Diftar

Een paar dagen geleden had ik met mdiftarijn zusje een flinke discussie over het scheiden van afval. Ik ben wat dat betreft echt een freak wel een beetje hoor. Iedere kruimeltje plastic gaat bij mij in plastic afvalbak. Het tuinafval in de groene container, iedere batterij, cartridge en ander afval breng ik ook op de daarvoor bestemde plaats. En op de gootsteen heb ik zelfs een klein bakje staan waar ik mijn papiertjes van de theezakjes en kassabonnen in stopt om ze daarna in de papierbak te gooien.
Nou ja ik koop ook vaak verpakkingen in plastic, vaak gemakzucht wel een beetje, ben echt geen heilige maar ik schrik ook altijd weer van het enorme aantal plastic afval.
Nu willen ze bij ons in het dorp volgend jaar een nieuw systeem invoeren namelijk DIFTAR.

Hoe werkt het?
Diftar staat voor gedifferentieerde tarieven en is een financiële prikkel om de hoeveelheid huishoudelijk restafval terug te dringen. Het komt er op neer dat mensen die veel restafval aanbieden meer gaan betalen en dat mensen die minder restafval aanbieden minder betalen. De vervuiler betaalt dus. Er zijn verschillende varianten, maar het betekent dat inwoners vanaf 2016 betalen per keer dat ze huishoudelijk restafval aanbieden.  

Nieuwe kliko’s?
Alle huishoudens die nu een grijze minicontainer voor restafval gebruiken, krijgen een nieuwe minicontainer met chip. Op de chip staat een uniek nummer, dat administratief is gekoppeld aan het woonadres. Het inzamelvoertuig ‘leest’ tijdens het legen de chip en zo wordt elke lediging per woonadres geregistreerd. De gegevens uit de chip helpen de gemeente bij een goed en duurzaam containerbeheer en het correct innen van de afvalstoffenheffing op basis van het aantal containerledigingen. Daarnaast kunnen door de chip gestolen containers getraceerd worden.

Mijn zus scheidt dus geen plastic, dat vindt ze lastig weer zo’n bak erbij. Papier en groenafval wel maar denk dat batterijen ook bij haar gewoon de container in gaan.
Dus de discussie ging er over hoe moeilijk het was en waarom het zo belangrijk is. Nou als je een week scheidt weet je gewoon niet beter. Ze heeft een schuur, zet ze de bak toch daar neer. Ze gaat per dag zeker 10 keer naar toe om te gaan roken want dat doen ze niet meer binnen.
En als mensen dan geen steekhoudende argumenten meer hebben beginnen ze vaak met van die dooddoeners zoals “maar als het afval verwerkt wordt komt het toch weer op een hoop”.
Dus dat zei ik ook, dat vind ik zo’n dooddoener dat hoor ik al vanaf het begin dat de afvalscheiding begonnen is.
Misschien is dat ook wel gebeurd of gebeurt het nog wel eens, heb geen idee eigenlijk.
En ergens kan ik het dan niet uitstaan dat ze er niet over nadenkt en soms denk ik ook wel eens stiekem was ik maar zo makkelijk in bepaalde dingen dan hoefde ik niet zo overal over na te denken. Zou soms wel eens prettig zijn lijkt me.
Mijn zwager mengde zich ook in de discussie en zei zoveel plastic afval hebben we toch niet. Dus ik stelde hem voor het eens een week apart te houden, denk dat ie er echt van zou schrikken.
Mensen gaan pas afval scheiden als ze het in hun portemonnee voelen dus als volgend jaar het nieuwe systeem ingevoerd wordt dan ga je ook wel scheiden, zei ik.
Nou zei mijn zus, weet niet of ik dat er voor over heb maar mijn zwager zei meteen nou als dat iedere maand geld scheelt ja dan denk ik ook wel dat ik ga scheiden.
LogoDiftarEn denk gewoon dat het zo werkt.
Je ziet het momenteel met de plastic zakjes die je niet meer krijgt. Opeens heeft iedereen een opvouw tasje bij zich bij het Kruidvat of andere winkels. Ikzelf ook hoor want ik pakte ook regelmatig plastic zakjes aan, ben geen heilig boontje. (Die dan wel weer als afvalzakjes gebruikt werden).
Of het nieuwe systeem de oplossing is, ik weet het niet, de tijd zal het leren. Maar dat we bewust worden van ons afval kan eigenlijk echt geen kwaad, voor mezelf ook niet………

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Diftar

  1. Marja zegt:

    Dat systeem hebben we hier al 11 jaar en we zijn fanatieke afvalscheiders. Ieder jaar daalt het gewicht van ons restafval.

  2. Wij scheiden ook heel bewust al ons afval én schrikken er elke keer weer van hoeveel plastic een mens niet verzamelt. Door het gescheiden aan te bieden, hoop ik dat het op de juiste manier gerecycled wordt. Plastic is bij ons overig gratis in te leveren in eveneens gratis ter beschikking gestelde grote verzamelzakken, die we met het restafval aan de weg kunnen zetten.
    Gft-afval doen we in groene kliko’s. Onze bejaarde buren doen dat ook, maar dan stoppen ze het eerst in gewone afvalzakken, anders wordt de bak zo vies…… Wij hebben geprobeerd ze aan het verstand te brengen dat dit niet de bedoeling is, maar ze geloven ons niet, zucht…… Vreemd is dat ze dit bij de vuilophaaldienst nooit geconstateerd hebben.
    Restafval gaat bij ons in speciale blauwe zakken, die we moeten kopen. 10 Stuks voor € 12,50. Nou, dan denk je heus wel na. Door dit systeem betalen we geen of minder reinigingsrechten, dus hier geldt ‘de vervuiler betaalt’.
    Vreemd is wel dat er bij sommigen nooit, echt nooit een blauwe zak aan de weg staat. Rara?
    Wat mij de laatste tijd opvalt, is dat er steeds meer zwarte afvalzakken langs de weg liggen, langs snel- en binnenwegen. De mensen worden steeds onfatsoenlijker, lijkt het wel.

    • gewoonanneke zegt:

      Volgens mij wordt er nooit gecontroleerd hoor of het juiste vuil in de juiste containers zitten. Misschien houden ze steekproeven, ik weet het niet. Ja iedere systeem brengt weer met zich mee dat mensen het proberen te omzeilen helaas.

  3. Als ( gepensioneerde) beheerder van het gemeentelijk milieustation, kan ik je verzekeren dat al het gescheiden ingezamelde afval niet weer op één grote hoop terecht komt. Afval is “big business”, de bruikbare reststoffen, zijn gewoon geld waard. Zo is het een groot misverstand, om te denken dat het apart ingezamelde glas, ( bruin/wit/groen) op één hoop in de wagen terecht komt bij het lossen, de container op de wagen heeft 3 compartimenten, maar dat is vanaf de grond niet te zien.

    • gewoonanneke zegt:

      Blij dat te horen Edward. Dan kan ik de volgende keer met nog sterkere argumenten aanleveren haha. Hoef het niet te winnen hoor maar ik vind het gewoon jammer dat ze alles zo in de container gooit. Dat mag ik ook zeggen.

  4. varendvolk zegt:

    Het begint al bij het kopen natuurlijk.Zelf koop ik zo weinig als mogelijk in plastic,dat is al een kunst op zich en de plastic tasjes weiger ik al jaren heb altijd een tas bij me.De plastic tasjes die ik soms wel krijg bewaar ik voor als het echt niet anders kan.Pap emmertjes bewaar ik voor bv verfklussen,of eten in de vriezer.Maar inderdaad zit er nog veel in plastic,ga maar eens naar de bouwmarkt.

  5. rietepietz zegt:

    Wij scheiden hier ook al best veel en dat is goed natuurlijk. Wat ik aan diftar fout vind is het feit dat het, net als roken bijv. alwéér de mensen raakt die het niet breed hebben terwijl de mensen met geld genoeg gewoon hun gang blijven gaan. Bovendien werkt het in de hand dat mensen hun restafval ergens dumpen , misschien zelfs in andermans bak. De goedwillende mensen scheiden tóch wel en die moeten nu gaan betalen in een poging de anderen te dwingen en juist deze manier zal hen niet dwingen want “zij betalen er toch voor” !.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou de andere kant is natuurlijk dat mensen die echt van de bijstand moeten leven kwijtschelding van hun gemeentelijke belastingen krijgen dus “gewoon hun gang kunnen blijven gaan”: Denk dat geen systeem perfect is maar wel goed om mensen er over na te laten denken wat een afvalberg we maken met zijn allen. Ik ook hoor al scheid ik al jaren alles dus.

  6. minoesjka2 zegt:

    Als ze dat bij mijn flat in zouden voeren zou ik juichen. Mensen stoppen alles maar in de afvalcontainers, terwijl als ze nog geen 100 meter zouden lopen er glas en papier containers staan. Zelf scheid ik inderdaad ook mijn plastic, al moet ik dat naar het winkelcentrum brengen om weg te gooien, maar dat is echt elke week een zak!!!

  7. Kakel zegt:

    Wij scheiden alles naar hartenlust. Verbeter de wereld, begin bij jezelf 😉 Buren van ons, flikkeren echter alles in de grijze kliko: papier, glaswerk… Jammer!
    Het nadeel van Diftar vind ik dat mensen die het niet breed hebben extra moeten betalen. Dan weet ik al hoe ze dat gaan oplossen…
    Lieve groet

    • gewoonanneke zegt:

      Zoals ik al bij Riet schreef. Mensen die echt van de bijstand of gelijkwaardig inkomen hebben krijgen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen dus die kunnen gewoon doorgaan zonder er voor te hoeven betalen. Maar ja ieder systeem kent zijn beperkingen weet ook nog niet hoe het bij ons zal gaan werken. Ben er wel benieuwd naar eigenlijk.

  8. Rob Alberts zegt:

    Wanneer de producenten al moeten betalen voor al het afval dat hun producten zal gaan maken ruimt dat lekker op.
    Sommige producten zullen daar een stuk goedkoper door worden.

    Opgeruimde groet,

Geef een reactie

