Week van de eenzaamheid….

Tuin fietsenDeze week was het de week van de eenzaamheid en in dat kader werden er allerlei activiteiten bij ons in het dorp georganiseerd door een Stichting die zichzelf als volgt omschrijft : Via diverse diensten, inloopspreekuren en activiteiten leveren wij een bijdrage aan het welzijn van alle inwoners, met name aan (kwetsbare) burgers en hun mantelzorgers.Ook kunt u bij ons terecht voor zinvol en plezierig vrijwilligerswerk.
Kunst4Maar omdat eenzaamheid toch wel een beetje triest klinkt hadden ze het een ander thema gegeven “week van ontmoeting”. Ik moet zeggen daar zit wel wat in.
Zo werd er ook meegedaan met de langste eettafel van Nederland.
Onder het motto:  Samen eten verbindt. Samen eten is een gemakkelijke en leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Of elkaar beter te leren kennen.
Nou ja ik was dus uitgenodigd om daar verslag van te doen en het hele college van B en W was ook uitgenodigd en blijkbaar hadden ze allemaal wel trek in een gratis lunch want ze kwamen met 4 man(vrouw) sterk om mee te eten. Zo’n 60 mensen deden er aan mee.
Kunst 6Ik kwam in gesprek met de interim burgemeester, ben hem sinds hij begin dit jaar begon al verschillende keren tegengekomen, en na een praatje zei hij, je eet toch ook wel even gezellig mee.
Nu lag het niet in mijn planning maar ik dacht, ach waarom ook niet, als zij gratis mee mogen eten mag ik dat toch ook wel haha.  En het was gewoon gezellig, ging ergens aan een tafeltje zitten met een aantal mensen en met hun het gesprek aan.
Op tafel hadden ze een aantal vragen gelegd die we dan aan elkaar moesten stellen maar goed daar heb ik altijd zo’n Kunst2hekel aan, misschien handig als niemand wat te vertellen heeft maar aan ons tafeltje was dat echt niet nodig.
Op tafel lagen foldertjes van verdere activiteiten en daar zag ik dus staan dat er om kwart over 1 nog een fietstocht begon en ik dacht, ga even kijken of dat leuk is, misschien ook een foto van die groep mensen maken.
Dus ik sloot mijn gesprek even af en zei, ik ga nog even verder, eet lekker verder, ga bij de fietsers kijken.Kunst3
Ik verwachtte een grote groep mensen maar zegge en schrijven stonden er 5 mensen te wachten, later kwamen er nog 3 bij, dus een beetje slechte opkomst. Aan het weer kon het niet liggen, het was prachtig weer.
Een man had een route uitgezet van ongeveer 20 km en ze vroegen of ik zin had om mee te gaan. Had eigenlijk mijn laarzen bij me om even in het Loetbos te gaan struinen naar paddenstoelen maar ik dacht ach een leuke route door de Krimpenerwaard met dit weer is geen straf en die paddenstoelen lopen niet weg.
Dus we gingen met zijn achten op stap, de route werd vaKunst5nwege een omleiding, wel een km of 10 meer maar dat mocht de pret niet deren.
Halverwege gingen we koffie drinken bij een boerderij. De boerin daar had een vracht “kunst” geproduceerd, een hele stal vol en de tuin ook met allerlei dingen die ze gemaakt had van verschillende materialen. Beesten van blikken, van oude fietsbanden, van kurken, beschilderde eieren, een heel heksenhuisje, schilderijen van koeien, beschilderd glas. Nou ja een bonte verzameling van in mijn ogen “wanstaltige”producten maar door de enorme diversiteit en enthousiasme van de vrouw en inzet had het ook wel weer iets moois. Dat iemand zoveel kan produceren. En ik moet eerlijk zeggen, ik kan het niet hoor dus wat dat betreft.
Heel eerlijk gezegd vond ik haar tuin het mooiste.  Ze had echt een prachtige tuin om in te wandelen en te zitten. Ze was denk ik al een beetje eind 60 begin 70 en ze waren inmiddels uitgeboerd. (leuk woord haha).  En die man, echt zo’n boertje, zo’n bol rond hoofd met een bijna kale kop die zichtbaar genoot van de aandacht voor de kunst van zijn vrouw.
Als zij bezoekers krijgt en koffie serveert dan gaat hij Kunst1heerlijk met iedereen zitten kletsen over de boerderij en van alles met glunderende ogen, trots op de prestaties van zijn vrouw.
Twee zulke mensen dat is toch prachtig om die te ontmoeten, dus voor mij werd het zo een mooie dag van ontmoetingen.
PS. Toen ik mijn foto’s nog even zat te bekijken vond ik het toch wel knap wat ze allemaal gemaakt had maar voor mij toch een beetje  ‘net niet af’.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Week van de eenzaamheid….

  1. Marja zegt:

    Een leuke en verrassende dag.

  2. Lenjef zegt:

    Lege kamers

    velen kijken met de ogen dicht
    zijn druk met zichzelf bezig
    niet voor anderen aanwezig
    eenzaamheid heeft geen gezicht

    Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt, Anneke!
    Lenjef

  3. Eenzaam zijn lijkt mij vreselijk Anneke, ‘s-morgens opstaan en niet weten waarvoor.

  4. Kakel zegt:

    Met ons cultuurhuis kan bijna niemand meer eenzaam zijn.. Er zijn zoveel activiteiten! Mensen moeten er zelf ook wel een beetje moeite voor doen…
    Mooi en gevarieerd blog!
    Lieve groet

  5. rietepietz zegt:

    je kunt ook tussen andere mensen eenzaam zijn, en alleen hoeft niet eenzaam te zijn daar ben jij wel een goed voorbeeld van! Maar wat een leuke dag had je zo alles bij elkaar.

  6. minoesjka2 zegt:

    Wat mooi dat ze er de week van de ontmoeting van gemaakt hebben, want eenzame mensen hebben vaak een gebrek aan echte ontmoetingen 🙂

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ze hadden best veel georganiseerd. Alleen bij dat eten zaten toch wel allemaal mensen die wel alleen zijn maar toch wel een aardig sociaal leven hebben. De echte eenzame mensen ben ik bang dat die toch niet komen of niet bereikt zijn.

Geef een reactie

