Kerk, pepernoot of schuldig voelen

Vandaag onderweg met een heel harde wind maar wel droog zo heerlijk fietsend door de polder zat ik te denken aan mijn blog dat ik vanavond wilde schrijven en drie onderwerpen die ik vandaag tegen kwam namelijk kerk, pepernoot en schuldig voelen.

Maar het is niet voor niets vandaag de verjaardag van Sinterklaas en wat hoort er nou meer bij het sinterklaasfeest dan pepernoten, niets toch eigenlijk.
Dit lees ik over pepernoten op Wikipedia:

Pepernoot

Een pepernoot is snoepgoed dat vaak met Sinterklaas wordt gegeten en van roggemeel gemengd met een beetje anijs wordt gemaakt. Pepernoten worden van hetzelfde deeg gemaakt als taaitaai.

De gebruikelijke wijze van opdienen is dat men de pepernoten door de kamer strooit, zodat de kinderen ze kunnen opzoeken. De strooiende arm wijst terug op het oude symbool van vruchtbaarheid, op de boer die zijn akker met zaad bestrooit. Van oudsher werd dit vruchtbaarheidsritueel begin december uitgevoerd, een beetje te vergelijken met het strooien van rijst of confetti, hetgeen tegenwoordig vaak op bruiloften gebeurt.

Vroeger werden de pepernoten met muntstukken gemengd, tegenwoordig met suikergoed. Het strooien met munten stamt van een oude legende waarbij de heilige Sint Nicolaas drie jonge meisjes tegenkwam, wier vader de bruidsschat niet kon betalen en zijn dochters dwong om de prostitutie in te gaan. Sint Nicolaas wierp ze toen een hoeveelheid munten toe, waarmee ze alsnog hun bruidsschat konden betalen.SInt1 (Medium)

Ik koop nooit pepernoten eigenlijk maar als Sinterklaas in ons dorp komt dan krijg ik altijd van dezelfde zwarte Piet een hand met echte pepernoten.
Zijn er dan ook onechte pepernoten?

Nou dat niet maar ik zie de laatste tijd in de winkels wel steeds meer kruidnootjes liggen al of niet met chocolade er om heen en nog meer varianten zie ik komen. De echte pepernoot verdwijnt naar mijn beleving steeds meer en vanmiddag had ik moeite om nog een zakje ergens te vinden terwijl ik letterlijk onder de kruidnootjes en chocoladeletters begraven kon worden.
Maar ik vond er een zakje en kocht het voor vanavond (nou ja vanmiddag toen ik thuis kwam, flink koud geworden na 25 km fietsen bij de hete chocolademelk heb ik vast een handje geproefd 😉 ) bij mijn bakkie thee.
strooipiet13De echte pepernoten hebben een anijssmaak en zijn taai soms knetterhard en heel taai waardoor ik weer moet oppassen voor mijn kroon dat hij er niet aan blijft plakken.
Maar ik vind dat echt bij Sinterklaas horen dus vanavond maak ik de rest van het zakje soldaat, met een kopje thee en kijkend naar Downton Abbey, lui hangend op de bank, mijn benen op een hocker rustend…. HEERLIJK………. Fijn sinterklaasfeest voor iedereen.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Kerk, pepernoot of schuldig voelen

  1. Rob Alberts zegt:

    Peper- of kruidnoten, het verschil kende ik niet.
    De moderniteiten met deze snoeperij is ook voor mij niet weggelegd.
    De pepernoten heb ik al langer niet gezien en/of geproefd.
    De kruidnoten zijn wel voorbij gekomen.

    Toch laat ik het maar aan mij voorbij gaan.
    Ik probeer op mijn gewicht te letten …….

    Vrolijke groet,

  2. Leuk toch en lekker zo’n handje ‘echte’ pepernoten. Ik ben er zelf niet zo’n fan van, maar ze ruiken dan wel weer lekker.
    Best leuk zo’n Sinterklaasfeest, al zie ik ook al weer heel veel kerstverzieringen en kerstbomen in huizen staan, dat terwijl de Sint nog moet komen. Geeft mij best een apart gevoel, alsof de tijd al niet snel genoeg gaat, maar goed het zal de tijd zijn, denkt deze ouwe man dan maar.

    Gelukkig vieren we Sinterklaas nog wel en met pepernoten al worden ze schaars, ik hoop toch dat ze blijven, net als zwarte piet overigens, maar da’s een ander verhaal 😉

    leuke blog!

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je wel. Ja het lijkt wel of de mensen stonden te popelen al dat de Sinterklaas voorbij is. Nou ja ik heb zelf ook de dag na Sinterklaas de kerstboom al opgezet en vele met mij. Het is ook weer gezellig al die lichtjes. Leuk muzikaal blog heb je trouwens heb even zitten neuzen.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja sommige mensen stonden te popelen tot Sinterklaas weg was om met Kerst te beginnen, trouwens had zelf ook de boom al zondag meteen gezet. Leuk muzikaal blog heb je, heb even zitten kijken.

  3. Marja zegt:

    De echte pepernoten heb ik nooit lekker gevonden. Ze plakten aan je tanden en hadden bijna geen smaak. Kruidnootjes vind ik lekkerder. Grappige geschiedenisles.

  4. Ik denk dat ik toch ga voor de kruidnootjes, ben ook dol op speculaas dus dat komt overeen hè.
    Ik kan me ook helemaal geen nootjes herinneren met een anijssmaak… en die volgens Marja plakten aan je tanden. Of het moet de taai-taai zijn, die vind ik wel lekker maar ik eet ze niet vanwege dat plakken…

  5. ria zegt:

    kruidnootjes ja die lust ik wel. Intussen heb ik hier weer wat geleerd;-)

    groetjes, Ria

  6. Leuk om het verhaal over de pepernoten te lezen, en natuurlijk horen ze bij het sinterklaasfeest. Je hebt gelijk, er komen steeds meer varianten, maar ik ga nog steeds voor de échte hoor.

  7. rietepietz zegt:

    De echte pepernoten zijn volgens mij een stuk duurder dan de kruidnootjes en dat zal wel verklaren waarom er meer met kruidnootjes gestrooid wordt.

Geef een reactie

