Een digitale erfenis

wachtwoordTja het is natuurlijk niet het gezelligste onderwerp om over te praten, je erfenis en dan speciaal je digitale maar toch vanavond zat ik een programma te kijken van Max Meldpunt dat ging over problemen die mensen hebben als er iemand komt te overlijden, partner of ouders en niemand weet wat de wachtwoorden en codes zijn van de computer, telefoon of tablet. En dat is vaak een groot probleem.
Tegenwoordig bevat een computer een hoop gegevens van mensen al is het alleen al foto’s en dergelijke.
Een aantal jaren geleden toen ik ging vliegen voor het eerst ( ja alsof er ergens anders geen ongeluk kan gebeuren of zo maar goed vliegen voelde voor mij toch anders aan) dacht ik, ik zal toch eens wat dingen op papier moeten zetten voor mijn kind voor het geval er wat zou gebeuren.
Dus heb ik in een bestandje al mijn gegevens gezet, ik vond het ook best eigenlijk een beetje emotioneel om allemaal te doen.
Maar ik heb het toch gedaan. Al mijn gegevens zoals wachtwoorden, bankcodes e.d. heb ik daar op gezet en als ik wat wijzig ergens van wachtwoord, dan wijzig ik het daar ook op.
Verder alles over mijn verzekeringen, mijn polissen kortom alle dingen die hij nodig zal hebben als er wat met mij zou gebeuren.
Ook wat ik wil met met weblogs, mijn FB account en dat soort dingen.
En toen ik toch bezig was ook nog mijn muziek, teksten en hoe ik eigenlijk mijn uitvaart gedacht had.
Daarbij heb ik voor hem nog een persoonlijk verhaal geschreven, dat ik al weer een paar keer herschreven en aangevuld heb als er nieuwe dingen waren die ik belangrijk vond.
Heb er ook ingeschreven wat ik met mijn dagbcomputeroeken wil, wie ze wel en wie ze niet mogen lezen als ze er om zouden vragen.
Volgens mij heb ik zo alles op stick gezet en hij weet waar die is en het gaf mij een heel goed gevoel achteraf om het gedaan te hebben.
Hoop dat ik hem nog heel veel keren zal kunnen wijzigen en veranderen maar ik kan het iedereen wel aanraden om te doen want het geeft rust en het maakt het voor mijn nabestaanden gemakkelijker als ze weten wat ik gewild heb.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Een digitale erfenis

  1. Marja zegt:

    Heel goed van je. Ik moet dat ook eens bundelen en duidelijk in een bestandje zetten.

  2. Ik heb al mijn gegevens en wachtwoorden op een usb gezet, en aan mijn dochter gegeven, die moet zich er dan maar mee redden als ze dat wil.

  3. Hulde, het beschikbaar stellen van dit soort gegevens aan nabestaanden voorkomt een hele hoop ellende!

  4. rietepietz zegt:

    Goed dat je het er weer eens over hebt, ik wéét het wel maar ben er toch te laks mee.
    In ieder geval alle gegevens moeten bekend zijn om problemen te voorkomen. Met een eventuele uitvaart hou ik me niet bezig, behalve dat er voldoende geld voor is natuurlijk. Verder wil ik ze niets opleggen en heb ik graag dat ze dat doen op een manier waarmee ze zélf het best uit de voeten kunnen kunnen en zich het meest door getroost voelen.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ik hoef mijn uitvaart ook niet zelf te regisseren hoor maar goed toch wel even fijn ook omdat ik alleen ben dat mijn zoon weet wat ik wil. Ja en ik zou niet willen dat nog jaren mijn profiel op FB en blogs blijft staan en dat is wel fijn als hij dat weet.

  5. minoesjka2 zegt:

    Tjonge, je zet me aan het denken…………… ik heb veel in een bestandje gezet, maar ………. dat staat dus gewoon op mijn computer 😦 Dat is dus niet handig!!
    Bedankt voor de tip. Ik ga het van de week gelijk op een usb stick zetten.

  6. Kakel zegt:

    Ik heb een schrift waar alle wachtwoorden van mijn laptop enz. in staan. En Roos wil piano voor me spelen op mijn uitvaart. Geen toespraken enzo, dat scheelt alweer.
    Het is niet iets waar mensen graag over nadenken, maar ik wil het juist graag geregeld hebben.
    Lieve groet

Geef een reactie

