Een mooi gesprek….

huisartsGisteren had ik een feestje dicht in de buurt en op een gegeven moment vroeg iemand of ik wat foto’s wilde maken. Had eens een keer geen camera bij me dus ik zei, ik ga hem wel even halen.
Terwijl ik weer terugliep kwam ik mijn vroegere huisarts tegen en zij begon een praatje met me.
Zij en haar man waren allebei huisarts en ik ging meestal naar haar toe, zeker als ik iets te bespreken had. Hij was voor mij meer voor de technische kwalen.
We hadden altijd een goede band omdat we veel dingen deelden, ook zij had kinderen verloren als baby’s en dat zorgde er voor dat ik bij haar altijd terecht kon maar ook wel andersom, want zij vertelde dan ook vaak dingen.  We zijn wat dat betreft lotgenoten.
Nou ja, ze vroeg hoe het met me ging en al gauw kwam het gesprek toch weer op onze kinderen, de manier waar op mensen er toen op reageerden, de manier waarop ze nu nog altijd in onze herinnering zijn.
Het voelde goed aan.  Ik weet nog dat ik meestal zo omstreeks deze tijd, eind september, wisseling van seizoen maar ook bijna de geboorte datum van mijn dochtertje wel een keer ergens iets voelde of dacht iets te hebben en dan altijd een afspraak maakte bij haar. Zij wist dan meteen wat er aan de hand was en dat die dingen niet met een pil maar wel een een gesprek opgelost konden worden. Haar kinderen waren ook eind september overleden.
In ons gesprek vertelde ik ook dat het soms wel leek alsof ik er minder verdriet van had gehad dan mijn man en toen zei ze, wat fijn dat je dat zegt, want dat gevoel heb ik ook wel gehad. Dat het verdriet er om opeens als een blikseminslag opeens weer boven komt.
Omdat ik normaliter best een positieve inslag heb ook vind dat ik ondanks alles plezier mag hebben in het leven en genieten van leuke dingen. Sommige mensen snappen dat dan niet, denk dat je eerst zoiets meegemaakt moet hebben (en dat gun je je ergste vijand niet) voordat je dat kan begrijpen.
Maar ook dat we eigenlijk allebei pas later het besef kregen dat het ook een verlies voor de familie was, opa’s en oma’s en de rest. Op dat moment ben je gewoon teveel in je eigen verdriet om dat te beseffen. Zelf had ze ook een kleinkind gekregen dat dood geboren werd. ‘l Histoire se répète. Maar wel heel triest, het hele verhaal dat bij jezelf weer terugkomt en het verdriet dat het opnieuw met zich meebrengt. De onmacht dat je eigenlijk niets kan doen.
goed gesprekIk vond het dan ook heel jammer toen ze stopten met hun praktijk. Heb nu ook een prima huisarts die goed kan luisteren maar het is anders.
Ik voelde me heel goed na dit gesprek alsof ik weer even “op spreekuur” geweest was.
Op het feestje snapten ze niet waar ik gebleven was omdat ik zo lang weg was gebleven maar ik had het er graag voor over.

Plaatjes internet.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Een mooi gesprek….

  1. Marja zegt:

    Zo begrijpelijk dat jullie hier de tijd voor namen. Waardevolle momenten.

  2. Novelle zegt:

    lotgenoten begrijpen veel sneller wat je doormaakt op zulke momenten

  3. rietepietz zegt:

    Ik mis mijn oude huisarts nog altijd, hij heeft me volwassen zien worden mijn kinderen op de wereld gezet . Zo’n band krijg je nooit meer met een andere arts. En dan heb ik nog niet eens trieste dingen meegemaakt , zoals jij dus, ik begrijp heel goed dat je even de tijd nam voor dit gesprek!

  4. Kakel zegt:

    Jij hebt een goede band met je huisarts, dat is zoveel waard. Bij lotgenoten heb je maar een half woord nodig. Triest dat de geschiedenis repeteert…
    Lieve groet en sterkte!

    • gewoonanneke zegt:

      Dank voor je reactie. Wat dat betreft had en heb ik het nu ook wel trouwens getroffen hoor met mijn huisarts gelukkig. Ja ik vond het ook heel heftig eigenlijk wel om dat te horen dat ze weer zoiets nu als grootouders mee moesten maken.

  5. minoesjka2 zegt:

    Mooi hoor, zulke ontmoetingen/gesprekken op het juiste moment, zonder dat je ze plant 🙂
    Want stel dat je je camera wel had meegenomen, had je haar en dit gesprek mis gelopen.

Geef een reactie

