Zuinig zijn…..

Eigenlijk ben ik best zuinig met alles, met eten probeer ik zo weinig mogelijk over te komkommershouden of weg te moeten doen. Meestal maak ik van de restjes nog wel wat weer.
Dat heb ik ook met verpakkingen.
Soms lijkt een flesje van wat dan ook leeg te zijn en krijg je er niets meer uitgeknepen of zo maar als ik dan zo’n flesje opensnijd dan blijkt er altijd nog aardig wat in de zitten wat nog heel goed bruikbaar is.
En eigenlijk is dat best zonde wat er zo allemaal gewoon in de prullenbak gegooid wordt.
Verpakkingen is toch wel iets waar ik een hekel aan heb alleen je kan het niet altijd voorkomen tenminste niet als je niet met plastic zakjes en tasjes of dingen naar de winkel gaat.
Maar er zijn zoveel dingen waar ik ook best wat aan zou kunnen doen. Zoals ik zelf graag van die gemengde sla koop op mijn vleesvrije dagen in de week. Dan zit de sla in plastic verpakt, de kaas apart, de saus apart en de noten apart verpakt in zakjes.
Ik beken, ik vind het ook makkelijk maar eigenlijk zou ik gewoon een krop sla moeten kopen (die dan ook weer in plastic zit) noten (idem dito) Kaas wordt dan meestal nog wel in papier gepakt en saus uit een al weer plastic flesje.
Ik begrijp best dat het lastig is om al die producten los te verkopen zoals het vroeger ging maar het nut van plastic om een komkommer, 4 appels verpakt in plastic en karton. Misschien kneuzen die minder snel van los fruit maar zou dat nou zoveel schelen?
Alles wat minder kan is toch wel meegenomen. Volgend jaar willen ze bij ons een nieuw systeem van vuilaanbieding invoeren. Je betaalt voor het aantal keren dat je de container aanbiedt bij de gemeente. Dus hoe meer je scheidt en zelf wegbrengt zoals flessen, papier, plastic hoe voordeliger dat je uit bent. Nu doe ik dat allemaal al dus mijn restafval is ook eigenlijk minimaal. Alleen mijn tuin levert wel volle bakken op zo nu en dan maar heb al bedacht dat ik misschien een compostcontainer kan kopen zodat daar een groot deel in verdwijnen kan wat dan ook nog weer goeie compost oplevert. Toch eens in gaan verdiepen voor deze zomer hoe dat allemaal gaat.
Afgelopen week had ik weer een mooi voorbeeld van iets echt op maken. Ik had van iemand een printer gekregen die hij wegdeed. De zwarte cartridge zat nog inkt in en ik had nog een aantal tekstbladen uit te draaien dus ik dacht daar kan ik hem mooi even leeg mee maken.
Ik begon en na een pagina of 10 zei de printer, nieuwe cartridge kopen. Op mijn printer gaf ie nog wel aan of ik door wilde gaan met de huidige cartridge. Ik klikte op Oké. En geloof me of niet iappelsk heb er nog 110 pagina’s mee afgedrukt (wel op zuinig afdrukken gezet maar toch ). Je zou gewoon denken haal er maar uit dat is toch een verspilling qua materiaal maar ook qua geld.
Maken jullie ook verpakkingen open om de restjes er uit te halen of verdwijnt alles meteen in de prullenbak???

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Zuinig zijn…..

  1. epverbeek1963 zegt:

    Ik maak verpakkingen altijd open om alles op te maken, tandpasta bijvoorbeeld, als ik de tube openmaak, zit er altijd nog aardig wat in.

  2. Dat van die cartridges van de printer herken ik, foefjes van de leverancier om je te laten denken dat je een nieuw exemplaar in je printer moet doen.
    Ik snijd tubes ook altijd open op het laatst en dan heb je inderdaad nog voor een aantal keren tandpasta of handcrème. Zelf ben ik nogal dol op Rituals producten, maar die vind ik verpakt zitten in de meest onvoordelige tubes die je bedenken kunt.
    Hier in de gemeente moeten we het plastic incl. verpakkingsmateriaal zoals van melkpakken en blikjes apart aanbieden, evenals het groen. De rest moeten we in speciale gemeentezakken doen, die we moeten kopen voor € 12,50 per 10 stuks. Dat werkt zeer goed, want je denkt op deze manier goed na over het aanbieden van restafval. Wij betalen geen verdere kosten voor de afvalverwerking in onze gemeentelijke belastingen, dus het ligt aan jezelf hoeveel je kwijt bent.
    Opmerkelijk is wel dat ik bij sommige huishoudens hier in de omgeving nog nooit zo’n gemeentezak gezien heb…. waar zij met hun restafval heengaan, vraag ik me wel eens af……

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik denk dat ieder systeem wel weer negatieve dingen met zich meebrengt. Ben ook benieuwd hoe dat hier in de praktijk zal gaan werken dus. Iedere gemeente hanteert ook een ander systeem lijkt het wel.

  3. Marja zegt:

    Ja, wij zijn ook heel zuinig.

  4. Dat van die cartridge is herkenbaar, en er blijft inderdaad veel achter in sommige verpakkingen, die maak ik dan ook altijd verder open….zonde toch?

  5. Rob Alberts zegt:

    Zuinig tot het uiterste …….

    Vrolijke groet,

  6. minoesjka2 zegt:

    Nou, ik ben ook zo’n zuinige miep hoor 🙂 Als ik iets koop wil ik wel waar voor mijn geld. En natuurlijk ook ik kies wel eens voor het gemak, maar liever koop ik dan toch een krop sla, nog goedkoper ook 🙂
    Ik wou dat er hier eens zo’n systeem van afval scheiden kwam. Ik verzamel het wel apart en breng het dan weg, maar de containers voor het restafval zitten vaak verstopt met karton/plastic/klein huishoudelijke apparaten. Eigenlijk betaal ik dus die afvalsheffing voor al die gemakzuchtige mensen. 😦

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat is lastig hoor. Ik moet zeggen mijn buren gooien ook (met toestemming) mijn container vol omdat hun niet scheiden en met een gezin ruimte te kort komen. Volgend jaar is dat dan ook over dan zullen ze ook wel moeten denk ik. Het is een wisselwerking, ik mag hun groene container gebruiken als ik teveel tuinafval heb.

  7. Kakel zegt:

    Wij knippen zelfs de tandpastatubes open als deze bijna leeg is. Doen we met ons drieën met gemak nog een week mee… We verzamelen alles apart; ik koop veel op de markt (dat scheelt veel plastic verpakkingen!); en die cartridges zijn herkenbaar. “Gemakshalve” -kuch- hebben wij de printer boven gezet. Nu moeten we eerst met onze laptop naar boven lopen om iets te printen. Je raadt het al: de inkt gaat véél langer mee!

    • gewoonanneke zegt:

      Ik heb pas mijn computerkast veranderd omdat ik last van mijn schouders en nek kreeg. De printer kon er toen niet meer bij. Die heeft ook een ander plekje gekregen dus dan moet ik hem steeds even aansluiten om weer te gebruiken. Maar ik print alleen ook als ik iets echt nodig heb.

  8. rietepietz zegt:

    Ik doe meestal gewoon boodschappen met een tas en de plastc tasje die dan toch nog binnen komen, zoals van de slager, worden hergebruikt met als eindbestemming”gevuld worden met ander restplastic” voor de container op de hoek van de straat , of kranten!
    het scheelt ook dat ik vrijwel geen sausjes en zo gebruik!
    Die inkt toestanden zijn me bekend en je kunt inderdaad nog héél veel printen met “een lege” cartridge 😉

  9. Willem van Leusden zegt:

    Verpakkingen zijn lang niet altijd te vermijden, shampoo bijvoorbeeld zit altijd in een kunststof verpakking. Ik probeer wel altijd zo min mogelijk of milieuvriendelijk mogelijk te nemen. Verpakkingen opensnijden; ik heb er zelfs nog nooit aan gedacht – goed idee.

  10. Oh eigenlijk ben ik niet zo heel zuinig, want nee dat doe ik niet.
    Maar eten gooi ik eigenlijk nooit weg. Er is altijd wel een prutje van restjes te maken dat een lekker maaltje kan worden.

Geef een reactie

