Kunst met een grote K….

WIMWim 2Kunst is denk ik iets heel persoonlijks, je vindt het mooi of je vindt het niet mooi. Of een heel enkele keer zoals ik dat zelf ervaren heb bij een kunstschilder ga je anders naar kunst kijken.  Deze bevriende kunstschilder maakte schilderijen met grote vlakken. Ik vond er echt helemaal niets aan tot hij een keer een lezing gaf voor een aantal dames van een vrouwenclub en hij vroeg of ik een keer koffie wilde schenken. Ik luisterde mee toen hij over zijn kunstwerken vertelde en hoe ze ontstaan waren. En opeens keek ik er anders naar ook al zou ik ze daarna nog niet in mijn huiskamer willen hangen. Grappig nu ik een foto zocht van zijn kunst zag ik dat hij toch ook weer een andere weg is ingeslagen. Waar zo’n blogje al niet goed voor is.
Afgelopen zaterdag was ik bij een onthulling van een kunstwerk bestaande uit 25 zalmen die op een kademuur gemonteerd zijn met daarbij een aantal regels uit een lied dat de zalmvissers zongen bij iedere 25e zalm die gevangen werd om God te prijzen voor hun goede vangst.
Ons dorp had vroeger een traditie van zalmvissers. Met houten schouwtjes voeren de vissers rond 1850 de Lek op om de smakelijke vis te vangen. Later werden ze vervangen door een ijzeren variant.Zalmen Rond 1910 kwam de zalmvisserij op zijn gat te liggen. Anno 2007 is er nauwelijks nog iets wat in Lekkerkerk aan die glorietijd herinnert. Volgens de overlevering dwongen dienstbodes bij hun bazinnen af dat ze niet meer dan drie keer per week ’roode visch’ wilden eten. Alle houten schouwen zijn verloren gegaan. Zonde, vond de historische vereniging Lekkerkerk door de Tijd en ze bouwde dan ook een historische schaalmodel van een zalmschouw na.
Leuk detail is wel toen alles klaar is dat ze er achter kwamen dat er fouten stonden in de regels die aangebracht waren waardoor ze opnieuw gedaan moesten worden.  De kunstenaar was blijkbaar beter in beelden maken dan in taal.
Maar goed, na afloop van het gebeuren kregen we koffie aangeboden in een zaaltje en zat ik zo te praten met een aantal mensen over kunst.
Nu is er bij ons jaren geleden een kunstwerk geplaatst bij de rotonde die de entree van ons dorp vormt.
Daar is een soort gebouwtje noem ik het altijd geplaatst. Het idee er achter is dat alles in onze Krimpenerwaard eeuwig verzakt door de veengrond. Dat gebouwtje dat
staat scheef en symboliseert dat. Het bracht een hoop commotie te weeg en het werd meteen een “pishok”genoemd. http://rotondekunstouderkerk.blogspot.nl/2013/07/kunst-aan-de-n210_27.html
En heel eerlijk gezegd daar lijkt het ook wel veel op hoor en toen ik er eens inkeek rook het zo dat het er ook wel voor gebruikt wordt, mooi vind ik het niet en het doet mmonumental5.nede ook totaal niets. Ik fiets er bijna dagelijks langs maar afgelopen week vroeg ik me af, staat dat “ding” er eigenlijk nog wel en ja hoor hij staat er alleen is er een grote fietsenstalling voor gebouwd.
Nou ja we kwamen in gesprek en ik begon over dat pishok, niet wetende dat de mevrouw die daar aan tafel zat in de kunstcommissie had gezeten toen dat kunstwerk aangeschaft werd en zij daar ook voor gekozen had. (ik kan soms zo subtiel zijn haha) Ze vloog tegen het plafond ongeveer toen ik het een pishok noemde.  Maar goed achteraf werd het toch nog wel een interessant en leuk gesprek over kunst en kunst met een grote K. IMG_5631 Ik weet niet het verschil hoor, het is ook een persoonlijke beleving. Ik kocht een keer een abstract schilderij van een heel onbekende schilder maar het deed me wat en nog steeds. In een periode dat ik het niet makkelijk had gaf dat schilderij mij altijd een soort troost.
Zo denk ik gewoon dat iedereen kunst op een andere manier beleeft en denk dat het daar ook voor bedoeld is.

 
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Kunst met een grote K….

  1. Kakel zegt:

    Ik was al zo vaak langs dat gebouwtje gefietst en noemde het ook een pishok. Toen heb ik een keer de moeite genomen om me te verdiepen wat het nou eigenlijk was, en was in het “pishok” op een bankje gaan zitten. Ik voelde echt dat het scheef zat, wat precies de bedoeling van de kunstenares was. Sindsdien kijk ik anders tegen het gebouwtje aan.
    De zalmen op de kadewand zijn ook leuk!

    • gewoonanneke zegt:

      Heb er ook ingezeten maar ik had er gewoon niets mee. Maar goed gelukkig is iedereen anders en het is nu ook wel een beetje helemaal verstopt achter die fietsenstalling nadat de nieuwe weg er is gekomen.

  2. Marja zegt:

    Leuke wetenswaardigheden. Met “moderne” kunst heb ik erg weinig. Ik ben heel ouderwets.

  3. Moderne kunst, doet mij ook niet veel hoor, ik vind werken van de “oude meesters” mooier.

  4. rietepietz zegt:

    Tja, ik heb ook niet veel met kunst “die je uit moet leggen”. maar natuurlijk kán soms een modern kunstwerk je toch aanspreken omdat je er zelf iets in ziet. Jij geeft er zelf al een goed voorbeeld van.

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik heb wel wat met kunst.
    Mag er graag naar kijken.
    Mijn jongste dochter zit nu op de HKU in Utrecht en volgt daar een zaterdag opleiding.
    Ze krijgt straks een opdracht van mij voor mijn nieuwe huisje.
    Ik wil op een drieluik van 50 x 50 telkens mijn handtekening in een andere kleurstelling.
    Dit omdat ik zovele handtekeningen heb moeten zetten dit jaar.
    En ik vind mijn handtekening gewoon de mooiste 😉

    • gewoonanneke zegt:

      O wat bijzonder. En wat een leuk idee om te doen. Ik heb ooit een voor mij onbekende schilder een opdracht mogen geven en daar kreeg ik een prachtig schilderij van voor 10 euro hangt nog steeds in mijn kamer. Ja kunst is in veel vormen mooi.

  6. Vreemd toch, ik snap soms ook niet alles wat Kunst genoemd word. Maar dat is logisch denk ik, iedereen kan ook diverse dingen anders interpreteren! Dat ‘pishok’ vind ik een sneu ding, de zalmen zijn wel mooi!

Geef een reactie

