Een rijke oogst

De tomaatjesoogst van een dag.
TomatenDit jaar begonnen met een klein en bescheiden groentetuintje bij mijn huis en ik moet zeggen het bevalt me uitstekend en heb al aardig wat keren gegeten uit mijn eigen tuin.
Heb er ook wel van geleerd wat ik beter wel en beter niet kan planten.
Koolsoorten zijn best groot en leveren in verhouding weinig op, bonen is leuker, had dit jaar echt een rijke oogst en heb er heel wat keren van gegeten en nog steeds want morgen en daarna kan ik nog steeds een keer snijbonen eten.
Ik kreeg van zoonlief ook een aantal Appie tuinzaadjes en veel daarvan is opgekomen.
Bossen vol peterselie, die kan ik invriezen voor de soepgroentes en ook de tomaten en paprika’s doen het dit jaar echt supergoed. De bosaardbeitjes zijn heel leuk en smakelijk.
De cherrytomaten die ik in twee kleuren heb zijn echt heerlijk en iedere dag kan ik gewoon een bakje vol plukken en opeten.
De komkommers waren dit jaar wat minder, vanmiddag nog wel twee geplukt, niet zo groot als vorig jaar.
Had ook uien gepoot die ik een tijdje geleden gerooid en gedroogd heb, die kan ik voorlopig ook nog gebruiken door de salade of zo.
Zo had ik vanavond echt een bord vol eten uit mijn eigen tuin.  Een salade van grote tomaten, rode uien, paprika, komkommer en bieslook.  Met een eitje erbij en twee eetlepels aardappelsalade had ik echt een koningsmaal.
Zoals het er nu naar uitziet krijg ik straks ook nog wel wat physalis bessen, ik vind ze bijzonder van smaak en als het nog een paar weekjes redelijk weer blijft komen er ook nog wel vijgen, de boom staat er barstensvol mee.
Een goed jaar dus voor mijn tuintje, de enige die het niet goed gedaan hebben zijn mijn courgettes. Ze gaven mooie bloemen maar er kwamen geen courgettes aan.
Misschien maar goed ook want ik las dat er in Duitsland een man overleden was aan zelf gekweekte courgettes haha. 😉 .
Voor het geld hoef je het echt niet te doen hoor je eigenEten 1 groentes kweken of je moet het ook voor heel de winter doen en invriezen maar dat is niet zo mijn ding.
Ik vind het gewoon leuk zo lekker uit mijn eigen tuin mijn eten te plukken en het dan meteen vers onbespoten eten.
Volgend jaar wil ik ook nog andere fruitsoorten al heb ik tot nu toe nog steeds aardbeien, geen bakken vol meer maar zo om de dag nog een handje toch heerlijk. En van de kruisbessen heb ik wekenlang gesmuld.
Maar misschien wat ander fruit er nog bij, frambozen of zo. Ga me er deze winter eens in verdiepen. En als iemand nog tips heeft, van harte welkom.

Dit bericht werd geplaatst in Tuin en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Een rijke oogst

  1. Geweldig om dat allemaal uit je eigen tuin te kunnen halen hoor Anneke.

  2. Plato zegt:

    Lijkt mij ook leuk, zo’n tuintje, maar zo vlak bij de straat (veel auto’s) lijkt me niet handig. Je maakt er wel iets moois van.

    • gewoonanneke zegt:

      Mijn tuintje is aan de achterkant van mijn huis. De vorige bewoners hadden daar ook een soort groentetuin. Mijn tuin is namelijk nogal breed. Wij hadden gekozen voor een grote vijver maar wie weet, die er uit en een iets groter moestuintje is nog een optie.

  3. Willem van Leusden zegt:

    Hallo Anneke; ik probeer ook een keer te reageren. Framboos en braam is lekker fruit, Alleen; beiden zijn het ruigtegewassen, ze gaan woekeren vanuit hun wortels, dan staan ze niet meer leuk, maar geven ook veel werk als je niet wil dat andere gewassen worden verdrongen door framboos en/of braam.

  4. gewoonanneke zegt:

    Dat klopt helemaal Willem. Heb ze allebei gehad en kom ze nog steeds overal tegen .ze zijn heel hardnekkig. Toch maar op zoek naar wat anders 👍

Geef een reactie

