. beaunino zegt:

    Witgoed wordt tegenwoordig zo gebouwd dat de levensduur slechts zo’n zes jaar is geloof ik, daarna valt het gewoon uit elkaar haha. Bij mij tenminste wel.

  4. Vaak kan je beter meteen maar een nieuw apparaat kopen in plaats van te laten repareren hoor. Je bent een smak geld kwijt, en moet nog maar afwachten of de reparatie goed is gedaan.

  5. rietepietz zegt:

    O ja, altijd genieten als iemand zo mooi iets samenvat. En gelijk heeft hij want echte vakmensen zie je steeds minder.
    Die kousen met jarretelles heb ik toch soms een klein beetje heimwee naar, maar natuurlijk niet meer iedere dag 😉

  6. Kakel zegt:

    Vaak is het goedkoper om een nieuw apparaat te kopen dan het kapotte te laten repareren. En soms zie ik de fabrikanten er voor aan, dat ze toestellen zo maken, dat ze na een aantal jaar stuk gaan.
    Lieve groet

  7. Plato zegt:

    Als je die tijd hebt meegemaakt, kijk je nostalgisch achterom. Maar de nieuwe technieken hebben ook hun voordelen. Vroeger altijd gedonder met de waakvlam van de CV ketel. Moest dan weer vervangen worden et. Tegenwoordig: alles elektronisch, geen waakvlam meer. En dat is echt een stuk ellende minder. En daarbij: voor alles wat voorbij gaat komen nieuwe dingen. Denk maar eens aan de computerprogrammeur, reparateur, softwaredeskundige. Niets gaat voorbij, het verandert alleen van vorm.

    • gewoonanneke zegt:

      Daar heb je gelijk in. Ben ook wel eens op kerstmorgen de zolder opgekropen om de verwarmingsketel aan te doen die uitgewaaid was. Er zijn leuker dingen om te doen op zo’n dag. En dat geeft ook wel weer werk inderdaad op een andere manier.

  8. Lenjef zegt:

    De computermens

    het verleden is voor eeuwig voorbij
    nieuwe woorden verschijnen
    terwijl oude snel verdwijnen
    hopelijk blijft een ei nog lang een ei

    Lenjef 😀

Geef een reactie

