Here zegen deze spijze ….

heere-zegen-deze-spijze-amenSoms word ik opeens zo’n 55 jaar terug gegooid in de tijd en zit ik weer op de lagere school, een School met de Bijbel zoals dat toen heette. ’s Morgens werd er gebeden en ook voordat we weer naar huis gingen net zoals thuis voor en na het eten.
Afgelopen week ging ik voor de krant naar het afscheid van een directeur van de christelijke school en ik ontkwam er niet aan dat ik even het dankgebed van de directeur meemaakte en besefte er is in al die jaren nog niets veranderd terwijl het toch best een moderne school is.
Nog steeds worden vrijwel dezelfde woorden gebruikt hoewel naar mijn beleving ze vroeger wat meer “gedragen” werden dan nu.
Voor mij een mooie gelegenheid om eens te kijken hoe de kinderen reageerden tijdens het bidden en ik wilde geen foto’s maken maar wat had ik dat graag gedaan want het was echt een prachtig gezicht en het zou mooie plaatjes opgeleverd hebben.
Sommige kinderen echt devoot met hun handjes gevouwen en oogjes dicht maar vooral de allerkleinste, die het blijkbaar na alle plechtigheden moe waren, zaten gewoon met oogjes open flink te geeuwen.
Een aantal kinderen met hun handen voor de ogen en door de spleetjes toch kijken, zo van dan zie je het niet of net door een kiertje gaan zitten kijken. Sommige helemaal omgedraaid in hun stoel zaten. Eenbidden aantal naar elkaar gekke gezichten trekkend.
En ik besefte er is nog niets veranderd als ik onze klas zo lang geleden zo gezien had zou dat het ongeveer hetzelfde uitgezien hebben.
En allemaal met een gevoel van opluchting Amen zeggen toen de directeur klaar was met zijn gebed.
Toen ik pas alleen was lag ik nog wel eens in mijn bed te bidden s avonds, weet niet tegen wie, misschien gewoon de dag doornemen met iemand bij gebrek aan iemand. Na een tijdje ging het weer over.
Momenteel is het overal een drukte van belang voor het komende kerstfeest en de winkelstress is volop aanwezig en soms zou ik dan wel eens even terug willen naar vroeger toen alles nog zo vanzelfsprekend was.
Er werd wel wat extra’s aan het eten gedaan, de tafel ’s morgens gedekt door mijn moeder met kaarsen aan en dan naar de kerk, niet beter wetend dat er gewoon iemand was die toch wel op me lette vanuit zijn hemel dat rustige gevoel van niets kan me gebeuren.visje171
Soms heel soms zou ik wel eens terug willen naar die tijd dat alles zoveel simpeler was dan nu……… en ik voor het eten gewoon Here zegen deze spijzen Amen zei.
Misschien moeten we dat gewoon weer eens doen en beseffen dat we het eigenlijk nog zo rot niet hebben als je tenminste je ogen eens opendoet en kijkt naar de rest van de wereld naar mensen die het zoveel minder hebben of helemaal niets te eten. Of gewoon naar mensen in onze eigen omgeving die het juist in deze tijd moeilijk hebben of alleen zijn.

Bij het zoeken van plaatjes vond ik deze tekst van Visje, wel een na-aper dus van Loesje, maar vond het wel een mooie zin in deze drukke tijd.
Plaatjes internet.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Here zegen deze spijze ….

  1. Je hebt gelijk hoor Anneke, in vergelijking met een hoop mensen in andere landen, mogen wij eigenlijk helemaal niet klagen.

  2. staartje zegt:

    Ik heb niets te klagen. mensen aan de onderkant van de samenleving hebben het beroerder. in Nederland zijn de rijken rijker geworden en de armen armer. Bovendien zijn er veel meer mensen die op of onder het bijstandsniveau moeten leven. dat is niet zo mooi. De christelijke school is herkenbaar voor mij. Wij vierden kerst in de kerk met een boom met echte kaarsjes. We kregen een sinaasappel en een boekje van W.G. Van der Hulst: voetstapjes in de sneeuw enz.

  3. rietepietz zegt:

    Voor mij was het de openbare school maar thuis inderdaad ook dat gebed voor en na het eten.
    Het werd meestal afgeraffeld want iedereen had honger en het heeft járen geduurd eer ik me realiseerde wát er gebeden werd. Kerstmis wás vroeger meer bijzonder dan nu juist omdat veel mensen weinig hadden en er met Kerst dan toch iets meer was.

  4. minoesjka2 zegt:

    Wat een mooie spreuk, die laatste van visje!! En zo waar!!!
    Wat jij schrijft is zo herkenbaar, zoals jij kerst omschrijft ging het bij ons thuis vroeger ook. Trouwens, tijdens het gebed durfde ik mijn ogen niet open te doen, stel dat God het zag, zou ik misschien wel niet naar de hemel gaan ……… tja, daar zat ook angst in, maar het was allemaal zo lekker gewoon zonder commercie ……. daar verlang ik ook naar terug.

  5. Marja zegt:

    Heel herkenbare herinneringen. Mooi verwoord.

  6. ria zegt:

    De herinneringen zijn ook voor mij herkenbaar. Toch zou ik het niet meer over willen doen

    Groetjes, Ria

  7. Wij hebben het toch zo goed! En ‘vroeger’ blijft altijd bij je! Ik heb ook mooie herinneringen!

  8. tagrijn zegt:

    De beelden van vroeger komen ook bij mij terug. Zat ook op zo’n school. Je kreeg vrijdag een versje(psalm of gezang) op dat je maandag moest kunnen opdreunen. Van de tekst snapte je soms niets, maar het telde wel voor je rapport! Bidden heb ik afgeleerd, evenals het geloven. Op zeker moment merkte ik dat het geen zier hielp.

  9. Lot zegt:

    Gelovig ben ik niet, ook niet in opgevoed, en dat vind ik soms een gemis aan de opvoeding enige basiskennis. Nu ik in “de biblebelt” woon heb ik me ingeschreven voor een korte bijbel cursus om er iets van te weten.
    Niet dat ik ooit zal gaan geloven, maar het lijkt me wel een prettig idee dat iemand over je waakt gevoel.
    Gelukkig heb ik wel een beschermengel of is dat ook een gelovig iets.

Geef een reactie

