Photoshoppen….

IMG_7025 (Small) Reiger2 (Small)Vorige week was ik met een vriendin die even iets moest regelen bij de bank. Ik ging even ergens zitten waar nog een paar mensen zaten te wachten, onder andere een mevrouw met haar dochter die bij mij in de straat gewoond heeft en ook op FB bij mij zit.
“Nu ik je toch ziet” begon ze “waar heb jij cursussen gevolgd om te fotograferen want mijn dochter wil ook wat meer er van af weten”.
Nou antwoordde ik, ik heb helemaal geen cursus daarvoor gevolgd, ik kreeg de camera destijds als erfenis van mijn overleden broer en ben gewoon begonnen. Veel proberen, veel foto’s maken, veel verkeerde foto’s maken, veel weggooien en nog steeds heel veel te leren hebben.
Zij had ergens een cursus gezien redelijk dicht in de buurt maar die was volgeboekt al, dus ik zei, als je wat weet laat het mij dan ook eens weten want ik zou ook best nog wat meer willen weten over fototechnieken, zeker over belichting en dat soort dingen.
Meestal ga ik gewoon met dingen aan de slag zoals ook jaren geleden met Photoshop. Ik kreeg destijds voor 25,00 een illegale kopie van een vriend en van mijn zus waarvoor ik een Excel bestand had gemaakt voor haar bedrijf destijds bij de omzetting van gulden in euro kreeg ik een Excel bijbel zal ik het maar noemen. Een mega dik boek en daar heb ik wel in zitten bladeren en dingen opgezocht. Maar het meeste heb ik eigenlijk ook geleerd door heel veel uren te werken in Photoshop en gewoon uit te proberen. Ik ben ook iemand die graag bij andere kennis opslurp zoals de keren dat ik bij een fotograaf regelmatig nog kwam en bij een leraar die les gaf op de Willem de Kooning academie in Rotterdam en veel wist in Photoshop maar nog niet kon knippen en plakken in word of Excel. En zo konden we lekker wat kennis met elkaar uitwisselen.
De laatste jaren werk ik nog steeds in Photoshop maar ik weet dat er nog veel meer in kan dus toen ik gisteren wakker werd en ongeveer het gevoel had dat ik meteen weer terug wilde was het een mooie gelegenheid om het weer eens op te pakken.
Na alle erge ziektes die ik mezelf toedichtte (hoezo hypochondrische trekjes ? ) kwam ik op een gegeven moment tot de conclusie dat gewoon maar mijn ene oor helemaal dicht zit en het uitgespoten moet worden.IMG_7007 (Small)  Ik had het kunnen weten want de laatste weken hoorde ik soms ook zo slecht en suisde mijn oor zo nu en dan maar nu zit ie echt goed dicht. Dat zorgt er ook voor dat ik het gevoel heb totaal mijn evenwicht kwijt te zijn wat weer niet zo onlogisch is want het evenwichtsorgaan zit in mijn oor dus op een of andere manier zal dat wel kloppen.
Vanmorgen meteen maar een afspraak gemaakt bij de dokter en moWitte reiger (Small)rgenmiddag kan ik terecht om mijn oren uit te laten spuiten. Was gisteren uit voorzorg al begonnen met druppelen met slaolie.
Vandaag dus maar weer mijn missie Photoshop voortgezet. Ook leuk hoor om te doen, allerlei effecten uitproberen. Wil ik het hele boek doorwerken is het nog een lange weg te gaan maar goed iedere keer een uurtje of twee dan blijft het ook leuk om te doen.
En wellicht wordt dan een cursus fotografie ook overbodig want kan ik gewoon alles in dat programma bewerken en verfraaien. ;)….

Twee voorbeelden, niet zulke goede foto’s ook niet na bewerking.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Photoshoppen….

  1. Door er gewoon mee aan de slag te gaan, leer je het snelst Anneke, wél altijd een kopie van je foto gebruiken, dan kan er nooit iets onherstelbaars gebeuren.

  2. Lot zegt:

    Leuk hoor werken met Photoshop. Ik deed het toen ik nog werkte en uit ontwikkelingslanden slechte foto’s aangeleverd kreeg die ik in nieuwsbrief moest gebruiken. Ik volgde ook een 3-daagse cursus als basis, maar het echt leren doe je in de praktijk.

    Ik vond het altijd aardig foto’s te veranderen. Ik kreeg eens een foto van een schooltje dat gefinancieerd was door een “weldoener” was leuke foto maar er stond ook de auto van hem op een grote limousine en die was niet echt op z’n plaats. Met de functie “stamp” (ik ken de nederlandse term niet) wiste ik de auto weg en maakte er een weg van.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik weet er soms nog veel te weinig van maar wel genoeg om leuke effecten te maken en dingen inderdaad aan te passen. Maar weet dat dingen nog makkelijker kunnen dus nog veel te leren. Ook leuk.

  3. Kakel zegt:

    Ik heb nog nooit iets gefotoshopt. Weet werkelijk niet hoe het moet. Ik kijk liever naar foto’s van anderen 😉

  4. AnneMarie zegt:

    Moet het toch ook eens gaan proberen. Je schrijft steeds zo enthousiast over photoshoppen. Je foto’s zien er ook prachtig uit. Zal niet alleen van het photoshoppen zijn. Knap hoor..

    • gewoonanneke zegt:

      Ik denk dat het grootste gedeelte van foto’s is het zien of iets zien wat een ander niet ziet of aan voorbij gaat. En hoe vaker ik mijn camera bij me heb hoe meer ik zie. Dat maakt fotograferen voor mij zo leuk.

  5. rietepietz zegt:

    Ik gebruik altijd Paint Shop Pro ( PSP) voor fotobewerking, heb ermee geoefend door naar lesjes te zoeken op het internet. Maar ik doe het meestal niet om te verfraaien maar meestal om grappen uit te halen. Toch heb ik er veel van geleerd dat me vaak van pas komt! Voor “mooie” foto’s maken heb ik gewoon minder geduld en daar zal waarschijnlijk geen cursus voor zijn;-)

    • gewoonanneke zegt:

      Nou dat geduld ken ik wel hoor. Hoewel ik als het mooi weer is gerust ergens een uur ga zitten om te kijken of er wat moois gebeurt maar meestal is het bij mij ook afstappen hopen dat wat ik wil fotograferen niet verdwenen is. Als er een cursus geduld was zou ik ook meteen inschrijven. Lijkt me ook wel gezellig met je haha…..

  6. Kakel zegt:

    Ik om even om de hoek kijken en naar je zwaaien: dag Anneke!

  7. Villasappho zegt:

    Ik zeg meestal tegen mensen dat ze beter kunnen leren fotograferen ipv photoshoppen. Moet naar waarheid zeggen dat ik al mijn foto’s door photoshop haal maar dat als de foto niet goed is die ook na photoshop niet goed is. Het loont rond te googelen naar fotografie tips, daar haal je al een hoop uit en dan gewoon te beginnen. Toch is het een groot deel talent je moet het wel ‘zien’.

    • gewoonanneke zegt:

      Dat laatste vooral he. Je moet dingen zien die andere misschien niet zien. Ik heb het zo vaak dat ik ergens sta te fotograferen dat mensen opeens zeggen. O kijk eens dit of dat waar ze normaliter aan voorbij fietsen. En om het bij te schaven is photoshop gewoon leuk.

Geef een reactie

