Mijn dagboek……..

Jgeheugeneetje wat kan een mens zich toch soms vergissen en blijken dingen die ik mezelf herinner helemaal niet te kloppen met de feiten.
Zoals bijvoorbeeld met mijn dagboek, ik heb altijd gedacht dat ik dat van mijn vriendinnetje gekregen had toen ik 13 werd en dan zou ik die jaar precies 50 jaar dagboek hebben en daar wilde ik een blogje over schrijven en zat zo even te kijken in mijn eerste dagboek.
En wat bleek dat is pas in 1967 geweest en ik heb het niet van mijn vriendin gehad maar voor Sinterklaas.
Nou ja dan toch nog maar even over mijn dagboek,al is het dan nog geen 50 jaar,  want in de loop der jaren is dat toch wel een belangrijk iets voor me geworden. Dingen van me afschrijven.
Ik zal zo even terug te lezen in mijn eerste schrijfsels en waar gingen die over, ja waar gaan dingen over als je 15 jaar bent. Jongens en school….. veel meer was er niet in te lezen haha.
En nu ? Nu schrijf ik nog regelmatig over mannen in mijn leven in mijn dagboek en ik weet dat er zijn die dat best graag eens zouden willen lezen wat ik er over schrijf.
Maar mijn dagboek is van mij, daar mag niemand in lezen.
Inmiddels staan er al heel wat woorden in mijn dagboeken tot nu toe staat de teller op bijna 4.000.000 woorden (zag ik toevallig, dat ga ik wel halen dit jaar nog) .
Niets iets om in een dag uit te lezen.
De eerste jaren werd er niet zoveel geschreven. Eigenlijk begon ik pas echt te schrijven zoals ik dat dan noem dingen die me raken toen ik wat ouder werd en laatste jaren schrijf ik toch wel veel in mijn dagboek. Ik vind het prettig om even dingen op te schrijven even mijn diepste gevoelens, gedachten, dingen op papier te zetten.
Eigenlijk is het heel vaak mijn vriend, troost, plezier en weet ik wat geweest in moeilijke maar ook in mooie tijden.
Heel dierbaar is voor mij het aparte dagboek dat ik bijgehouden heb over mijn dochtertje. Onbetaalbaar nu omdat ook daar herinneringen met me op de loop gaan soms. En hoewel ik er zelden of nooit in lees in mijn dagboeken vind ik het prettig om ze te hebben.
Jarenlang had ik ook een kopie er van bij mijn vriendin voor het geval, brand of weet ik veel en ik dingen kwijt zou raken.
De eerste jaren waren natuurlijk allemaal gewoon met de hand geschreven dagboeken maar toen de computer kwam heb ik al mijn dagboeken gedigitaliseerd. Een klus waar ik zo’n 5 jaar over gedaan heb denk ik. Niet alleen omdat het veel tijd in beslag nam maar alle herinneringen kwam ook weer boven en beleefd en soms had ik dan even dat ik gewoon moest stoppen. Maar ik heb ze ook wel op papier uitgedraaid en in mappen gedaan.
De eerste jaren gingen er wel drie jaren in een map momenteel heb ik er drie voor een jaar nodig omdat ik ook mijn blogs er in zet.
Het enige waar ik spijt van heb dat ik de allereerste dagboekjes, die met slotje rood geruit, weggedaan heb toen ik alles gedigitaliseerd had. Of de keer dat ik in het ziekenhuis lag en geopereerd was en bijkwam uit de narcose en als eerste aan de verpleegster vroeg, mag ik pen en papier en ging schrijven. Een normaal mens vraagt dan wat te drinken of zo haha.
Ook heb ik bij gebrek aan papier in het ziekenhuis een keer mijn dagboek geschreven op van die papieren maandverbandzakjes. Een mens wordt creatief bij gebrek aan ander papier.
Mijn allereerste dagboeken zijn ook voor een deel in het Frans geschreven omdat ik het vermoeden had dat mijn broer ze las en die kende geen Frans. Of ik ze nu nog kan lezen haha kom er vast wel uit maar wel grappig natuurlijk. Of het dubbele dagboek dat ik had waar ik inschreef wat ik gedaan had (en ook tegen mijn moeder zei) en goed vindbaar was voor mijn moeder. Maar mijn echte dagboek dat ik diep verstopt had waarin stond wat ik echt gedaan had en waar ik echt geweest was (met jongens op stap op de brommer op zondag naar de disco).
Zo zou ik nog heel wat verhalen over mijn dagboeken kunnen vertellen.
Inmiddels staan er in mijn Dagboekenboeken/logeer/dagboek kamer 60 mappen met al mijn dagboeken en ik mag hopen dat er nog heel veel bij zullen komen want schrijven in mijn dagboek is echt iets waar ik niet zonder kan.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Mijn dagboek……..

  1. Rob Alberts zegt:

    Ik wens je nog heel veel schrijfplezier!

    Opgeruimde groet,

  2. Dat weer eens terug lezen, brengt een hoop leuke en verdrietige herinneringen naar boven.
    Weet je nog wel oudje?? hahahaha.

  3. Kakel zegt:

    Zo keurig geordend allemaal! Overal op schrijven herken ik wel 😉 Ik heb bij Atrix weleens een leeg patatzakje gevraagd omdat ik per se iets wilde schrijven. Mijn oude dagboeken liggen allemaal als oud vuil op zolder. Een paar jaar geleden deed ik dezelfde ontdekking als jij: iets wat ik me zeker wist te herinneren was in werkelijk héél anders.
    Fijne jaarwisseling en tot blogs in 2016!
    Lieve groet

  4. Willem van Leusden zegt:

    Mooi!

  5. minoesjka2 zegt:

    Wat en mooi document heb jij zo zeg!! Ik heb nog wel mijn eerste dagboekje, maar heel veel heb ik weggegooid van mijn latere dagboeken, met name de dagboeken waar mijn ex in voor komt.

  6. Marja zegt:

    Geweldig archief. Wie mag ze later ooit lezen? Je zoon?

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat is een goeie vraag Marja….. hij zou ze van mij wel mogen lezen maar heb de liefde voor het lezen niet echt bij hem bij kunnen brengen en ook mijn schoondochter is niet iemand die veel leest. Dus ik zet maar in op mijn wellicht toekomstige kleinkinderen ?? Haha.

  7. Mooi om te zien, al die dagboeken op een rijtje!
    Zelf schrijf ik er steeds minder in merk ik, maar toch is het leuk om dingen terug te kunnen lezen.

  8. rietepietz zegt:

    Hier kan ik gewoon jalers op zijn, dat lijkt me zó leuk om je eigen jeugd weer “terug te kunnen vinden ” . Ik heb zelf nooit écht m’n gedachten op papier durven zetten omdat vroeger thuis privacy niet bestond.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ik had ook niet veel privacy vandaag dat ik mijn dagboek een tijdje in het Frans schreef. Mijn moeder denk ik niet dat ze het zou lezen. Maar mijn broer verdacht ik er wel van dat hij wilde weten wat ik uitspookte haha. Toch heb ik altijd vanaf dat ik jong was dingen bewaard wat ik geschreven heb. Zat er altijd al in denk ik.

  9. Neeltje zegt:

    Een heel archief! En dan maar hopen dat logees niet al te nieuwsgierig zijn? 🙂 Ik wens jou een mooi 2016 toe! Met weer veel schrijverij.

Geef een reactie

