Tweet tweet

Mus1 (Small)Het is me opgevallen dat vogeltjes en vooral de musjes die mijn tuin bezoeken altijd op dezelfde tijd een beetje komen zo rond een uur of 3 of 4 in de middag.
En ik vroeg me regelmatig af waarom ze dan precies om die tijd ongeveer in mijn tuin komen met zijn allen tegelijk ook nog. Maar toen ik pas ’s morgens een beetje op tijd, dat gebeurt een enkele keer, op was en langs struiken fietste hoorde ik het getweet van heel veel mussen bij elkaar.
Ik stopte om ze af te luisteren en zo kwam ik achter hun geheim.
Met elkaar werd de route besproken die ze deze dag zouden vliegen en in welke tuinen ze zich tegoed zouden doen aan wat hen gepresenteerd werd in de verschillende vogelhuisjes.
En zo te horen begonnen ze in de makkelijks toegankelijke tuinen met veel ruimte en schuilmogelijkheden.
DaarMus2 (3) (Small)vandaan werd de route bepaald door alle tuinen waar gevoerd werd en iedereen mocht er wat over zeggen, dingen die ze opgevallen waren.
Zoals mus 1 zal ik hem maar noemen, die wist dat er op nr. 23 tegenwoordig twee katten woonden dus daar kwamen ze niet zo graag meer, helemaal achter aan het lijstje voor het geval we nog niet genoeg gegeten hebben. Te gevaarlijk.
Mus 2 vertelde nog dat tuin 15 wel favoriet voor hem was, die had altijd verschillende soorten zaden, vetbollen en nog meer lekkere dingen voor hen. Die moest dus maar vooraan op de lijst komen te staan.
In tuin 19 hoeven we helemaal niet meer te komen, die zijn nu al weer gestopt met voeren, de krenten, tweete mus 3.
En op 7 zijn ze al weer begonnen met het werken in de tuin vulde mus 4 aan, zo onrustig om op ons gemakkie te kunnen eten.
Of musje 5, een jonkie nog te horen aan het hoge getweet die opmerkte dat tuin 21 wel een beetje het einde van de middag musjes (6) (Small)bezocht ging worden omdat ze daar onregelmatig voerden en wel eens bij een leeg vogelhuisje kwamen.
Ik voelde me meteen aangesproken want ja inderdaad, ik sla wel eens een dag over met voeren, vandaar dat ze dus bij mij pas aan het einde van de dag altijd komen met zijn allen. Het was een verhelderend gesprek, ik fietste weer door maar ik gaf mezelf de opdracht om wat regelmatiger te gaan voeren en ben dus wel heel benieuwd of dat uitmaakt en ik na de volgende vergadering wat eerder op de lijst kom te staan……. Ik wacht het af.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Tweet tweet

  1. Rob Alberts zegt:

    Het voer is er altijd, maar de mussen zijn verdwenen.
    Wil jij eens luisteren hoe dit komt?

    Vogelvriendelijke groet,

    • gewoonanneke zegt:

      Ik ben geen deskundige maar ik heb wel gelezen dat onder andere doordat iedereen tegenwoordig bijna een houten afscheiding heeft in de tuin veel broedruimte en schuilruimte verdwenen is. In mijn tuin komen nog steeds veel musjes..

  2. Erg leuk geschreven Anneke, een plezier om te lezen hoor.

  3. ria zegt:

    Prachtig Anneke, wat een leuk verhaal

    lieve groetjes, Ria

  4. Villasappho zegt:

    Wat een stelletje zeg verwend zijn ze laat ze wormen gaan zoeken

  5. rietepietz zegt:

    Wat een mazzel at je ze kon afluisteren, en wat een leuk logje levert dat op;-)
    Ik hoor ze hier voorál om 7 uur in de ochtend, waarschijnlijk omdat ze dan de minste kans lopen om afgeluisterd te worden!

  6. Kakel zegt:

    Vanochtend vroeg hoorde ik voor het eerst de merels fluiten. Even voelde ik me gelukkig, ook al weet ik niet waar ze het over hadden 😉

  7. AnneMarie zegt:

    Leuk verhaal. Blijkt ook nog een kern van waarheid in te zitten heb ik gisteravond bij RTL late night gehoord. Knap geschreven hoor.

Geef een reactie

