Ongeduld en onbegrip……

Vliegenzwam1Na een ochtend hard werken en druk bezig zijn ga ik naar mijn moeder om de was weg te brengen.
Prachtig weer om te fietsen.
Ik kom binnen en ze zit op de rand van haar bed, net een dutje gedaan.
Meteen begint ze te vertellen of er een waterval over me heen stort
Ze is een beetje verwardVliegenzwam19

Vroeger bleven gezinnen gewoon bij elkaar wonen allemaal nu is iedereen hier weg
Wat ze gisteren allemaal met elkaar hier te vertellen hadden
Ik dacht toen lag ik maar dood in het weiland
Als ik naar bed ga doe ik mijn nachthemd weer uit en trek een bloesje aan dan ben ik ’s morgens snel klaar…..

Vliegenzwam21Ik kom er amper tussen. Probeer nog te zeggen dat het nachthemd is om in te slapen (voor de zoveelste keer)
Ik voel een gevoel van ergernis bij me opkomen, misschien omdat ik moe ben maar ik kan het even niet hebben.
Zal ik even een bakje koffie zetten vraag ik halverwege een verhaal en loop naar Vliegenzwam16de keuken
Als ik weer terugkom begint hetzelfde verhaal, en nog een keer en nog een keer, ze blijft bezig niet te stoppen en mijn irritatie neemt toe en dat wil ik niet.

Ik pak een puzzelboekje en zeg zo nu en dan, doe maar hoor op je eigen manier, of ja of nee….. En denk ik hoop niet dat later de mensen zo met mij om zullen gaan.
Na een uurtje ga ik weg, ze blijft maar praten alsof ze daarmee mij nog langer in huis kan houden.
VliegenzwamHet is benauwd warm binnen en ik heb het gevoel dat ik stik en voel me schuldig dat ik het zo voel.
Ik stap op de fiets en ga zo hard mogelijk tegen de oostenwind in fietsen midden door de polder en voel me nog steeds schuldig dat ik me zo geïrriteerd voelde door mijn moeder terwijl ik het normaal gesproken altijd goed kan hebben en haar gewoon lekker laat kletsen of probeer haar focus ergens anders op te krijgen. Dat lukte me nu niet.Vliegenzwam10

Ik kom langs het Loetbos, het prachtig weer en ik vraag me af op de vliegenzwammen er al weer zullen staan en loop naar een plek waarvan ik weet dat ze er ieder jaar groeien.
Ik ben verrast door het grote aantal en ga even lekker in het bos zitten, half liggen om een aantal foto’s te maken.
Het voelt goed aan, ik kom weer helemaal tot rust en besef dat ik ook wel eens zo’n moment mag hebben en dat ik weer denk dat ik zo nodig geen 100 hoef te worden.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Ongeduld en onbegrip……

  1. ria zegt:

    Anneke wat zou het fijn zijn als kinderen van demente moeders extra geduld konden opbrengen.Vroeger brachten de meeste moeders ook oneindig geduld op oor hun kroost.

    De foto’s zijn prachtig.
    groetjes, Ria

    • gewoonanneke zegt:

      Dat zou inderdaad wel fijn zijn, maar achteraf realiseerde ik met ook wel dat ik me nergens voor hoefde te schamen eigenlijk dat ik een keer ergernis voelde. Ga er zomaar van uit dat mijn moeder me vroeger ook wel eens achter het behang wilde plakken.

  2. Marja zegt:

    Prachtige foto’s en ik begrijp je best. Soms kun je er even niet tegen.

  3. rietepietz zegt:

    Je bent gewoon een “mens” , en mensen hebben weleens een slechte dag! Volgens mij hoef jij je helemaal niet schuldig te voelen, je hebt haar niet afgebekt , alleen geprobeerd het een beetje langs je heen te laten gaan. maar ondertussen is je moeder tóch haar verhaal kwijt.
    Natýýrlijk wordt je wel eens ongeduldig, dat werden moeders vroeger zélf ook wel eens hoor met hun kinderen.

    • gewoonanneke zegt:

      Helemaal met je eens hoor ook moeders hebben niet alle geduld van de wereld voor hun kroost. Het was inderdaad gewoon een keer een slechte dag, heb haar zeker niet afgebekt hoor maar misschien wat minder goed geluisterd haha. “s Avonds belde ze al weer met hele verhalen. Ze heeft er zelf helemaal niets van gemerkt. Was meer van mezelf.

  4. Novelle zegt:

    zeer herkenbaar Anneke

  5. Ach gut, best wel triest hoor, maar ik kan best begrijpen dat het je soms te veel wordt, of je hoofd er even niet naar staat. Deze prachtige foto’s van de Vliegenzwammen, hebben je dag toch een beetje goed kunnen maken.

  6. Dat lijkt me best moeilijk en zwaar ook, en dat valt niet altijd mee. Wat fijn en goed dat je door het bos in te gaan tijd en aandacht voor jezelf hebt genomen en prachtige foto’s hebt gemaakt…!!

  7. Myriam zegt:

    Neen, dat denk ik ook wel vaker. Ik hoef geen honderd te worden… Het valt niet mee om je moeder zo te zien. Sterkte

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ik snap best dat het de ouderdom is en neem haar ook niet kwalijk dat ze zo is hoor, misschien zie ik mijn eigen voorland, ik weet het niet. En het ontroert me ook heel vaak als ik haar zo zie en wat ze allemaal nog wel doet. Maar soms heb ik ook zo’n dag dat mag dan ook.

  8. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Klopt!
    Ik denk ook weleens dat ik geen 200 hoef te worden.
    Meisje, pluk de dag.
    Je doet goed werk en je geniet in dat bos met die rare naam.
    Dementie kan niemand beheersen, ook jij niet.

    Top foto van jezelf boven je blog.
    S T R A L E N D

    • gewoonanneke zegt:

      Haha bos met een rare naam. De Loet is oorspronkelijk een klein riviertje door de weilanden, daaromheen hebben ze een bos aangeplant een mooi natuurgebied waar veel gerecreëerd kan worden. Maar ik pluk ook wel de dag hoor. Maar heb ook niet alle dagen het geduld en dat is ook niet erg. Zelf heeft ze er echt niets van gemerkt. Had er denk zelf meer last van. Dank voor het compliment. Was ook een leuke dag in Zeeland bij Neeltje Jans. Sta zelden zo stralend op een foto. 😉

  9. Rianne zegt:

    Ik begrijp je ongeduld zo goed… Sterkte. Het is zo niet leuk om je ouder zo te zien…

  10. minoesjka2 zegt:

    Lastig hoor, als je je zo geïrriteerd voelt en dat niet wilt!! Maar ik kan me het ook best voorstellen. Jij bent ook maar een mens.
    Dan was het dus extra fijn dat je je zelf weer terug kon vinden in het Loetbos.

Geef een reactie

