Paranoia of realistisch

CBSSoms heb ik van die dingen waarvan ik denk, waarom moet ik dat doen en moet ik het eigenlijk wel doen. Is het verplicht of vrijwillig.
Zoals twee weken geleden toen ik een brief kreeg van het Centraal Bureau voor Statistiek vanaf nu CBS genoemd.
Of ik een enquête in wilde vullen over werken. Ik had er totaal geen zin in om dat te doen en de brief verdween ergens in de papierbak.
Een week daarna kwam de tweede brief die hetzelfde lot was beschoren. Maar deze week kwam de derde brief, het was wat dringender, had ik geen computer zou ik gebeld worden.
Dus ik dacht kom op vul dat ding in dan ben je van dat gezeur af dus ging er er even voor zitten.
De structuur was ongeveer dezelfde als wanneer je belastingaangifte doet en het viel me al mee dat ik niet via mijn DigiD in moest loggenscreening. Duidelijk een overheidsinstelling.
En gaandeweg het invullen kreeg ik gewoon de kriebels. Het leek wel een screening van de gemeente of het UWV over mijn werk, mijn sollicitatie inzet en allemaal van dat soort dingen.
Nou ja en dat is dan het CBS dus ik ga er vanuit zomaar dat aan de hand van deze ingevulde enquêtes door veel mensen ze een beeld vormen van hoe mensen omgaan met (zoals in mijn geval gedeeltelijk) werkeloosheid.
Iemand die net als ik al 4 jaar solliciteert omdat ik moet solliciteren, inmiddels de stapels
met afwijzingen niet meer in een map kwijt kan vult gewoon in dat ze iedere dag op sites kijkt naar nieuwe banen, connecties vraagt of ze nog werk hebben, open sollicitaties verstuurd en alle kranten zit af te speuren naar banen, belt naar uitzendbureaus en LinkedIn raadpleeg.
Maar natuurlijk is dat helemaal niet zo en toch vul ik het in omdat ik dan zo’n paranoia gevoel krijg dat ze deze enquêtes gewoon lekker doorlinken naar de gemeente of het UWV.
Nou geloof mij nou maar deze enquêtes worden heus niet eerlijk ingevuld zoals door mij ook niet en ik vraag me dan ook af wat de waarde er dan van is. En helemaal niet omdat ik iets te verbergen heb, ze zijn op de hoogte van mijn baantjes en krijgen netjes mijn loonstroken toegestuurd.  paranoiaMaar gewoon dat kriebelige gevoel als je iets verkeerds invult of de gestelde vragen net anders beantwoordt zoals over solliciteren ik het de volgende keer op mijn bordje krijg. Heb niet de illusie dat mijn gegevens geheim zijn want mijn naam was gekoppeld aan een inlogcode.
Ik heb in mijn enquête bij de opmerkingen deze vragen ook gesteld. En ook de vraag hoe ze mensen selecteren om deze enquêtes in te vullen. Ik ben heel benieuwd of ik daar nog wat van zal horen en antwoord op krijg.

Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

15 reacties op Paranoia of realistisch

  1. Ik heb het helemaal niet zo op die opdringerigheid Anneke, voor mij is zoiets een reden om er meteen mee te kappen.

  2. ria zegt:

    Hier deed ik echt niet aan mee CBS of niet. Het is arrogant en dwingend.

    Groetjes, Ria

  3. staartje zegt:

    Moet je dan meedoen? Ik vind dit nogal een dwingend gedoe. Bij mij gaat dat de prullenbak in. Bellen? belmenietregister. van organisaties die me bellen word ik helemaal agressief

  4. rietepietz zegt:

    Als het niét verplicht is zou ik het liever niét invullen dan er maar iets van maken.
    In ieder geval vul ik niets vrijwillig in, alleen als het moet!

  5. Rianne zegt:

    Ik doe al jaren mee aan de werk-enquete van het CBS. Meestal telefonisch… Ik heb altijd medelijden met de vraagsteller die negen van de tien keer het antwoord al weet maar wel alle antwoorden op alle vragen op moet lepelen zodat ik een kort ja of nee kan geven…

    Ik denk maar zo… Zonder respondenten geen goede statistieken ..

    • gewoonanneke zegt:

      Nou telefonisch wilde ik zeker niet, wil wel terug kunnen lezen wat ik ingevuld heb. Ik geloof niet in goede statistieken moet ik zeggen hoor want ook ik heb het niet ingevuld zoals de realiteit is en ik denk dat veel mensen dat niet doen.

  6. Kakel zegt:

    Mijn man heeft dit jaar vijf keer post van het CBS ontvangen. Niet even een formulier invullen, nee, per keer wel tien vellen! Hij gooide ze steeds weg. De laatste keer was ik het zat en het ik het CBS gebeld. Ze waren stomverbaasd dat we de statistieken niet wilden invullen. Nou en 🙂

  7. minoesjka2 zegt:

    Goed dat je die vragen gesteld heb, en ik hoop voor jou dat je er antwoord op krijgt.
    Tja, ik merk zelf ook hoor dat ik wat paranoia ben wat betreft sollicitatie vragen. Immers, wel of niet doen kan consequenties hebben., alsof er een zwaard van Damocles boven je hangt, dat gevoel heb ik er een beetje bij.

Geef een reactie

