Brieven aan……….

Bloemkees1Ik weet niet waar mijn gekke tic vandaan komt om alles wat ik geschreven heb te bewaren, alsof niets uit mijn leven vergeten mag worden. Terwijl er genoeg is wat ik liever helemaal maar zou vergeten. Een voordeel, ik lees alles maar zelden terug. Soms kom ik zelfs nog wel brieven en kaarten tegen die ik naar iemand wilde sturen maar het nooit gedaan heb. Alleen het schrijven van die brieven was voor mij blijkbaar al genoeg om het kwijt te zijn.
Een paar weken geleden kreeg ik van mijn buurvrouw die ging verhuizen een heel leuk jaren 50 kastje, ik wilde Bloemenkees 2het graag hebben voor in mijn logeerkamer.
Het kastje dat er stond ging afgelopen zaterdag naar de rommelmarkt en kreeg weer een tweede bestemming, mooi geregeld dus.
Maar de inhoud van het nieuwe kastje was kleiner dan het vorige dus had ik een stapel cd’s met foto’s en andere bestanden waarvan ik dacht, die kan ik wel eens uit gaan zoeken.
En dat heb ik vanavond even zitten doen.  Een heleboel cd’s zaten er bij van mijn broer met foto’s die hij van zijn tuin genomen had.  Had al eerder aan de andere familieleden gevraagd of nog iemand ze wilde hebben maar nee hoor, niemabloemkeesnd had interesse daarin dus heb ik ze nog een keer zitten bekijken en straks gaat dus de schaar er in of door de versnipperaar als die ze pakt.
Mijn broer was echt van de bijzondere bloemen, een tuin volop met bloeiende planten en in het voorjaar honderden bollen en het liefst bijzondere tulpen in allerlei kleuren en soorten.
Terwijl we toch wel onze liefde voor tuinieren deelden ben ik het tegenovergestelde, ben niet zo dol op die beetje extreme gekweekte bloemen allemaal maar heb meer met mooie bladplanten afgewisseld met wat kleur. Heb dan ook helemaal bijvoorbeeld niets met orchideeën of bloeiende planten in mijn huis terwijl veel mensen dat prachtig vinden.
Bloemenkees3De foto’s zo bekijkend zie ik wel dat hij een betere tuinder was dan fotograaf hoewel ik er nog wel een paar uitgepikt heb die ik dan wel weer mooi vond om te bewaren.
Bij de cd’s kwam ik ook een cd tegen met brieven aan mijn vriendin die ik geschreven had en verstuurd van zo’n 10 jaar geleden. Die bewaar ik. Ik lees er een paar en weet meteen die gaan niet weg. Ook is er nog een cd met brieven die ik naar mijn schoonzusje in Australië stuurde en nog andere mensen. Ga die nog een keer doorlezen en kijken wat ik daar van wil bewaren.  Misschien toevoegen aan mijn dagboeken, dat is wel leuk passend in het geheel.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Brieven aan……….

  1. Marja zegt:

    Heerlijk om zo nu en dan weer in de geschiedenis te duiken. Ik heb nog ordners vol brieven uit de jaren 60 en 70.

  2. ria zegt:

    Daar moet ik ook eens aan beginnen, alle tekeningen en brieven en briefjes uitzoeken die ik in de loop der jaren heb verzameld.Goed idee van jou.
    Groetjes, Ria

  3. Corja zegt:

    Ja, wat een mens al niet bewaart. Ik heb nog een doos brieven van een goede vriendin. Ben benieuwd of zij die van mij ook nog heeft. We woonden een paar straten bij elkaar vandaan en schreven elkaar heel frequent. Stopten de brieven gewoon bij elkaar in de bus. Dat was echt een mooie tijd.

    • gewoonanneke zegt:

      Leuk is dat he. Ik had twee correspondentie vriendinnen, een in Curaçao en een in Frankrijk, daar heb ik ook alle brieven nog van. Best apart eigenlijk. En altijd zo leuk om een “echte” brief te kijken. Komt zelden meer voor.

  4. Je bewaard vaak een hoop dingen, waar je niets meer mee doet, of naar omkijkt Anneke. Wanneer je dan eindelijk gaat ruimen, mis je het niet hoor.

  5. Leuke bezigheid hoor, en die herinneringen die boven komen zijn toch weer bijzonder!

  6. rietepietz zegt:

    Mijn logjes zijn eigenlijk een beetje “mijn brieven’, veel geschreven heb ik niet vroeger. Mijn krampachtige handschrift is altijd een te grote barrière geweest om veel te schrijven. Maar in m’n logjes lees ik toch wel regelmatig iets terug.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat kan je ook zo zien hoor, ik heb dat ook wel een beetje. Sinds ze onder elk nieuw artikel 3 oudere logjes zetten lees ik ook nog wel eens een keer. Heb ze wel allemaal opgeslagen in mijn dagboeken.

  7. tagrijn zegt:

    Gelukkig! Weer iemand met zo’n tic! Als ik niet oppas wordt mijn huis een enorm archief van zinloze dingen. Ik bewaar ook alle mails, ontvangen en verzonden. Voor ‘je weet maar nooit’. Nooit meer naar gekeken. Interessante stukjes uit de krant: uitknippen en in plakboeken. Nu in digitaal archief. Maar het kan ook leuke herinneringen boven brengen, zoals bij jou nu.

  8. Kakel zegt:

    Bij mij hangt het erg van mijn bui af wat ik met brieven doe. Als ik een opruimmanie heb, gooi ik ze weg. Spijt heb ik zelden. Als ik dood ben, lees ik ze ook niet meer, denk ik dan.
    Lieve groet

  9. Kakel zegt:

    Het hangt van mijn bui af wat ik er mee doen. Pas kreeg ik een stapel brieven terug die ik 30 jaar geleden aan mijn tante gestuurd heb. Na een paar vluchtige blikken vond ik ze rijp voor het oud papier. Als ik dood ben, lees ik ze ook niet meer, denk ik dan. Een beetje vreemd, ik geef het toe. Briefjes en tekeningen van Roos bewaar ik daarentegen weer wel 🙂

  10. minoesjka2 zegt:

    O, ja, ik ben ook zo bewaarderig. Kwam laatst weer verjaardagskaarten tegen die ondertussen 50 jaar oud zijn, van mijn opa en oma. Heerlijk toch om dat oude handschrift weer eens te zien en te lezen hoe formeel ze toen tegen hun kleinkinderen waren.

Geef een reactie

