Boerenkunst……

kunst hooiIk heb al eerder een keer foto’s op mijn blog gezet van die ingepakte zwarte grasbollen die geverfd waren. Het is een vrolijk gezicht en mooier dan die zwarte dingen.
Vorige week fietste ik langs een boerderij net aan de rand van ons dorp en zag daar een oma bezig om met haar kleinkinderen die bollen te beschilderen.
Had toen geen tijd om te stoppen maar vanmiddag kwam ik er weer langs en zag de 5 bollen mooi gekleurd aan de rand van het erf staan.
Ik was al voorbij gereden maar dacht toen, ik ga gewoon even vragen of ik er een foto mag maken voor in de krant en even en praatje maken er bij.
Een vrouw in een overal komt er aanlopen, ze is bezig haar man te helpen om de giertank leeg te maken. Want zo hoorde ik later in het gesprek er mag maar tot 1 september gegierd worden en dan pas weer in het voorjaar dus de tank moest schoon leeg zijn anders zouden ze het niet redden.
Ik vraag of ze het leuk vinden als ik een foto in mijn krant zou zetten en de boer zegt op een brommerige maar heel aangename manier “ik had je al veel eerder eens verwacht Anneke want er staan al een paar jaar van die gekleurde bollen langs het fietspad”.
Dat klopt zei ik, die heb ik ook al een paar keer op de foto gezet, niet wetend dat ze bij deze boerderij hoorden maar nu zag ik die kinderen verven en was ik nieuwsgieriBoerenkunstg geworden.
De vrouw loopt even met me mee naar de bollen toe om er over te vertellen. Een keer per jaar in de vakantie dan geef ik een workshop voor mijn kleinkinderen, dan mogen ze de bollen beschilderen. Ik help ze dan want ik vind het schilderen zelf ook leuk.
Een van de kleindochters houdt van vlakken dus dan plakken we er eerst band op en dan kan ze deze beschilderen.
Normaal doen we het dus langs het fietspad waar ze staan maar omdat het dit jaar op de afgesproken dag zo regende hebben we het in de schuur gedaan.
De twee kleinste kleinzonen van 4 en 5 deden dit jaar voor het  eerst mee en die wilden een tractor op de bollen schilderen en oma had het voorgetekend.
Ze vertelde ook van fotograferen te houden.  Pas was er zo’n mooie mistige ochtend en ging zo gauw mijn werk klaar was mijn camera halen maar was eigenlijk al een beetje te laat want de mist was al weer wat minder geworden. Heb eigenlijk te weinig tijd om te fotograferen zei ze een beetje spijtig.
Maar bij het schilderen hou ik wel de regie in handen hoor, gaat ze verder, we verven met echte verf, anders zou het er af regenen, dus daar moet je wel een beetje op letten dat ze niet alleen zelf helemaal er onder komen te zitten. (ach dacht ik, dat gebeurt bij mij ook haha).
Een leuke vrouw, ik herkende haar meteen toen ik het erf opreed, zij had namelijk ook de naam van ons nieuwe sportpark bedacht “Weydenhoeck”. Vanaf haar boerderij kijkt ze namelijk precies op het park uit en opeens vond ze dat die naam bij dat park hoorde.
Ook de jury destijds was het daar mee eens en inderdaad het is een mooie eigenlijk best simpele maar passende naam voor het sportpark dat midden tussen de weilanden ligt.
En dat vind ik nou zo leuk van mijn werk, zomaar ergens op afstappen, zo op het oog een “gewoon” boerenechtpaar maar met zulke onverwachts leuke verhalen en hobby’s.
Boerenkunst1Ze hadden ook nog in de stal wel zo’n 18 zwaluwnesten zitten en ik heb de toezegging gekregen dat ik volgend jaar begin zomer mag komen fotograferen als de jongen er zijn.
Ik heb een lijntje gespannen vertelt de boerin en op een keer telde ik dat er 34 zwaluwen opzaten. Ook tijdens ons praatje vliegen ze nog in en uit maar veel zijn er al weer weg, vertelde ze.  Ik vroeg nog of ze niet op de grasbollen wilde gaan liggen maar dat deed ze toch maar niet haha.
Wat een superleuke mensen zo opeens op zo’n dag…..  I love it.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen. Bookmark de permalink .

19 reacties op Boerenkunst……

  1. staartje zegt:

    Wat een heerlijke oma. Hartstikke leuk. Gelukkig zie ik hier veel van die bollen in hooikleur

  2. Wat een geweldig idee, dat ziet er inderdaad beter uit dan zwarte balen hoor.

  3. Marja zegt:

    Daar word je vrolijk van.

  4. staartje zegt:

    Dit is op apenstaartjeweblog herblogden reageerde:
    Dit zo Leuk!!

  5. klaproos zegt:

    dat zijn de leukste dingen en ontmoetingen voor een mens hé staartje, geweldig, wat een leuk idee:-)

  6. Plato zegt:

    Prachtig blogje, mooie foto’s en een boerin met veel inspiratie en kunde. Allemaal dingen om blij van te worden.

  7. rietepietz zegt:

    Het boerenleven is toch een heel apart leven, het wijkt op veel dingen toch ook af van “het gemiddelde” . Neem nou deze leuke hobby die de kleinkinderen in de vakantie uitoefenen, héél bijzonder toch en zóveel leuker dan voor de TV of achter de computer hangen;-)

  8. Kakel zegt:

    Met de Tour de France hadden ze ook zulke leuke balen gemaakt. Echt een lust voor het oog!
    Mensen kijken vaak op boeren neer, maar een kennis dat deze mensen hebben, is fenomenaal.
    lieve groet

  9. Melody zegt:

    Wat leuk Anneke !!

    Dit zouden veel meer mensen moeten doen…. wat een heerlijke tijdsbesteding !

Geef een reactie

