Die vallen buiten de boot…..

Vpinnenandaag moest ik naar de Rabobank in een naburig dorp want bij ons is ie al weer een tijdje gesloten. Een schitterend nieuw kantoor is er neergezet, luxueus ingericht met personeel dat daar ook precies bij past.
Vorige week was ik al wezen vragen hoe ik de ten tenaamstelling van onze stichting kon veranderen. Dat zou ik digitaal kunnen doen, vertelde de jonge dame aan de info balie me. En toen ik vroeg weet je dat zeker dat het ook bij een stichting kan was haar antwoord, helemaal rekenend op de wondere der techniek, ja hoor dat kan.
Thuis ging ik het proberen. Dacht eerst mijn naam toevoegen, dat lukte, daarna bij de huidige penningmeester de bevoegdheden weghalen dat lukte ook. Daarna proberen de naam van haar te verwijderen “u heeft geen bevoegdheid”. En daarna kon ik dus ook meteen niet meer internet bankieren, ook niet nadat ik de bevoegdheden weer digitaal teruggeven had aan de vorige penningmeester.
Ik wist het wel, heb wel meer een naam gewijzigd en dan moeten ze een uitdraai van de KvK voor hebben en nog een legitimatie dus vandaag maar weer op pad gegaan.
Voor me staat een mevrouw waarvan ik weet dat ze in een begeleid wonen project woont.
Een mevrouw van schat ik een jaar of 50, ze schuifelt wat en spreekt de dame achter de infobalie aan of deze voor haar wil pinnen.
De dame gestoken in een bij haar functie passend mantelpakje, zo’n dame waarbij ik me altijd een lompe boer voel kijkt naar de mevrouw of ze een wezen van een andere planeet is en ze in haar wereld nog nooit zo iemand tegen gekomen is.
Heeft u geen pasje met pincode dan vraagt ze,  nee antwoord de vrouw, ze pinnen hier altijd voor me, ik wil 35 euro hebben dan ga ik meteen naar het winkelcentrum om wol te kopen want dan kan ik weer breien, oranje wol en daarna ga ik nog boodschappen doen en weer naar huis.
Ik ga eens op mijn gemak zitten kijken hoe de bankdame dit probleem op gaat lossen.
Ze roept een collega er bij die blijkbaar beter weet hoe dit gaat. Een leuke vrouw die er van op de hoogte is dat ze dan met een bankpasje inloggen omdat deze mensen zelf geen code hebben of weten.  Ze vraagt om een ID kaart en na veel moeite weet de mevrouw hem ergens uit haar tasje te vissen.
Waarom zijn jullie niet meer ’s avonds open, vraagt ze nog, jullie moeten weer ’s avonds open want ik moet overdag werken.
mantelpakjeMaar u bent er nu toch ook, antwoordt de vrouw, ’s avonds open zijn is afgelopen.
Vandaag heb ik vrij zegt ze, een keer in de 6 weken heb ik maar een vrije dag dus jullie moeten ’s avonds weer open. De mevrouw van de bank krijgt het niet uit haar hoofd gepraat.
Na nog een lang verhaal over breien, het geld, waarom kan ze geen 35 euro krijgen maar moet ze 40 euro opnemen, eindeloos lang bezig met het geld en pasjes weer op te bergen in een veel te klein portemonneetje dat dan weer haar tas in moet, opmerken dat de mevrouw van de bank ook links is, zo van de wereld is ze dus ook weer niet, gaat ze naar huis.  En na een dik half uur wachten ben ik dus aan de beurt……… ik had het niet willen missen. (wordt vervolgd)

Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Die vallen buiten de boot…..

  1. staartje zegt:

    Heerlijk verhaal, maar ook triest

    • gewoonanneke zegt:

      Ja nou moet ik zeggen dat die mevrouw die er bij kwam alle geduld had en heel lief voor die vrouw was. Hoop dat het op alle banken zo geregeld is dat die mensen ook volwaardig mee kunnen doen.

  2. Dat zijn toch hele toestanden hoor, niet iets om vrolijk ban te worden.

  3. Plato zegt:

    Volkomen legitiem om voor je te laten pinnen. Die medewerkers moeten niet zo moeilijk doen. En inderdaad, het is wel vervelend als er ’s avonds geen spreekuur meer is. Hier in Wormerveer is het nog erger. Het hele ING winkeltje is weg. En er komt voorlopig niks nieuws. U kunt ook pinnen in Krommenie (da’s 4 km. verder op) staat er geschreven.
    Dus dan steeds maar hopen dat de pinautomaten van de supermarkten het doen (en dat is niet eenvoudig, op marktdag zijn ze vaak om 11 uur al leeg). Zo niet, dan kun je dus nergens geld ophalen in eigen woonplaats. Lekker dan.
    https://platoonline.wordpress.com/2015/09/01/we-300-5/

    • gewoonanneke zegt:

      Ik moet wel zeggen dat die mevrouw die er later bij kwam, die was ook wat ouder heel vriendelijk tegen die mevrouw was alle tijd er voor nam en haar prima hielp. En zo hoort het ook. Ja wij hebben nog wel verschillende mogelijkheden om te pinnen. Maar inderdaad kleinere gemeentes wordt het echt een probleem. En zeker voor de oudere mensen of zoals deze mevrouw met een beperking wordt het dan heel lastig. Ik ga na mijn vakantie weer eens lezen en verzinnen op je thema.

  4. rietepietz zegt:

    Omdat ik bewust niet pin merk ik natuurlijk óók dan men steeds meer probeert me naar de automaat te verdrijven. Ik vertik het en neem uitsluitend geeld op aan de bali. heb al in de tijd dat de pas verplicht werd deze laten blokkeren voor pinbetalingen waardoor hij ook niet in de automaat werkt. Jammer dat vrijwel niemand heeft aan zien komen dat de banken hun “service”steeds verder af zouden bouwen als iedereen een pinpas heeft. Met wat meer verzet had de macht van de banken lang zo groot niet kunnen worden.

    • gewoonanneke zegt:

      Maar pinnen ze het dan niet voor je. Bij deze bank is er echt geen mogelijkheid meer om het op te nemen bij de balie. De medewerkster pint het dan met een pasje van de bank, weet ook niet precies hoe dat werkt dan. En ik snap het niet helemaal van je wat je er op tegen hebt. Heeft dat te maken met veiligheid? . Je werkt op een computer dus dit kan je ook makkelijk. Zo groei je er toch in mee en als je dan nog ouder bent dan blijft die vaardigheid omdat je het vaak gedaan hebt.

      • rietepietz zegt:

        Ja natuurlijk zou ik het best kunnen, maar ik wil het niet opgedrongen krijgen. Het heeft het betalingsverkeer duur gemaakt, en de veiligheid wordt steeds meer bij ons neergelegd. Ik kan bij de ING nog steeds aan de bali opnemen maar moet dan wél boven de €1000,– opnemen,maar dat deed ik altijd al, ik doe álles met contant geld en laat de pas voor binnen geblokkeerd zolang er nog een gaatje is contant op te nemen. We worden steeds meer gedwongen de zaken zó te regelen als de bank prettig vind, ik wil graag zelf kunnen kiezen en ga sowieso niet internet bankieren, dan moet ik áltijd zorgen een goed beveiligde computer te hebben en daar heb ik geen zin in, nu is het niet zo erg als ik wat knoei met een nieuwe Windows update, als je telebankiert kun je dat gewoon niet hebben.

        • gewoonanneke zegt:

          Ja dat zijn keuzes die iedereen zelf maakt natuurlijk. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zo nu en dan voor het jeugdwerk een groot bedrag naar de bank moet brengen dan ben ik altijd blij dat het weer weg is. Als ik meer dan 100 euro in mijn portemonnee heb vind ik het al geen prettig idee. Maar goed het is wel goed tegen impulsaankopen haha.

          • rietepietz zegt:

            Ik heb áltijd een briefje van €100,– in een vakje van m’n portemonnee, voor het geval ik onverwacht meer nodig heb maar omdat het één briefje is gebruik ik dat nooit voor een kleinigheid, dus inderdaad goed tegen impuldaankopen;-)

  5. Kakel zegt:

    Pinnen, ik vind het een wereld-uitvinding. Het valt me mee dat deze bankmedewerkster nog vriendelijk bleef. Over het algemeen vind ik ze chagrijnig en uit de hoogte. Ik vrees dat ik in jouw plaats héél hard gezucht zou hebben…

    • gewoonanneke zegt:

      Nou die ene mevrouw was echt heel aardig hoor moet ik zeggen. Ja pinnen is voor mij ook makkelijk hoor, heb soms amper geld meer in mijn portemonnee dat is ook niet altijd handig natuurlijk. haha.

  6. Jeetje, ik zou niet meer zonder kunnen. Hoewel ik altijd wel contant geld op zak heb ook hoor!
    Maar dit vrouwtje leeft wel nog heel erg in zeg maar 30 jaar geleden of zo… en ze werkt nog, is ze jonger dan ik? Dat snap ik echt niet.

Geef een reactie

