Baggeren maar…..

EOpa Verhoogigenlijk heel de zomer en nu nog steeds zijn ze hier in de polder aan het baggeren. Waar dit vroeger werd gedaan door de boerenknechten in de rustige tijden met een baggerbeugel wordt dit tegenwoordig gedaan door bedrijven die allerlei pijpen aan elkaar koppelen en zo de bagger afvoeren naar een depot.
Ik vind het echt al maanden een fascinerend gezicht en de afgelopen week heb ik van de materialen die ik verspreid door de polder tegen kwam wat foto’s gemaakt.
Heb altijd een zwak voor “doeners”, dus de mensen die dit soort werkzaamheden uitvoeren.
Vorige week maandag zag ik twee van die mannen in een bootje zitten, op die prachtige warme maandag zaten ze samen hun brood op te eten in het zonnetje. Nog heb ik spijt dat ik niet even afgestapt ben om toen een foto te maken. Maar goed dat heb ik niet gedaan.
Het deed met gewoon denken aan mijn vader die dus bij een boer werkte en ging baggeren met zo’n beugel. Die ook aan de rand van de sloot ging zitten om zijn brood op te eten of een sigaretje te roken.

 


De sloten moesten toen wel op diepte blijven omdat de boeren nog veel met schouwtjes door de sloten voeren om de werkzaamheden uit te voeren zoals melken en naar het land gaan.
En hoewel de werkzaamheden anders zijn zag ik toch wel overeenkomsten ook.
Ik vroeg me wel al dat door het oppompen van die bagger er ook een hoop visjes en allerlei beestjes uit het water gehaald werden. Maar dat gebeurde vroeger ook natuurlijk dan werd de bagger ook op de kant getrokken en werden er “stalen”van gemaakt. Bagger die uitdroogde en inklonk en dat ook weet ik nog wel door mijn vader gebruikt werd als tuingrond.
En als ik mijn vijver uitbagger doe ik dat ook, ik gooi het op de tuin en laat het indrogen, dan hak ik het fijn en heb ik prima grond.
Tot zover niets wat anders is.
Ik vroeg wel aan een van de medewerkers over die beestjes en visjes en hij zei, kijk maar eens bij zo’n baggerdepot. Daar staan de reigers, meeuwen en andere dieren al klaar om ze daar uit te pikken. En of ze dat nou uit de sloot doen of in zo’n depot, dat maakt ook niet uit.
En inderdaad vroeger kwamen ook meteen de meeuwen als er gebaggerd werd om slakjes, beestjes en van allerlei wat er uit de sloot kwam op te eten.
Vroeger werd er schouw gehouden, het hoogheemraadschap kwam langs om te kijken of de sloten diep genoeg waren en zo niet kregen de boeren een bekeuring. En dat is nog steeds zo. Boeren moeten hun sloten goed onderhouden.
Dus eigenlijk is er weinig veranderd, alleen is het handwerk vervangen door machines.
Ik heb het idee dat de klus bij ons bijna geklaard is. Vanmiddag zag ik ze aan het opruimen van de buizen toen ik lekker even ging fietsen. Er stond een harde wind, stormachtig dus ik ben letterlijk en figuurlijk even helemaal uitgewaaid en daar was ik wel aan toe na 5 dagen niet fietsen.  Op de foto mijn opa met de schouw.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Baggeren maar…..

  1. Rob Alberts zegt:

    De foto met jouw opa vind ik het mooist.

    Het baggeren zal wel noot stoppen.

    Mooi blog!

    Nostalgische groet,

  2. Marja zegt:

    Mooi verhaal. De manier verandert maar de klus moet nog steeds worden geklaard.

  3. beaunino zegt:

    Ik zie geen opa hoor. Ligt dat nou aan mij?
    Bij ons in de sloot wordt ook nog gewoon geschouwd.

  4. Villasappho zegt:

    Leuke serie en leuke info, ik wist weer niks van maar ken het werk wel.

  5. Mooi om nog zo’n foto van je Grootvader te hebben Anneke. De andere opnamen van al het meest roestige materiaal vind ik echt heel fraai.

  6. ria zegt:

    Zo mooi de foto van jou opa en de omgeving straalt rust uit.Het moet heerlijk zijn geweest daar rustig te werken.
    De andere opnames zijn ook mooi.

    groetjes, Ria

  7. rietepietz zegt:

    Je weet er aardig wat vanaf, een echte “plattelandsvrouwe;-) prachtig kleurige foto’s!
    En je opa “boomt”de boot nog( als ik het goed heb) , dat meen ik nog te herkennen van de veilingboten in het Westland

  8. Kakel zegt:

    Echt een prachtige serie foto’s!
    Boeren moesten vroeger hard werken…

Geef een reactie

