Fotograferen (2)

Het digitafotototestelle fotografie tijdperk bracht heel wat veranderingen. Voor veel fotowinkels betekende het een fors omzetverlies. Foto’s werden niet meer bijgemaakt of minder afgedrukt, er werden geen rolletjes meer verkocht. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar ook voor de fotografen die voor de krant werkten als fotograaf werd het anders.
De meeste werkten freelance en moesten het ook hebben van hun nabestellingen en toen alles digitaal werd vroegen steeds vaker mensen om even een foto te mailen, alsof digitaal vakwerk gratis was.  Voor mij was het geen ramp want bij mij was het toch “bijzaak” en het schrijven hoofdzaak. En eigenlijk was ik er wel blij mee want vaak was het een foto bijbestellen, ik verdiende er wel wat aan maar het was ook wel aardig wat werk om te doen.  Maar ik zag het aantal fotografen bij evenementen fors afnemen en momenteel zijn er veel verslaggevers die ook met een fototoestel om hun nek lopen omdat het voor de kranten ook voordeliger is dat ze zelf even een foto er bij maken in plaats van de fotograaf die vroeger gestuurd werd.
Want ook de krantenwereld moest inleveren, werden er voor die tijd nog volop advertenties geplaatst, ook dat veranderde bij bedrijven. Winkels moesten ook concurreren met de webshops en dan gaan ze al gauw besparen op advertenties of gingen ook via internet adverteren zoals op Facebook en andere media. fotograaf
Allemaal treurzang, nee hoor, de digitale fotografie zorgde er ook voor dat we tenminste voor onze krant veel actueler konden gaan werken.  Het ontwikkelen van de foto’s duurde altijd toch wel twee dagen en dat was nu gewonnen. Bovendien werd de aanlevering gemakkelijker voor mij.  Ik heb nog jaren alles op een floppy gezet en deze floppy’s bracht ik dan iedere week naar iemand die bij de drukkerij werkte.  Een omslachtige methode, floppy’s weer omruilen. Wat is er in betrekkelijke korte tijd toch veel veranderd op dat gebied. Alles sneller geworden en gemakkelijker. Het gebeurt me nog wel eens dat iemand iets “op papier” aanlevert en dan zucht ik pff moet ik het weer helemaal overtikken. Terwijl toen ik net voor de krant werkte ik gewoon alles per post aangeleverd kreeg en het uit moest tikken.  Maar ik dwaal af van het fotograferen.
Eigenlijk is er nog maar een vaste fotograaf die vanaf het begin dat ik begon bij de krant nog steeds actief is als fotograaf voor andere kranten.  Even was het heel moeilijk voor hem maar momenteel trekt het weer wat aan en heeft ie wat mooie freelance klussen er bij gekregen. Heel leuk voor hem want het is een fijne collega. En ook gezellig om zo nu en dan even bij te praten.
Of het allemaal ten goede gekomen is van de kwaliteit van de foto’s in de kranten weet ik niet. Ik zie zelf best het verschil tussen een professionele fotograaf en een verslaggever die het er even bij doet. (Zoals ik zelf ook ben natuurlijk al heb ik in de loop der jaren wel veel bijgeleerd ook van andere fotografen.) Hij let toch op andere dingen. Zoekt toch altijd naar een mooie indeling, achtergrond en dfotograaf1at voegt echt wel iets toe aan een foto. En dat is voor mij ook wel gemakkelijk want daar maak ik dan ook gebruik van. Bovendien wisselen we ook wel eens foto’s uit. Als hij een keer niet kan stuur ik hem een foto en andersom ook. We zijn altijd goeie collega’s en nooit concurrenten van elkaar geweest gelukkig.
(wordt vervolgd)

Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Fotograferen (2)

  1. De digitale fotografie heeft een revolutie teweeg gebracht Anneke, opeens was het maken van foto’s voor veel meer mensen toegankelijk geworden. Het is immers de éénmalige aanschaf van camera en geheugenkaartje. Analoge fotografie, koste nog wel een aardige grijpstuiver, en al helemaal, wanneer je zelf de filmpjes en afrukken ontwikkelde zoals ik deed.

  2. rietepietz zegt:

    Er is inderdaad héél veel veranderd in de fotografie en het is wel logisch dat het ook gevolgen had voor de beroepsgroep. Voor mij als “plaatjesmaker”is het een mooie ontwikkeling dat ik ik nu zonder veel kosten mijn logjes nu kan makkelijk kan illustreren met (meestal) eigen foto’s . Dat had met de oude mogelijkheden nooit gelukt;-)

  3. Een verandering die niet te stoppen is, gelukkig niet, ook in ben blij met mijn digitale camera. Hoewel ik meer en meer mijn telefoon gebruik.. Leuk logje over die ontwikkeling!

Geef een reactie

