Train the brain

kalender1Hoe hou je je hersenen actief als je dat googelt krijg je een hele lijst van dingen die goed zijn
voor je hersens en ook dingen die niet zo goed zijn zoals drank en roken.
Mijn vriendin zei ooit tegen me al je boven de 50 komt moet je iedere dag iets anders doen dan je gewend bent dat zorgt er voor dat je hersens bezig blijven.  Of dat zo is weet ik niet, kwaad kan het in ieder geval niet dus inderdaad neem ik vaak andere routes.
Ook goed voor mijn bijzonder slecht ontwikkeld postduivengevoel oftewel hoe vind ik de weg ergens en waarom heb ik daar zo’n moeite mee. Al moet ik zeggen dat ik door juist die verschillende routes te nemen hier in het poldergebied inmiddels aardig de weg weet dus misschien is dat dus inderdaad goed om te doen. Weet nog uit de tijd dat ik pas ging fietsen in het dorp waar ik vaak kom echt heel slecht de weg wist terwijl ik er nota bene op school had gezeten. En tegenwoordig draai ik mijn hand er niet meer voor om en ken ik er heel wat wegen en omwegen om ergens te komen.
Een aantal andere dingen vond ik nog op internet

Walnoten goed voor de hersenen

Walnoten lijken qua structuur op onze hersenen. Toeval? Nee hoor! Walnoten zijn het superfood voor onze hersenen. Maar liefst twintig procent van al onze energie wordt verbruikt door onze bovenkamer. Het is daarom van belang dat wij deze goed voeden! Onze hersenen werken voornamelijk op gezonde vetzuren en B-vitaminen. Ongeveer 8% van onze hersenen bestaat zelfs uit omega-3 vetzuren. Drie keer raden waar walnoten voornamelijk uit bestaan.. Jawel! Omega-3 vetzuur ALA en B-vitaminen. Van nature kan ons lichaam geen omega-3 vetzuren aanmaken, dus walnoten zijn hier een perfecte aanvulling op. Dagelijks een handje noten of walnoten per dag is een opkikker voor je hersenpannetje!

Slapen
Het klinkt misschien overbodig, maar slaap is erg belangrijk voor je hersenen. Aangezien er veel mensen zijn met slaapproblemen is dit ook een belangrijke factor voor de nationale gezondheid. Wanneer je slaapt zijn je hersenen instaat om uit te rusten en zich te herstellen. Dit zorgt ervoor dat ze de volgende dag weer optimaal kunnen functioneren.

Beweging
Maar niet alleen oefeningen die je heel direct je hersenen bezighouden zijn goed voor je hersenen, ook lichaamsbeweging is belangrijk! Wanneer je sport, en dan hebben we het hier over cardio oefeningen, wordt de doorbloeding van je lichaam én van je hersenen gestimuleerd. Hierdoor krijgen je hersenen meer zuurstofrijk bloed en houd je ze gezonder.

Dat zijn alle drie dingen die ik ook altijd doe, een handje walnoten pellen ’s avonds, fietsen heel veel en slapen op een enkele keer na slaap ik heerlijk zonder veel wakker te worden.
Toch heb ik ook maar de Grote IQ scheurkalender gekocht voor mezelf toen ik hem zag notenliggen.
Even er door bladerend zag ik wel dat er veel dingen zijn waar ik wat van kan leren.
Vandaag voor het eerst opengeslagen dus meteen al twee vragen (zaterdag en zondag samen een vraag).
Nog ergens een goed plaatsje er voor vinden en train the brain…… ach baat het niet dan schaadt het ook niet toch…….

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Train the brain

  1. rietepietz zegt:

    Dan heb ik pech, ik hou niet van noten maar hou wél van m’n neutje ….eh…. wat wou ik ook alweer zeggen;-)

  2. Marja zegt:

    Scheurkalenders hangen hier meestal aan de radiator in de wc. Ook handig als je vergeten bent om de toiletrol te vervangen. 😉

  3. Kakel zegt:

    Kauwgum kauwen schijnt ook uitstekend te werken om je “brain” te trainen. Sinds ik draadjes achter mijn tanden heb (overgehouden van het beugelen) ben ik helaas met kauwgum eten gestopt. Gelukkig heeft mijn dochter een Braintrainer als spel. Werkt als een trein. En ik probeer elke dag een gedicht uit m’n hoofd te leren.
    Lieve groet

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat klopt, Ik at altijd kauwgom tijdens het autorijden schijnt de concentratie te verhogen. Pff een gedicht uit je hoofd leren zo dan dat moest ik vroeger met psalmversjes moet er nu even niet meer aan denken.

  4. Corja zegt:

    Goed zo! Zorg maar goed voor die grijze cellen. 🙂

  5. Willem van Leusden zegt:

    En; is het je gelukt die eerste twee puzzels op te lossen?

  6. Het schijnt inderdaad goed te zijn, om een andere route te nemen dan je gewend bent, dan staan je hersens volkomen voor een raadsel, en hebben een dag nodig om weer tot rust te komen. Wanneer je rekening zou houden met, wat allemaal wél en niet goed voor je is, ben je de hele dag met jezelf bezig, en dat is óók weer niet goed.

  7. ria zegt:

    Oh nu weet ik waarom mijn hondjes zo slim zijn. Natuurlijk door de walnoten
    Ik ben mijn brain aan het trainen met mijn dagelijkse glaasje port.

    groetjes, Ria

  8. Oh heerlijk, ik ben ook dol op noten! Bewegen zou meer mogen hoor en slapen en snurken doe ik ook als de beste… Denk dat mijn hersens het nog wel aardig doen, alleen ben ik wel iets vergeten nu, maar wat?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s