Ze raakte mijn hart

mama 1Vorige week toen ik nog een halve dag thuis was, tussen twee vakanties door, ging ik nog even naar mijn moeder.
De deur is altijd open achter dus liep ik naar binnen en riep hallo mam maar ik zag niemand naar de deur komen dus ging ik verder en zag haar in de slaapkamer op de grond zitten/liggen.  ( Ben vast erfelijk belast want ik val zelf ook nog wel eens een keer).
Ze was gevallen toen ze uit de badkamer was gekomen vertelde ze en kon niet meer overeind komen.
Ik heb geroepen zei ze maar ze horen me niet, wat ben ik blij dat jij er bent, ik heb gebeden dat er iemand zou komen. Ik vroeg of ze ergens pijn had maar dat had ze niet dus probeerde ik haar op te tillen maar dat viel nog niet mee als iemand niet meegeeft. Maar mijn mijn armen onder haar armen kreeg ik haar toch overeind met al mijn krachten. Waarom heb je niet op de knop gedrukt vroeg ik, ze heeft namelijk een alarm altijd om.
Maar zoals een huisarts al eens zei, daar hebben oudere mensen helemaal geen erg meer in om te bellen als er wat gebeurt.
Nou ja verder had ze nergens last van en na een kopje koffie was ze weer helemaal “de oude” (letterlijk en figuurlijk).
Even mijn zusje ingeseind dat ze het ook wist en die zou dan nog even een keer bellen of langsgaan.
Vanmorgen kwamen we samen, ze was weer druk bezig met haar wasje te doen en we gingen samen koffiedrinken.
Soms begint ze te polsen om naar een tehuis te gaan, mijn zus werkt in een verzorgingstehuis en ze vroeg ook hoe het daar dan ging.
Maar goed, mijn zus zei ook, denk niet dat het daar allemaal zoveel beter is, hier kan je nog je eigen gang gaan, weet je alles nog te vinden en dat begreep ze dus ook wel.
Als ik niet zulke dochters als jullie had dan kon het echt niet meer zei ze, zo lief als ze het zei, het kwam recht in ons hart.
Ik doe hier nog van alles in huis, een wasje, de plantjes water geven, wat schoonmaken maar het mooiste van de dag is toch als jullie komen zei ze.
Mijn moeder is echt nooit zo’n compliment gevende moeder geweest hoor. Gewoon lekker je ding doen en niet van dat sentimentele gedoe zoals knuffelen of zoenen, dat was nooit zo haar ding.
Maar de laatste jaren wel. Ze zegt heel vaak hoe blij ze is dat wij (mijn broer en schoonzus en zwager ook) voor haar doen.  En zonder knuffel komen en weggaan dat gebeurt echt niet meer. Het liefst zou ze ons gewoon vast willen houden als we weer weggaan. En altijd zegt ze, je mag iedere dag wel komen hoor.
En dat zorgt er ook wel voor dat we altijd graag naar haar toe gaan. Al heb ik ook wel eens een dag dat ze echt niet uit haar verhaal komt, het 100 x vertelt dat ik denk pfff…. mam.
Iedere dag kan natuurlijk niet maar een paar keer per week gaan we toch wel en ik zal zeker mijn ritje naar haar huis missen als ze er niet meer zou zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Familie. Bookmark de permalink .

19 reacties op Ze raakte mijn hart

  1. Wat een mooi liefdevol logje! Van de kant van je moeder, maar ook van jouw (jullie) kant.
    Ja joh, ze heeft een leeftijd, maar op zich is ze toch nog wel blij met wat ze kan lijkt wel hè.
    Sterkte en geniet zoveel mogelijk van haar!

  2. Marja zegt:

    Koesteren zo lang het nog kan.

  3. Minoesjka2 zegt:

    Wat een waardevolle momenten zijn dat dan hè!

  4. Dat was wel even schrikken natuurlijk Anneke, een ontroerend verhaal.

  5. Jokezelf zegt:

    Wat een mooi verhaal over je moeder Anneke. Fijn dat ze nog thuis kan wonen.

  6. rietepietz zegt:

    Ik denk dat jullie gelijk hebben, dat ze beter af is in haar eigen huisje zolang jullie haar zo regelmatig kunnen bezoeken. Ook in bejaardenhuizen kan iemand uren niemand zien en in een andere omgeving gaat men op die leeftijd meestal snel geestelijk achteruit.
    Heerlijk dat haar kinderen redelijk in de buurt wonen en ook tijd voor haar kunnen vrij maken.
    Zó zou ik het ook wel willen als ik niet meer uit de voeten kan, jullie zijn kanjers en verdienen de pluim van je moeder ten volle!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja toen ik mijn werk kwijtraakte en iemand tegen me zei “alles heeft een reden” kon ik ze wel afschieten. Als ik nu terug kijk naar de laatste 3 1/2 jaar wat er allemaal gebeurd is met mijn zwager, mijn broer, mijn moeder, mijn vriendin. Ik zou dat allemaal niet hebben kunnen doen als ik nog werk had gehad fulltime. En natuurlijk had anders een ander die dingen wel opgepakt hoor maar het maakt mijn ontslag nu ik er op terug kan kijken wel wat minder erg voor me omdat ik toch wel het gevoel heb nog nuttig bezig te kunnen zijn. En inderdaad het geluk dat we nog in de buurt wonen zo’n 10 km verderop is nog te overzien. Ik denk dat ook wel eens hoe zou het gaan als ik zo oud zou worden haha.. Ach wie dan leeft wie dan zorgt. En volgens mij heb je zelf ook wel een goede band met dochter en kleinkinderen.

      • rietepietz zegt:

        Ja gelukkig wel maar de meeste wonen toch te ver weg om iets aan te hebben wanneer we hulp nodig hebben. Dochter en eén kleindochter op kleine 15 km afstand, de rest minstens één autouur óf 7 vlieguren.

  7. Kakel zegt:

    Ik ben het met Rietepietz eens: in haar eigen huisje – met hulp van jullie – is voor haar het best. Oude bomen moet je niet verkassen. Wel triest dat ze gevallen is. Voor hetzelfde geld breekt ze wat, daar moet je niet aan denken. Kijk, als alle mensen toch eens op deze manier oud zouden mogen worden, dát zou mooi zijn. Knijp in je handjes dat je haar hebt en dat ze meer open wordt in het uiten van haar gevoelens tegenover jullie.
    Lieve groet

  8. Mrs. T. zegt:

    Zo, dat is even flink schrikken, maar gelukkig viel het mee. Mooi dat jullie nu toch van haar te zien en te horen krijgen dat ze zo blij met jullie is. Je wist het ongetwijfeld al wel, maar het af en toe horen is natuurlijk hartstikke fijn.

  9. minoesjka2 zegt:

    Fijn dat het meeviel met je moeder ……… tja, zo’n dame op leeftijd is toch een extra zorg.En weet je Anneke, ik hoop voor jullie dat je nog heel lang kunt genieten van je moeder en dat je dat ritje nog heel vaak kunt en mag maken.

Geef een reactie

