Train the brain

kalender1Hoe hou je je hersenen actief als je dat googelt krijg je een hele lijst van dingen die goed zijn
voor je hersens en ook dingen die niet zo goed zijn zoals drank en roken.
Mijn vriendin zei ooit tegen me al je boven de 50 komt moet je iedere dag iets anders doen dan je gewend bent dat zorgt er voor dat je hersens bezig blijven.  Of dat zo is weet ik niet, kwaad kan het in ieder geval niet dus inderdaad neem ik vaak andere routes.
Ook goed voor mijn bijzonder slecht ontwikkeld postduivengevoel oftewel hoe vind ik de weg ergens en waarom heb ik daar zo’n moeite mee. Al moet ik zeggen dat ik door juist die verschillende routes te nemen hier in het poldergebied inmiddels aardig de weg weet dus misschien is dat dus inderdaad goed om te doen. Weet nog uit de tijd dat ik pas ging fietsen in het dorp waar ik vaak kom echt heel slecht de weg wist terwijl ik er nota bene op school had gezeten. En tegenwoordig draai ik mijn hand er niet meer voor om en ken ik er heel wat wegen en omwegen om ergens te komen.
Een aantal andere dingen vond ik nog op internet

Walnoten goed voor de hersenen

Walnoten lijken qua structuur op onze hersenen. Toeval? Nee hoor! Walnoten zijn het superfood voor onze hersenen. Maar liefst twintig procent van al onze energie wordt verbruikt door onze bovenkamer. Het is daarom van belang dat wij deze goed voeden! Onze hersenen werken voornamelijk op gezonde vetzuren en B-vitaminen. Ongeveer 8% van onze hersenen bestaat zelfs uit omega-3 vetzuren. Drie keer raden waar walnoten voornamelijk uit bestaan.. Jawel! Omega-3 vetzuur ALA en B-vitaminen. Van nature kan ons lichaam geen omega-3 vetzuren aanmaken, dus walnoten zijn hier een perfecte aanvulling op. Dagelijks een handje noten of walnoten per dag is een opkikker voor je hersenpannetje!

Slapen
Het klinkt misschien overbodig, maar slaap is erg belangrijk voor je hersenen. Aangezien er veel mensen zijn met slaapproblemen is dit ook een belangrijke factor voor de nationale gezondheid. Wanneer je slaapt zijn je hersenen instaat om uit te rusten en zich te herstellen. Dit zorgt ervoor dat ze de volgende dag weer optimaal kunnen functioneren.

Beweging
Maar niet alleen oefeningen die je heel direct je hersenen bezighouden zijn goed voor je hersenen, ook lichaamsbeweging is belangrijk! Wanneer je sport, en dan hebben we het hier over cardio oefeningen, wordt de doorbloeding van je lichaam én van je hersenen gestimuleerd. Hierdoor krijgen je hersenen meer zuurstofrijk bloed en houd je ze gezonder.

Dat zijn alle drie dingen die ik ook altijd doe, een handje walnoten pellen ’s avonds, fietsen heel veel en slapen op een enkele keer na slaap ik heerlijk zonder veel wakker te worden.
Toch heb ik ook maar de Grote IQ scheurkalender gekocht voor mezelf toen ik hem zag notenliggen.
Even er door bladerend zag ik wel dat er veel dingen zijn waar ik wat van kan leren.
Vandaag voor het eerst opengeslagen dus meteen al twee vragen (zaterdag en zondag samen een vraag).
Nog ergens een goed plaatsje er voor vinden en train the brain…… ach baat het niet dan schaadt het ook niet toch…….