Snoeien en slopen

IMG_7550 (Small)Gisteren slaagde ik onverwacht voor mijn outfit voor de bruiloft van mijn zus, vandaag was ik van plan om naar Gouda te gaan shoppen maar dat hoefde dus niet meer. Ook weer geregeld.  Gekozen voor iets wat ik gewoon daarna ook nog kan dragen. De hele mooie kekkie laarzen laten staan en ook wel leuke maar wat meer bruikbare nieuwe laarsjes gekocht erbij.
Vandaag dus een “vrije” dag en van die klusjes in huis gedaan zoals hier en daar had ik opeens spinrag gezien, meestal kijk ik niet zo omhoog blijkbaar. Lege flessen weggebracht en toen ik thuis kwam dacht ik even het kroos uit de vijver scheppen en opeens kreeg ik de kriebels….. had zo’n zin om wat in de tuin te gaan doen.IMG_7552 (Small)begonnen met het snoeien van de vlinderstruiken die onderhand bijna vlinderbomen zijn geworden zo groot. De jasmijn gesnoeid en toen zag ik mijn boom. Een goudiep die vorig jaar al dood was, geen blaadje kwam er aan maar het is was een hele hoge boom en een mooi aanvliegpunt voor de vogels dus had ik hem nog een jaar laten staan. Het voordeel van de twijfel. Maar dit jaar toch maar besloten om hem weg te halen.
Een mooi klusje om te doen dus. De takkenschaar en een schrobzaag opgezocht en aan de slag gegaan. Ik moet zeggen naast de vijver in een natte tuin was het toch nog wel goed opletten.  IMG_7554 (Small)Eerst begonnen met wat kleine takken weg te halen. De takkenschaar als hefboom gebruiken werkte goed en kostte minder kracht.
Daarna met de schrobzaag de dikkere takken er af gezaagd, het ging eigenlijk best goed, kreeg het er gewoon warm van en voel mijn spieren wel. Beetje gokken waar de takken
terecht zouden komen maar eigenlijk kon het amper mis gaan. Sommige vielen netjes in de vijver, een bleef op de schutting hangen. En zelf bleef ik ook overeind, geen valpartijen of een bad in de vijver gelukkig.
Een kaal gezicht hoor. We hadden die boom een jaar of 10 geleden al als een flinke boom gekocht. Vond het ook altijd een mooie boom en de vogels ook dus. Maar eens gaan kijken of ik daar nog iets anders kan poten. Zal niet meevallen want er zitten natuurlijk heel wat wortels in de grond van die boom en die lopen denk ik zomaar tot onder de vijver.  Lastig ook om er bij te komen om wat nieuws te poten. IMG_7558 (Small)Ik zie het nog wel. Een beetje hoogte in die hoek zou wel mooi zijn.
Nog even kijken wanneer het snoeihout opgehaald wordt want om nou alles in kleine stukjes in de container te doen is nog wel een een gedoe. Meestal eind februari kunnen we dat hout wegbrengen. Dus dan wordt het een paar keer met de kruiwagen heen en weer lopen en opgeruimd staat netjes.  Vond het echt heerlijk hoor om zo weer even in de tuin te werken. Laat het voorjaar maar komen…….

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Snoeien en slopen

  1. Die klus heb je toch maar mooi geklaard Anneke, het was er vandaag goed weer voor toch?

  2. Rob Alberts zegt:

    Ja, laat het voorjaar maar komen.
    Met een pril voorjaarszonnetje komt er vanzelf een idee voor een mooie nieuwe boom.
    Wat dacht je van een: Prunus amanogawa ???
    http://www.bomen-online.nl/Assortiment/Details.asp?PlantNr=895455

    Boomvriendelijke groet,

    • gewoonanneke zegt:

      Ja een prunus is ook mooi. Maar heb al een kersenboom die vroeg bloeit en heel veel bloesem mijn vijver inwaait dus denk dat ik voor iets anders ga. Zal eens gaan snuffelen. Bedankt voor je link.

  3. rietepietz zegt:

    je zóu kunnen proberen de wortels ook nog een beetje weg te krijgen, maar dat is natuurlijk een hoop graafwerk. Knap hoor om in je uppie even een boom weg te werken.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat zal ik zeker gaan doen, proberen een beetje uit te graven en kijken hoever ik kom. Het is dicht bij mijn vijver dus ik moet oppassen dat ie niet gaat lekken. Was meteen over mijn angst voor duizeligheid kwijt boven op een wiebelende trap naast de vijver was een ultieme test voor me haha.

  4. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Owwww, de Goudiep
    Zo mooi
    Intense kleuren
    Mis hem nu al
    Stond in onze achtertuin

  5. varendvolk zegt:

    die wortels zijn nog het lastigste om er uit te krijgen,misschien laten doen.’t was wel een slanke boom zo te zien.Een tuin zonder bomen kan eigenlijk niet hé,komt er een nieuwe voor terug?

    Tja soms is het zonde,hier is de tuin bijna helemaal leeg.We gaan weer opnieuw beginnen.We hebben o.a een engelenboom besteld en een Rhus die hier oorspronkelijk ook stonden.Allebei kasje wijlen gegaan zomaar ineens.Waren wel bijna 35 jaar oud dus ja ’t kan.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja die wortels inderdaad zag nog een ding zijn om wat weg te krijgen. Heb nog wel een flinke kersenboom en een vijg dus zit nog niet zonder bomen. Maar wil in die hoek wel graag weer een beetje hoge boom.. Ik ga me er eens in verdiepen. Ga even kijken wat een Engelenboom en een Rhus zijn, ken ze beide niet.

  6. Kakel zegt:

    Vandaag konden we een beetje in voorjaarsstemming komen! Afgelopen week was maar grauw en grijs. Ik ben er ook klaar voor.
    Lieve groet

  7. minoesjka2 zegt:

    Tjonge, weet niet of ik de moed gevonden had om zo’n klus te klaren, hij is wel erg hoog (geweest dus). Zal inderdaad nu wel erg kaal zijn, en als alles uit gaat lopen zal het waarschijnlijk nog kaler lijken.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja het is inderdaad een heel kaal gezicht hoor. Mijn zoon had wel gezegd dat hij het wilde doen maar ja als ik zo’n bui heb dan ga ik gewoon beginnen. Hij was wel hoog maar vrij smalle takken allemaal. Ging goed en heel leuk om te doen.

  8. Begint ze zo even aan een boom kappen. Wat ben je ook een heerlijk mens!
    Maar lekker dat die plek nu vrij is… En ben erg benieuwd naar je outfit voor de bruiloft.
    Ben alweer vergeten wanneer het is.. 😦

Geef een reactie

