Oorlog binnen ouderenbond ANBO

ANboHet is momenteel aardige rommelen in het hoofdbestuur bij de ouderenbond ANBO en dat heeft veel consequenties voor de plaatselijke afdelingen. Ook voor de ANBO afdeling in ons dorp.
Een aantal jaren geleden werd ik lid van de ANBO alleen omdat ik dan korting kreeg op mijn zorgverzekering. Ik haalde het lidmaatschap er makkelijk door uit. Bovendien kreeg ik ook nog een keer per jaar van de plaatselijke afdeling zo rond de Kerstmis een rollade.
Hier in ons dorp is een bloeiende afdeling. Veel mensen zijn er lid van en er worden tal van activiteiten georganiseerd voor de mensen. Een actief bestuur dat dit allemaal regelt.
Een grote groep mannen haalt twee maar per week door het hele dorp het oude papier op en dat is niet alleen makkelijk maar het levert de club ook aardig wat geld op waar dan deze activiteiten weer van georganiseerd konden worden, zoals een keer per jaar een reisje.
Dat bleef betaalbaar voor iedereen en veel ouderen maken daar gebruik van om mee te gaan.
Nu schijnt dat sommige afdelingen wel op een eigen manier functioneren en er werd zelfs gesproken van fraude, graaien en profiteren. Ik ga dit niet ontkennen omdat ik alle feiten natuurlijk niet ken dat dit wel eens gebeurt.
Maar er werd ook gesproken over het feit dat bestuursleden soms een kopje koffie op vergadering betaalden van de inkomsten en dat mag dus niet.
Nu weet ik toevallig dat het bestuur van onze afdeling veel werk er in gestoken heeft, allemaal vrijwilligers die het werk doen. En misschien hebben ze wel eens een kopje koffie gedeclareerd. Zelf doe ik al jaren vrijwilligers werk en ik weet dat zulk werk behalve veel voldoening, financieel echt niets oplevert zelfs als je eens een kopje koffie gratis zou hebben.
Als ik kijk hoeveel keren ik even in de auto stapte om iets te doen, naar vergaderingen, wat ophalen. Of de telefoontjes die ik maakte. Dat werd (en terecht) nooit vergoed en dat hoefde ook niet.
Alle afdelingen werden over een kwam gescheerd en van het een op het andere moment werden de rekeningen van de afdelingen geblokkeerd en moeten alle activiteiten door het hoofdbestuur van de ANBO goedgekeurd en verantwoord worden.
Het ledenbestand werd ontoegankelijk voor degene die het altijd zo netjes bijgehouden heeft.  De bestuursfuncties van de afdelingen zijn vervallen en als je nog wel wat wilt organiseren voor de afdeling doe je dat gewoon als lid die bereid is wat extra’s te doen.
Hiermee draaien ze ook de afdeling van de ANBO in ons dorp de nek om en ook andere afdelingen in de Krimpenerwaard.
Ik weet dat veel ouderen het blaadje van de plaatselijke afdeling dat iedere maand kwam helemaal lazen. Daar stonden ook de verjaardagen, jubilea, overlijden en andere zaken in. Dit kan ook niet meer omdat de ledenadministratie landelijk is geworden.
Bovendien stoppen de avonden met bijvoorbeeld koren, theater of spelavonden.
Ik zal het niet misseanboqn, ging daar nooit naar toe, hooguit een enkele keer als er wat bijzonders was voor de krant. Maar ik weet dat het voor veel ouderen die niet zo ver meer komen een aantrekkelijk avondje uit dichtbij was. En dan word ik wel boos dat zoveel initiatieven de grond in geboord worden door zo’n hoofdbestuur. Protesten tegen deze gang van zaken hebben niet geholpen.  Dat deed mij het besluit nemen om per direct mijn lidmaatschap op te zeggen.  Die rollade koop ik zelf wel ;). Maar triest vind ik deze gang van zaken wel, zeker voor al die oudere mensen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Oorlog binnen ouderenbond ANBO

  1. Marja zegt:

    Inderdaad heel triest.

  2. Heel jammer dat het zo gaat hoor.

  3. tagrijn zegt:

    Wat een merkwaardige reactie van het hoofdbestuur. En hoe betrouwbaar is dat bestuur eigenlijk? Eigenlijk zouden alle ouderen in verzet moeten komen en dreigen met opzegging.
    Trouwens: hartstikke WOW! dat je die rondvlucht hebt gewonnen. Kijk nu al uit naar verslag!

    • gewoonanneke zegt:

      Het was de bedoeling dat geleidelijk aan alles over zal gaan. Maar nu hebben ze van hogerhand besloten om alle rekeningen meteen te blokkeren. Jammer voor de goedwillende afdelingen. Ja ben heel blij met mijn rondvlucht. Heb er echt zin in, was al lang een wens van me.

  4. rietepietz zegt:

    Het zou terecht zijn wanneer iederéén z’n lidmaatschap op zou zeggen, zijn ze nou helemaal gek om de leden het kind van de rekening te maken.

  5. Ze bestaan toch van de leden? Raar hoor!
    En groot gelijk, ik was er ook snel klaar mee geweest mocht ik lid zijn.

  6. staartje zegt:

    Wat een jammerlijk gedoe. Sneu

  7. minoesjka2 zegt:

    Triest hoor, want al die bestuursperikelen treffen de gewone mens weer, die dus veelal uitkeken naar de uitjes.

Geef een reactie

