Sweet memories

Huttendorp1Ken je dat, je gaat wat opruimen en opeens ben je in een kamer of een kast waar van alles staat dat je wilt bewaren, zelden inkijkt maar als je dat eenmaal doet, het einde zoek ik, de opruimwoede weg en de tijd vliegt.
Dat had ik vanmiddag bij het opruimen van mijn digitale bestanden. Was lekker wezen fietsen vanmiddag en dubde tussen in de tuin werken en eens wat bestanden op gaan ruimen en koos voor het laatste.
Ben bezHuttendorp3ig momenteel om alle fotobestanden kritisch te bekijken en wat dingen te verwijderen en deze keer was dat het Kinderwerk bestand.
Vanaf het digitale tijdperk heb ik altijd foto’s gemaakt maar ook veel dubbele en nu wilde ik de bestanden opslaan en gaf ie aan 20 GB. Dat vond ik wel wat te gek dus moest er geruimd worden.
Maar zoals je een doos met oude spullen opendoet zo werkt het ook bij mij met deze foto’s. Herinneringen kwamen terug. HuttendorpZoals de keer dat ik ’s avonds gewoon als bezoeker naar het openingsfeest zou gaan. Was het jaar daarvoor met actief meedoen gestopt omdat ik het te druk met mijn werk had.  Ze hadden als thema Piraten, als decor een boot gebouwd en ’s avonds zouden de kinderen gedoopt worden door Neptunes.  Maar degene die Neptunes zou spelen kon niet onverwacht dus waren ze naarstig op zoek naar Neptunus. Wil jij het doen vroegen ze. Geen kleding helemaal niets natuurlijk. Er werd in de kledingkratten gekeken. We hadden toevallig wat lappen stof van iemand gehad en daar zat een lap bij met vissen en zeedingen er op. Dus
gewoon omgeslagen  een gat er in voor mijn hoofd en een riem om. Huttendorp4Kostuum klaar. Een witte pruik, flink opmaken met kleur en een kroon, de drietand die ze al gemaakt hadden en klaar was Neptunus. Het was een van mijn leukste openingsfeesten. Want als het zo onverwacht moet dan gaat het ook gewoon.
Of de keer dat we als thema China hadden. We deden als Kinderwerk ook mee aan de allegorische optocht ter gelegenheid van de 5 mei viering. Huttendorp6Een groep meiden was heel creatief bezig geweest en ze hadden de prachtigste kostuums gemaakt van gewoon voeringstof. We wonnen er geen prijs mee maar werden wel uitgenodigd door een echtpaar die iedere jaar iets deden voor een goed doel. Allemaal verkleed daar naar toe gegaan en dat bracht voor onze Stichting gewoon bijna 1500 euro in het laatje. De kosten van de stofjes waren zo gauw terugverdiend.
Circus was een keer het thema en ik mocht de directeur spelen. Een gewone witte bloes, een gilletje, laarzen, een zwarte lange broek. Van mijn broer een echt oude hoge zijden
hoed geleend en de outfit was weer klaar.
Veel gHuttendorp2eld kostte het eigenlijk nooit en altijd wel een aantal mensen met creatieve ideeën en hoe leuk is dat eigenlijk niet om zomaar wat te improviseren, wat goedkope materialen en wat tijd er in steken.
Zo ging het altijd ook met de decors, wat hebben we een aantal mooie gehad, zeker die bij thema’s zoals de Middeleeuwen waarbij prachtige kastelen werden gemaakt.
Eigenlijk zou ik wel heel wat blogjes kunnen vullen met deze herinneringen maar zo een is wel een keer leuk.
Zoals een wethouder die zich bij het thema Afrika gewoon aan twee stokken hangend binnen liet dragen door twee inboorlingen.
Nog een leuk ding dat ik ook weer tegenkwam vanmiddag. Toen mijn medeoprichter en ik 25 jaar bij het kinderwerk waren. De andere vrijwilligers hadden een soort pipowagen gehuurd. Huttendorp5Er was ons verteld dat een aantal kinderen die meegedaan hadden met een speurtocht daar in mee mochten rijden door het dorp.
Maar dat was niet waar, ze hadden muziek geregeld voor de wagen en mijn collega en ik moesten er op en kregen een rondrit door het dorp met alle kinderen en ouders die er achteraan liepen. Overal stonden mensen en kwamen mensen naar buiten. Wij zwaaien naar iedereen en we voelden ons even heel bijzonder.
Sweet memories dus vanmiddag maar van opruimen is nog niet heel veel gekomen, verder dan twee jaren en veel foto’s kijken kwam ik niet.

Nog steeds kan ik boos worden dat bij een wisseling van opslagplaats al onze kostuums, materialen, netjes verpakt in afgesloten kratten en alles zoals koffiezetapparaten e.d. gewoon weggegooid is door een stel bouwvakkers. We hebben van de gemeente destijds (omdat het hun fout was) wel 1500 euro gekregen voor nieuwe materialen maar sommige dingen zijn gewoon onbetaalbaar. En ze wisten verdraaid goed dat ze fout zaten die bouwvakkers want de foto’s en het archief hadden ze wel uit het noodlokaal gehaald.  

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

14 reacties op Sweet memories

  1. Tja, zo gaat dat Anneke, je bent van plan om drastisch te gaan ruimen, en uiteindelijk is het maar een klein beetje wat daadwerkelijk weggaat. Het is soms best leuk om in die oude bestanden te snuffelen, dan komen er een hoop herinneringen naar boven hoor.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja heel veel herinneringen moet ik zeggen. Maar gelukkig de mappen die ik wilde doen ben ik inmiddels doorheen. Nu de rest nog. Maar goed dat zal je wel herkennen. Word ook wel steeds kritischer op de natuurfoto’s die ik wil bewaren.

  2. Marja zegt:

    Heerlijk dwalen door memorylane. Wat zonde dat die spullen zijn weggegooid.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat is heel erg jammer. Want eigenlijk gebruikten we ieder jaar wel wat. Zo hadden we ooit zelf van wol pruiken gemaakt in verschillende kleuren. Is gewoon zo jammer maar goed niets aan te doen.

  3. ria zegt:

    Als het meegenomen was om te gebruiken met carnaval snapte je het nog, maar weggooien? nee

    groetjes, Ria

  4. Kakel zegt:

    Staat je heel goed, dat lange witte haar Anneke 😉 Dood- en doodzonde om al die kostuums weg te gooien. Hadden die bouwvakkers zelf geen (klein)kinderen? Dan weet je toch hoeveel dergelijke dingen betekenen? Het is net als bij een brand. Je krijgt geld terug voor de spullen die verwoest zijn maar veel liever had je je oude spulletjes gehouden.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja vroeger had ik ook altijd lang haar, niet zo blond als die pruik hoor haha. Het was inderdaad zonde. Die dingen krijg je nooit meer terug. En je hebt gelijk geld vergoedt echt niet alles.

  5. Wat een enig logje met leuke foto’s! Ja, dat soort herinneringen ophalen zijn leuk, kost alleen idd heel veel tijd 😉

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat kan je wel zeggen ben inmiddels wel klaar er mee tenminste met die bestanden van het kinderwerk. Maar kan van de winter nog vooruit met van alles haha. Nou ja ook wel leuke tijdsbesteding.

  6. rietepietz zegt:

    Zó herkenbaar dat afdwalen van de “werkzaamheden” als je wilt gaan ruimen! Wat een leuke verhalen en die zijn zo herkenbaar voor me al deed ik niets in jeugdwerk. maar voor kindeen en kleinkinderen altijd veel geknutseld als ze verkleed op school moesten komen. natuurlijk niét in gekochte pakken maar net als jij deed, van wat er voor handen is gewoon iets leuks in elkaar frommelen. Gelukkig staat dié verkleedkist hier op zolder zodat niemand hem zomaar weg kan gooien, onvervangbaar toch dat soort spulletjes!
    Wat een práchtige Neptunus was je! En die wethouder is een man naar m’n hart!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja die wethouder was een bijzondere man op velerlei gebied, helaas is hij jong overleden net 60, dat vind ik dan jong. Het afgelopen jaar vroegen de jeugdige vrijwilligers of ze kostuums mochten huren. Nu hebben we daar sowieso geen geld voor we krijgen niet veel subsidie. Dus ik zei wees eens creatief, ze moesten een kaasmeisje spelen, en met behulp van schortjes van oma’s, een rode zakdoek en een kartonnen kaas waren het schattige kaasmeisjes. Had niets gekost en veel leuker dan die gehuurde pakjes.

  7. minoesjka2 zegt:

    Heerlijk hé, zo’n middag herinneringen ophalen 🙂 En dat opruimen? Er zullen best nog wel wat dagen komen om je bestanden te schonen …………… daarbij, nu kunnen wij nog even meegenieten van jou herinneringen.

Geef een reactie

