Koken

kokenKoken is iets wat ik niet van huis uit meegekregen heb. Daar was het gewoon de Hollandse pot en mijn moeder was niet zo van het experimenteren met eten. Wat mijn zussen en ik wel iedere zaterdag deden toen we wat groter waren was iets bakken.  Appeltaart, boterkoek, cake of iets anders lekkers. En dat vond ik ook wel leuk om te doen. Vooral de deegkom uitlikken. 😉 .
Toen ik trouwde kon ik dus ook helemaal niet koken en deed ik maar wat, mijn ex hield wel van koken en al snel nam hij zo nu en dan de pollepel over van me.  Ik vond het niet erg, sterker nog ik vond het wel makkelijk.  Hij kon het veel beter dan ik want hij was thuis al iemand die altijd liep te koken, naar de markt in Rotterdam ging om nieuwe dingen uit te proberen.
De normale dagelijkse kost kookte ik wel maar bij hem was het toch altijd lekkerder en als hij als ik bijna klaar was en thuis kwam uit zijn werk was het meestal even wat roeren en toevoegen om het toch nog lekker te laten smaken.
In de loop der jaren leerde ik dus ook wel dingen bij zodat ook mijn dagelijkse maaltijden wel smakelijker werden. En ik heb zelfs wel eens een ovengerecht gemaakt wat man en kind allebei zo lekker vonden dat het regelmatig op het menu stond.
Mijn ex had een grote verzameling kookboeken, op iedere rommelmarkt werd er wel weer gezocht naar oude en originele kookboeken. Kooktijdschriften, mappen vol en altijd zat hij daar wel in te lezen. Ik kon me er niets bij voorstellen om in een kookboek te lezen. Maar ieder zijn eigen hobby.
Als we bij de supermarkt waren liep ik het lijstje af te werken en hij overal te kijken en te snuffelen en werd ongemerkt mijn kar gevuld met dingen waarvan is soms zelfs de naam niet wist, laat staan dat ik wist waar ik dat voor zou kunnen gebruiken.
Eappeln natuurlijk werd ieder kookprogramma gevolgd. Weet je hoeveel dat er zijn?? Momenteel volgens mij nog meer dan toen, ieder zich zelf respecterend programma lijkt wel een kookonderdeel te moeten hebben en er schijnt zelfs een zender te zijn waar je 24 uur per dag naar kookprogramma’s kan kijken.
Na mijn scheiding toen de ongeveer 250 kookboeken (min 1) en alle tijdschriften het huis uit waren nam ik me voor om nooit meer naar kookprogramma’s te kijken en daar heb ik me aardig aan gehouden. Begint er weer zo’n kok met koken zap ik meteen over. (vandaar dat ik ook niet naam van die kok van de margrietfair niet wist)
Ik kook wel voor mezelf maar eigenlijk vind ik er helemaal niets aan. Veel afwas en nog sneller alles opgegeten dan klaargemaakt. Dus meestal wordt het wel iets voor meerdere dagen. In de zomer eet ik gewoon heel veel salade of vers gemaakte soepen met een salade er bij en de zomergroentes. In de winter maak ik wel graag stamppotjes waarvan ik dan weer een deel van in kan vriezen. Zo weet ik toch dat er verse ingrediënten inzitten.
Twee of drie keer per week eet ik bewust zonder vlees zoals peulvruchten met roerbakgroentes of een salade.
Moet wel zeggen dat ik ook wel blij was met de kookkunsten van mijn ex zodat ik wel heel veel verschillende gerechten heb leren eten. Want lust ik niet hoefde je bij hem niet mee aan te komen. Ook mijn zoon heeft van jongsaf aan veel verschillende gerechten gegeten. Hij kookt nu ook regelmatig en na een aantal jaren van aanhanger te zijn geweest van Mac Donalds heeft hij nu ook wel de smaak van gezonde voeding gevonden. Nooit wanhopen het komt vanzelf een keer. Regelmatig schuift hij ook met zijn vriendin aan bij me dus mijn kookkunst zal nog best te eten zijn.
Daarbij ben ik een enorme fruit eter. Iedere dag eet ikkokkin minstens vier stukken fruit en ook wel van alles. Eigenlijk vind ik heel veel fruit wel lekker.  En tenslotte luidt niet voor niets het spreekwoord “An apple a day keeps the docter away”.

Ps. Bij het opzoeken van plaatjes viel me meteen op dat toen ik “kok” intikte op google er allemaal cartoons en plaatjes van koks tevoorschijn kwamen. Daarna tikte ik kokkin in en opeens kwamen er voor 75 % plaatjes van dames in sexy kokspakjes. Alsof alle vrouwen op hoge hakken en in korte rokjes staan te koken in de keuken !!!!!!! 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Koken

  1. Ik mocht altijd wel graag koken, dat kwam mede door het feit dat ik vroeger banketbakker/kok ben geweest. Maar de laatste tijd, vind ik het teveel werk om een tijd de keuken te staan voor mij alleen.

  2. varendvolk zegt:

    Nou het is mijn hobby ook niet,maar helaas de schipper kan echt niet koken dus ja iemand moet het doen,ik dus.Bakken vind ik wel leuk De schipper haalt wel de boodschappen dus ja mij hoor je niet.

  3. Iens zegt:

    Sta jij niet zo in de keuken dan?! Maar ik ben het helemaal met je eens. Ik kan wel koken en vind het af en toe zelfs wel leuk maar die dagelijks pot word ik ook niet blij van. Helaas heb ik een man die helemaal niet kan koken (hij kan ons in nood in leven houden) dus moet ik wel. Al heb ik dat jaren heel raar gevonden. Aan mij is ook nooit gevraagd of ik het wel kon en wilde….men ging er gewoon van uit dat de vrouw kookt.Zelfs nu nog en zelfs als zij ook een full time baan heeft/had.

    • gewoonanneke zegt:

      Haha nee ik sta niet met zo’n rokje in de keuken, raar he. Ja wat dat betreft had ik het 35 jaar getroffen met mijn ex die goed kookte en het ook nog graag deed. Maar goed dit went ook wel weer hoor. Ik pruttel best wel wat aan en eet meestal best gezond.

  4. staartje zegt:

    Ook ik ben niet zo’n kookfanaat. Ik maak er geen tijd voor. De laatste tijd probeer ik het wel . Het geeft voldoening om zelf iets te maken en de pakjes en zakjes over te slaan. Die plaatjes: lol

    • gewoonanneke zegt:

      Als ik het zo lees zijn veel vrouwen er gewoon in gerold zal ik maar zeggen. Ik ben ook niet van de zakjes en pakjes. Eigenlijk nooit. Eet toch wel altijd met verse producten al is het dan wel wat gemakkelijker soms.

  5. Lot zegt:

    Ik ben met de hollandse pot opgegroeid in de 50-60er jaren en was slechte eter. Toen ik rond 16 jaar met buitenlands eten in aanraking kwam bleek dat ik dat eten helemaal niet lekker vind. Ik ben meer van pittige, oosterse en vooral surinaamse gerechten, voor roti kan je me wakker maken!
    In de LAT-relatie waarin ik nu zit is vriend wel van de hollandse pot,als ik dat maak hoor ik altijd: dat was heerlijk. Mijn keuzes worden wel gegeten maar hoor ik verder niets over. Stamppotten kan ik gewoon niet lekker maken, dus die maakt hij zelf in grotere hoeveelheden die hij invriest. Hij kan erg lekker grote stukken vlees of hele eend maken.
    Zo hebben we onze eigen specialiteiten en daardoor een gevarieerd weekmenu.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat is dus een ideale combinatie. Nou de stamppotjes en soepen vind ik ook leuk in grote hoeveelheden dus. Ook lekkere sudderlapjes die ik dan invries. Eigenlijk lust ik best veel hoor. Vind rijstgerechten of pasta’s ook lekker alleen niet te pittig. Als zoon en zijn vriendin komen eten en ik heb een Hollands potje met een balletje gehakt vinden ze dat ook meestal heel lekker.

  6. Marja zegt:

    Het is mijn hobby ook niet en ik ben blij dat manlief het in 1997 grotendeels van mij overnam.

  7. rietepietz zegt:

    Ik zou denk ik het liefst bij je moeder eten, lekker gewoon Hollandse pot, en zo kook ik ook!
    Koken is gewoon een noodzakelijk kwaad! En fruit is óók al niet mijn ding!

    • gewoonanneke zegt:

      Haha ja. Ik ben helemaal niet van gekookte aardappelen, die eet ik zelden. Dan neem ik liever verse groentes met een wrap, gebakken aardappelen, puree of zo. Of peulvruchten. Ik rommel maar wat aan. Smaakt me meestal ook nog wel.

  8. Kakel zegt:

    Moet je eens “verpleegster” in typen. Je weet niet wat je ziet…
    Koken doe ik niet voor de lol maar wel elke dag vers. Zou ik alleen wonen, dan zou ik volstaan met 3 x in de week warm koken. Ik vind soep net zo lekker!
    Lieve groet

  9. Oh ik kon ook niet koken toen ik trouwde, ik rommelde maar wat aan. Karbonaden leken wel chips toen ik ze de eerste keer maakte haha. Wel geleerd in de loop der jaren, maar mijn hobby is het nog steeds niet. Ik zorg ook niet zo goed voor mezelf eigenlijk. Maar vandaag witlof met ham en kaas gegeten, dat was makkelijk en lekker!

    • gewoonanneke zegt:

      Een fatsoenlijke karbonade heb ik nog nooit kunnen braden. Eet trouwens zelden of nooit varkensvlees, een enkele keer een speklapje. En witlof heb ik sinds ik alleen ben nooit meer gegeten haha. Ik at het wel altijd maar vond het nooit lekker dus als je dan de keuze hebt. Elk nadeel heeft dus ook wel weer een voordeel he.

      • Oh ja, ik heb het wel geleerd hoor, karbonades moeten hier altijd heel erg zacht zijn geworden, van het bot afvallen zeg maar. Heerlijk! Ik kan Diana er heel erg blij mee maken. Die heeft het dus ook nog nooit zelf gedaan hoor. Gister toevallig witlof gegeten, 2 stronkjes worden dan 4 stukken, koken en dan rol ik ze alle 4 in een plak ham, 2 plakken kaas eroverheen en even een minuutje in de magnetron, heerlijk! Gekookte lof lust ik ook niet hoor brrrrr

  10. minoesjka2 zegt:

    Als ik de tijd heb, probeer ik altijd wel graag nieuwe recepten uit. Ik moet zeggen het zijn wel periodes, want als ik het druk heb kom ik niet verder dan de eenvoudige dingen,

  11. Lenjef zegt:

    Een halfhandige kok

    razend snel sneed ze de frisse groenten, een kwestie van mikken
    ze goochelde met een koksmes
    ook met ‘t scherpste van de zes
    haar vingerkootjessoep was om duimen en stompjes af te likken

    Lenjef 😀

Geef een reactie

