Een pleidooi voor “de weg kwijt”

HeideTijdens onze vakantie in Zeeland hebben we zo’n 180 km gefietst en daarbij zijn minimaal een kilometer of 30 die we omgereden hebben omdat we niet wisten waar we waren en hoe we ergens moesten komen of gewoon verkeerd gereden waren.
De eerste dag begon al goed toen we naar Renesse, dat normaliter een stukje van een kilometer of 6 vanaf de camping is, wij al 12 km op de fietsen hadden staan. Maar goed toen hadden we wel een prachtig natuurgebied gezien waar wilde paarden liepen, de heide in bloei stond en prachtige vennen waren met foeragerende lepelaars.
Dat hadden we toch nooit gezien als we meteen “goed” gereden waren.
Of die keer dat we afgesproken hadden om een bootreis te gaan maken in Burgh haven een afstand van zo’n 10 kilometer waar we gewoon, en ik overdrijf niet, zo’n 1 1/2 uur over gedaan hebben. Iets wat toch met onze E-bikes in een half uurtje geklaard had moeten zijn.
Maar dan had ik geen gesprek gehad met die leuke man die in zijn tuin aan het werk was en heel gedienstig en vol humor aan mij uitlegde hoe we moesten rijden nadat ik
verteld had dat we al een uur aan het zoeken waren. Hij vroeg nog waar wij onze fietsen neer zouden zetten als we gingen varen. Toren OuderkerkEn toen ik zei gewoon bij de boot, en dat ik goed verzekerd was hadden we nog een leuke discussie over het gebruik maken van het collectiviteitsgevoel over verzekeringen. Waarop ik zei dat ik een verzekering van 500 euro had genomen waarmee ik flink bijdraag aan dat collectiviteitsgevoel. Dat ik daarna alleen nog maar de eerste twee van de vijf dingen die hij gezegd had had onthouden kwam niet alleen door dat gesprek maar ook door het feit dat het zo’n ontzettend leuke man was met prachtige ogen. Helaas niet meer verdwaald daar in de buurt. 😉
En geloof me, we hadden ook kaarten en mijn zus GPS op haar telefoon en uiteindelijk kwamen we toch nog op tijd voor de boot.
Ook nog een keer dat we weer de verkeerde weg genomen hadden en zo even rondkeken en er opeens twee mensen overstaken die uit mijn dorp kwamen en ik goed kende. Hoe bijzonder is dat eigenlijk als je zo’n eind weg ben. (Overkwam met trouwens nog twee keer dat ik mensen uit mijn dorp tegen kwam in verschillende plaatsen)
Zo kan ik nog een heleboel voorbeelden noemen van lieve en aardige mensen die me de weg gewezen hebben en waar ik vaak goede herinneringen aan heb.
Als iemand mij de weg vraagt geeft het me ook altijd een goed gevoel als ik ze op weg kan helpen zoals net voor de vakantie nog twee fietsers die naar Ridderkerk moesten en in Ouderkerk terecht waren gekomen. (We zijn niet de enige hoor). In mijn allerbeste Frans
heb ik ze de goede richting gewezen.
Hoe saai is een vakantie als alles goed
gaat toch, welke verhalen hoor je later nog, toch niet van die vakantie waarbij het Lepelaarmooi weer was, alles klopte en goed ging. Die ben je gauw vergeten.
Nee die vakanties die niet goed gingen, waar je verdwaald was, helemaal te pletter regende of iets anders. Die verhalen komen steeds weer terug. Vandaar mijn pleidooi voor “de weg kwijt zijn”.
Zeker als je alle tijd hebt zoals in een vakantie, wat maakt het dan eigenlijk uit om wat om te rijden.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Een pleidooi voor “de weg kwijt”

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Klopt helemaal.
    Je hebt vaak de grootste lol om datgene wat mis ging.

  2. Kakel zegt:

    Missers zijn eigenlijk toppers 😉
    lieve groet

  3. rietepietz zegt:

    Ja daar zit wel wat in, maar verdwalen vind ik toch maar niks;-)

  4. hollandswelvaren zegt:

    Je kan beter verdwalen op de fiets als in je hoofd.

  5. Juist leuk om een beetje te verdwalen… en als je geen haast hebt!

Geef een reactie

