Met open mond…..

Tja mijn tandarttandartss is echt een man om te zoenen, niet dat ik dat doe natuurlijk, wil hem wel te vriend houden al weet ik niet of dat nog zo blijft sinds ik hem vanmorgen per ongeluk in zijn vinger beet.
Bij mij thuis vroeger werd er weinig aandacht besteed aan de tandarts, mijn moeder had door een tandenziekte al jong een kunstgebit en mijn vader kende ik eigenlijk ook niet anders.
Na de schooltandarts was er bij ons in het dorp ook niet altijd een tandarts en als het dan niet zo gestimuleerd wordt gaat dat wel ten koste van een gebit. En trekken was blijkbaar makkelijker dan repareren in die tijd dus toen ik een jaar of 18 was had ik al een plaatje met 2 kiezen.
Ik kan zeggen dat ik in de loop der tijden heel wat tandartsen versleten heb tot ik bij deze tandarts terecht kwam voor achterstallig onderhoud en hij het zo’n uitdaging vond
om er aan te beginnen dat hij ’s middags na het eerste gesprek van ’s morgens meteen al belde en zei “Anneke, er heeft iemand afgezegd, kan je nu meteen komen”.
Hij zorgde er voor dat ik weer durfde te lachen, al had ik boven en onder wel een paar hulpframes en tandarst2een kroon maar toch…….
Ik verdedig ook elke tand en kies bij hem met “hand en tand” (toepasselijk he) om te bewaren en hij moet er ook wel eens om lachen. Maar we komen er altijd samen wel uit.
Vorige week ging mijn kroon er uit en ik wilde eigenlijk gisteren net bellen toen er ook nog een vulling uitviel dus meteen maar gebeld en vanmorgen om kwart over 8 lag ik al in zijn stoel.
Er kwam zelfs een laserapparaat aan te pas om te zorgen dat hij mijn kroon nog kon redden en dat ik hem per ongeluk in zijn vinger beet kwam omdat hij maar bleef zeggen bijten, mond open en ik daardoor even niet oplette en te vroeg beet. Hij moest er wel om lachen.
Maandagavond was ik bij een vriendin die gewoon een goed en gezond gebit nog heeft, haar man heeft al 20 jaar een kunstgebit en kreeg nu een nieuw klikgebit.
Zelf moest ze een vulling tussen twee kiezen krijgen en ze zei, ik denk dat ik ook mtandaartsijn gebit maar laat trekken dan ben ik overal van af.
Ik zei, je lijkt het helemaal gek geworden, je hebt een goed gebit, je weet helemaal niet waar je over praat. Je laat toch je gezonde tanden en kiezen niet trekken. Kon me daar echt helemaal niets bij voorstellen maar ze meende het echt serieus.
Heeft mijn tandarts dan helemaal geen nadelen. Ja hoor, hij begint altijd verhalen te vertellen en dingen te vragen als ik met mijn mond open lig en geen antwoord kan geven.
Maar dat vergeef ik hem dan maar want heb veel aan deze geweldige tandarts te danken.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Met open mond…..

  1. De schooltandarts was “horror” Anneke. De wagen van de brave borst stond op het schoolplein, en jij maar wachten tot je naam werd afgeroepen…..vreselijk!

  2. ria zegt:

    Hou hem maar in ere Anneke.
    groetjes, Ria

  3. De schooltandarts was voor mij ook ‘horror’, Edward heeft helemaal gelijk, een verschrikking.
    Maar ook ik heb me eroverheen gezet. Heb op 4 kiezen na alles nog, wel de nodige vullingen natuurlijk, maar goed. En ik ben er zuinig op. Pas nog alle witte vullingen in mijn boventanden laten vervangen, die waren niet meer zo wit ;-). Ik zal er echt alles aan doen om mijn eigen gebit zo lang mogelijk te behouden.

  4. rietepietz zegt:

    Tja, ik ben in ’42 geboren, dat betekende vooral in de jaren dat de gebitten gevormd worden er een tekort aan allerlei voedingsmiddelen o.a.was o.a. voor de kalkhuishouding. Kortom een bar slecht gebit( en bottenstel) dat tijdens de zwangerschappen de genadeslag kreeg
    Voeg daarbij dat er in de jaren 60 een schreeuwend gebrek was aan tandartsen. En dié er waren werkte “snel” om zoveel mogelijk klanten weg te werken terwijl er ook nog niet zoveel mogelijkheden waren als er nu zijn. Je begrijpt,ik was er snel doorheen Maar ik snap nu hélemaal jouw stralende lach op de foto in je logkop;-)

  5. Kakel zegt:

    Eigenlijk ben ik zes jaar geleden mijn gebit pas gaan waarderen. Toen ik een beugel wilde zei de ortho dat dat alleen kon als ik een ijzersterk gebit had. Ik was bang dat ik met mijn zes gevulde kiezen door de mand zou vallen. De ortho lachte zich een bult… Mijn gebit is dan niet superwit (wil ik ook niet) maar ziet er na de beugel wel netjes uit. Goed dat je hebt doorgebeten, Anneke, haha.

    • gewoonanneke zegt:

      Je ziet tegenwoordig inderdaad steeds meer oudere die nog een beugel krijgen en waarom niet. Moet zeggen dat wat dat betreft had ik wel een goed gebit, stond niets scheef eigenlijk. Wees blij met je sterke gebit.

Geef een reactie

