Cijferend…….

cijfersIk heb altijd iets met cijfers gehad, rekenen vond ik een heel leuk vak, hoofdrekenen kon (en kan ) ik goed en ik haalde ook altijd wel goede cijfers.
Het schrijven van de cijfers op school moest natuurlijk geoefend worden en daar kregen we dan van die regeltjes voor om te oefenen. Niet mijn favoriete bezigheden moet ik zeggen, nooit geweest.
Maar optellen,aftrekken, staartsommen, breuken, procenten, ik vond het allemaal even leuk om te doen.
En nog steeds hou ik van rekenen, loop ik in de winkel als ik boodschappen doe ook altijd te rekenen wat ik ongeveer kwijt moet zijn. Zal niet zeggen dat ik het op een euro weet maar het komt wel dicht in de buurt.
Ik heb wel voorkeur voor bepaalde cijfers. Mijn favoriet is dus 8….
AchtDat vind ik een mooi cijfer, twee bolletje boven elkaar en op school als ik een 8 kreeg was ik altijd super blij. Zeker als de leraar zoals op deze foto er nog zo’n mooie cirkel omheen zette, alsof dat nog een extra beloning was. Een vier erbij en met 2 cijfers gemiddeld stond je dan nog een 6.
En op een of andere manier vond ik dat nog een mooier cijfer dan een 9 wat eigenlijk beter is natuurlijk als je tenminste rekent in schoolprestaties.
Een zeven vind ik altijd zo’n zoutloos cijfer, geen vlees en geen vis, zo net er tussen in. Natuurlijk een mooie voldoende maar toch……… zomaar twee van die streepjes.
De zes daarentegen spreekt me dan weer meer aan, even die zucht van, o gelukkig een voldoende als is het maar net natuurlijk.
De vijf vind ik natuurlijk geen mooi cijfer om op school te krijgen maar de 5 vind ik ook een mooi getal, misschien omdat hij twee keer in mijn geboortedatum voorkomt.
Het is duidelijk ik heb gewoon een voorkeur voor cijfers met ronde vormen. Vier
De vier is natuurlijk helemaal niets al kan je die weer verschillend schrijven, zoals we hem vroeger op school moesten leren maar ook met de linkerkant schuin naar boven. Dat maakt het wel wat pittiger moet ik zeggen.
DrieDe drie, ja ik beken dat was het cijfer dat ik voor aardrijkskunde op mijn eindlijst had, de wanhopige man die mijn examen afnam vroeg ten einde raad maar (ik deed examen in Rotterdam !!)  welke rivier er in Rotterdam stroomde. Ik moest echt het antwoord schuldig blijven. Gelukkig telde hij maar voor 1 onvoldoende. Heb wel wat bijgeleerd maar topo en de weg vinden en weten zijn nog steeds niet mijn sterkste kanten. (dat is een understatement).
De twee, alleen leuk om een serie eendjes van te tekenen, ik kon nooit goed tekenen, nog niet trouwens,  maar met de basis van een twee was gemakkelijk een eendje te maken, een paar golfjes er onder en het leek nog ergens op. Eendjes
Last en eigenlijk ook least een 1. Ja samen met een ander cijfer er achter kan het nog wat worden zoals een 0 die samenwerking maakt het opeens tot een topcijfer. Een cijfer dat ik eigenlijk alleen maar kreeg op de lagere school voor het leren van psalmversjes. Hoofdrekenen
Wat voor nut heeft dit blogje eigenlijk. Nou helemaal niet alleen dat ik wel vind dat rekenen belangrijk is. Dat ik teveel tegenkom dat mensen amper een paar bedragen op kunnen tellen uit hun hoofd laat staan dan ze ook nog eens weten hoe ze geld moeten wisselen of teruggeven.
Hoofdrekenen, ik weet totaal niet meer of het nog gedaan wordt op school maar het lijkt me van niet hoor. Ik weet bij ons werd het er wel echt ingestampt maar daar heb ik nu nog steeds profijt van.

Onderste en bovenste plaatje van internet gepikt… Let vooral op de talentvolle tekening van de eendjes, @nneke ;).

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Cijferend…….

  1. Marja zegt:

    Schattige eendjes. Ik hou ook van ronde cijfers en ben dol op rekenen.

  2. Ik reken nog de euro’s om naar naar de oude vertrouwde gulden, het heeft eigenlijk geen zin, maar toch. Menig kunstenaar mocht willen, zulke prachtige eendjes te kunnen tekenen…haha!

  3. rietepietz zegt:

    Héél veel herkenning, slecht in aardrijkskunde, én slecht in tekenen behalve de eendjes die je van tweetjes kunt maken;-) Ik erger me groen en geel aan de kassa”kinderen” die niet eens het geld terug kunnen tellen bij het betalen. Nee ze leren niet meer hoofdrekenen volgens mij, 15 % korting uitrekenen lukt ze al niet meer zonder rekenmachine!

  4. Goed je best gedaan Anneke, van mij krijg je een 8! 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s