De kerk

Winter Lek kerkDan nu maar het tweede van mijn hersenspinsels over onze oude kerk. Een markant punt in ons dorp en heel chauvinistisch zeg ik wie heeft er zo’n mooie skyline als ons dorp eigenlijk. Zeker als je er langs vaart is het een mooi gezicht. De oude huizen langs de dijk, de muur en daar op de achtergrond de kerk.
Gisteren werd een boekje over de kerk overhandigd aan de burgemeester van onze nieuwe gemeente. Het vertelt de geschiedenis van de kerk met mooie foto’s er in.
Ooit stond er een Rooms katholieke kruiskerk langs de Lek die in 1575 werd verwoest door langstrekkende Spaanse legers die van Schoonhoven tot Krimpen aan de Lek trokken, ook veel woonhuizen werden er geplunderd.
Eerst werden na deze verwoesting de huizen van de bewoners weer op orde gemaakt en het duurde 40 jaar voor de vernielde kerk weer gedeeltelijk werd herbouwd en in gebruik genomen. Dat was in 1615 dus dit jaar 400 jaar geleden en ter gelegenheid daarvan werd dit boekje uitgegeven. Helemaal gefinancierd door een klein winkeltje waar ze tweedehands goederen verkopen voor kerkactiviteiten. Van de genoemde kruiskerk zijn geen afbeeldingen dus hoe die er precies uitzag was onbekend. Wel zijn bij de restauratie in 1980 bij bodemonderzoek de restanten van de fundering van het koor en de beide transepten gevonden waarmee vaststond dat het een kruiskerk is geweest.
Lekkerkerk kerk vanaf dak BoomgaardIn de toren, die van de gemeente was en nog altijd is, was destijds een gevangenis die nog steeds te zien is.
Op de bijeenkomst gisteren werd ook nog op het kerkorgel gespeeld en wat heeft deze kerk een prachtige akoestiek, zat dan ook met plezier te luisteren.
Dat de Lekkerkerkers de kerk belangrijk vinden bleek wel in 1980 toen er een grote restauratie was van de kerk die door de gehele bevolking werd gedragen. Zelf woonde ik destijds zo dicht bij de kerk dat als het raam zomers openstond (wij woonden toen boven een winkel) ik de klokken hoorde bewegen als ze geluid werden. En ook wij hadden, hoewel helemaal niet kerkelijk meelevend, toen een renteloos certificaat waarvan er in de loop der jaren dan weer uitgeloot werden. Veel mensen schonken het aan de kerk, zelf weet ik niet meer of we dat ooit terug gekregen hebben.
Er zijn nu weer plannen om een stukje aan de kerk te bouwen waardoor hij voor meer doeleinden te gebruiken is.
Alleen, als ik zo zat te kijken om me heen deze ochtend bij de bijeenkomst dan zie ik eigenlijk allemaal oudere mensen, de jeugd is een uitzondering en dat is toch wel iets wat je hoort en ziet in alle kerken.
Ik vraag me dan ook wel af of deze kerk in deze staat zo behouden kan worden voor het doel waar hij voor bestemd is het houden van kerkdiensten en aanverwante zaken.
Het zou best jammer zijn als dat zou verdwijnen of dat zoals in mijn geboortedorp de kerk waar ik vroeger naar toe ging onthoofd werd van de toren en in gebruik is als kantoorruimte. Nog altijd als ik er langs  fiets zie ik het als een verminkte kerk maar dat zal wel te maken hebben met eeLekkerkerkn stuk jeugdsentiment.
Ik hoop dat deze kerk waar ons dorp ook naar genoemd is, Lekkerkerk,  nog lang kan blijven zoals hij nu is al lever ik daar zelf ook geen bijdrage aan door naar de kerk te gaan…………..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De kerk

  1. Dat is toch echt doodzonde, om een kerk te “onthoofden” hoor, zo gaat er steeds meer moois verloren.

  2. Rob Alberts zegt:

    Ik ga op een zondag eens kijken.

    Vriendelijke groet,

  3. ik geniet er ook altijd weer van als ik over de dijk rij

  4. varendvolk zegt:

    In ‘onze’kerk worden tal van neven activiteiten gedaan en de drie kerken die hier zijn werken veel samen.Zo is hier ook nog steeds een jeugdclub waar veel gebruik van wordt gemaakt.Wij varen wel eens langs bij jou en het is inderdaad een mooi gezicht.

  5. rietepietz zegt:

    Ja helaas zonder gelovigen komt er natuurlijk te weinig geld binnen. Aan de éne kant heb ik daar geen moeite mee, de kerk heeft in vroeger jaren veel straatarme mensen geld afgetroggeld om de rijke kerken te onderhouden. Aan de andere kant zijn de gebouwen nu prachtig en zou het kapitaalvernietiging zijn ze nu te verwaarlozen.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik heb me ook uitgeschreven omdat ze nooit eens vroegen waarom in niet meer kwam maar wel geld wilden hebben omdat ik dooplid was. Maar inderdaad het zou zonde zijn dat zo’n mooie kerk uit een dorp zou verdwijnen.

  6. Hel veel kerken hebben inmiddels een andere bestemming.. Ik vind het toch raar hoor..
    maar wel goed dat ze bewaard blijven!

  7. minoesjka2 zegt:

    Een kerk met geschiedenis …….daar houd ik van. Leuk blogje.

Geef een reactie

