Twee minuten verschil…..

Zonsopkomst (Medium)Als ik ga fietsen en ik heb geen vaste plannen of afspraken kies ik meestal verschillende routes en welke route ik dan kies en waar ik heen fiets hangt meestal af van verschillende factoren. Zoals ik ben al op de dijk dus rijd ik langs de Lek een stuk, of ik moet ergens een kaart posten en neem een andere route. Ook het weer heeft daar invloed op en zelfs het verkeer. Meeuwenlek6 (Medium)Als ik moet wachten pak ik een ander fietspad.
Zo ga ik meestal op pad en ik denk er regelmatig over na of iets “zo heeft moeten zijn”.
Als ik dan iets moois onderweg tegenkom om foto’s van te maken denk ik wel eens, zie je nou daarom nam je vandaag deze weg.
En of dit nou echt gewoon willekeur of iets anders is, ik weet het soms gewoon niet
Waarom gebeuren dingen en hoe hebben we daar invloed op om is het allemaal een MeeuwenLek1 (Medium)vooropgesteld plan waar we gewoon inpassen en kunnen we niet anders.
Ik had het vanmorgen, was dus inderdaad op de dijk, prachtig weer, begon al met een mooie zonsopkomst waardoor mijn dag al goed begon.
Na het werken ging ik een stuk fietsen langs de Lek, ik zag een heleboel meeuwen zitten lekker ook in het zonnetje een beetje te poetsen, pakte mijn camera en nam wat foto’s. GanzenLek2 (Medium)
Daarna fietste ik verder en zag bij de rietkragen in een kom verschillende soorten ganzen zitten zoals brandganzen, grauwe ganzen en nijlganzen. Ze zitten lekker te poetsen in het zonnetje en altijd zijn er een paar die niet poetsen maar opletten. Een mooie gezicht en weer neem ik wat foto’s ervan.
Ik fiets verder en kom bij een afslag, mijn voornemen was een bepaalde route te nemen via een mooi water waar ook vaak eenden, smienten en andere overwinteraars zitten maar op het laatst pak ik toch een andere weg.
GanzenLek (Medium)Als ik bijna aan het einde van de weg kom is daar een afslag vanaf de provinciale weg naar de weg waarop in fiets.
Een vrachtwagen komt er aanrijden en ik schrik me drie keer in de rondte als net voor hem een jongeman in een golfje met een rotvaart over de linkerbaan mijn richting opkomt.
Gelukkig kan ik nog net stoppen en instinctief mijn vinger even naar mijn Ganzenlekbrandganzengrauweganzen (Medium)voorhoofd wijzen, de chauffeur in de vrachtwagen zie ik met zijn hoofd schudden en verbijsterd kijken om zoveel idiotie van zo’n jong. (En dat zeg ik dan nog netjes, dacht wel iets anders).
Pas een paar meter verder lijkt het wel tot me door te dringen dat ik daar goed weggekomen ben en krijg ik even de kriebels. Twee minuten eerder, misschien zelfs een minuut eerder en hij had me geraakt.GanzenLekgrauwe,nijl,brandgzanzen (Medium) Een extra foto of nog even staan kijken. Precies die ene minuut dat ik de weg nog even overstak om in de Eendenkooi te kijken of er veel vogels zaten.
Wat of wie bepaalt zoiets of is het gewoon mazzel, geluk of mijn tijd nog niet zoals mijn moeder altijd zei als er iets gebeurde. Het zal je tijd nog wel niet zijn….. Ik weet het niet, het is geen obsessie voor me hoor maar soms denk ik er wel eens aan……

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Twee minuten verschil…..

  1. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd! Wat een prachtige zonsopkomst.

  2. ria zegt:

    Zo snel kan het gaan Anneke. Gelukkig niet. Wat een prachtige foto van de opkomende zon.

    Groetjes, Ria

  3. Rob Alberts zegt:

    Het heeft zo moeten zijn.
    Of daar een groter Idee achter zit weet ik niet.
    Maar gelukkig heb je mooie foto’s en een mooi blog kunnen plaatsen.
    De onbesuisde jongeling ook gelukkig voor hem geen ongeluk op zijn geweten.

    Vriendelijke groet,

  4. rietepietz zegt:

    Ja soms heb je van die momenten waar je over na gaat denken …”wat als” gelukkig is het goed gegaan, nu maar hopen dat je jongeman in de golf zich óók gerealiseerd heeft hoe stom hij bezig was.

  5. Misschien zat er wel een engeltje op je schouder Anneke, gelukkig is het goed afgelopen. Een hele fraaie foto van de opkomende zon hoor.

  6. Marja zegt:

    Er zijn helaas miljoenen bijna-ongelukken. Laten we hopen dat de chauffeur zich te pletter is geschrokken en zijn lesje heeft geleerd. Je foto’s zijn weer schitterend.

  7. Willem van Leusden zegt:

    Tja, een ongeluk/bijna ongeluk komt altijd totaal onverwacht. Trouwens Anneke; het is wel heel erg Islamistisch/flegmatisch om te denken “het heeft zo moeten zijn” (wat de consequenties ook mogen zijn geweest). Maar ook wel heel logisch om zo te denken. Gelukkig kan je dat nog.

    • gewoonanneke zegt:

      Haha ja dank je wel. Denk dat we zelf ook wel keuzes hebben. Alleen vroeg ik me af, hoe komt het dat ik soms opeens een andere weg inslaat terwijl mijn planning anders is. Wat is het dan dat me dat laat doen. Tijd genoeg om over zulke dingen na te denken op de fiets ;).

  8. Je moet er niet aan denken dat een leven stopt door zoiets, terwijl een ongeluk inderdaad in een klein hoekje zit. Zulke ervaringen doen je eens te meer beseffen hoe kostbaar zo’n leven is. Prachtfoto’s weer en ik hoop dat er nog vele zullen volgen 😉

  9. minoesjka2 zegt:

    Ja, daar moet je dan maar even niet aan denken hé, wat er had kunnen gebeuren als je een minuut eerder daar was geweest ……….. het leven bestaat uit moment opnames, en de engeltjes die met jou meerijden, hadden er die maandag dus nog steeds zin in, net als jij in het fietsen 🙂

Geef een reactie

