Betuttelen…

Vfoto_muntengeld2anmiddag zat ik even bij de Hema een bakje te doen. Het was druk en je hebt daar een soort tweelingtafeltjes waar gewoon eigenlijk twee mensen naast elkaar kunnen zetten. Hoewel de meeste mensen dat niet doen. Maar er kwam een mevrouw, schatte haar zo begin 70 misschien zelfs al iets ouder, en die zei, kan ik hier zitten.
Natuurlijk zei ik en meteen begon ze een praatje met me. Ze vertelde me dat ze gezegd had dat ze de cappuccino te slap vond en dat ze dat niet leuk vonden dat ze het gezegd had.
Nu verschillen smaken natuurlijk en ik denk zeker op het gebied van koffie want ik vind het altijd heerlijk. Nu ben ik geen koffiedrinker en van sterke koffie hou ik sowieso niet. Maar goed natuurlijk mag die mevrouw dat gewoon zeggen als zij dat vindt.Volgens de mevrouw was er uit een test gekomen dat het “slootwater” was en even vroeg ik me wel af wat ik daar dan altijd in hemelsnaam zit te drinken haha. Zeg wel iets over mijn smaak misschien of over de hare kan ook natuurlijk.
Ach ja zei ik, sommige mensen hebben ook wel een kort lontje en lijken soms niets te kunnen hebben als er wat gezegd wordt.
Zelf had ik het gisteren bij het Kruidvat. Ik kocht iets voor 10,95, betaalde met 20 euro en vroeg aan de jongedame of ze er 95 cent bij wilde hebben. Dat wilde ze graag en ik schudde even mijn losse geld uit mijn portemonnee op mijn hand om 95 cent te pakken. Voordat ik zelf een muntje kon pakken wilde de jongedame het geld uit mijn handen pakken. Dus ik zei meteen, hé waar ben je mee bezig. Je gaat toch niet zomaar geld van mij pakken, ik mankeer niks hoor, dat kan ik zelf wel. Ben daar niet van gediend. Eigenlijk zonder iets te zeggen of een spier te vertrekken of zich zelfs maar even te verontschuldigen wacht ze tot ik haar 95 cent gegeven heb en geeft me 10 euro terug. Ik pak het aan en kan het niet laten om te zeggen. Wacht tot ik een jaar of 100 ben dan ben ik er misschien aan toe dat iemand me helpt met mijn geld uitzoeken. Ze kijkt me aan alsof ik van een vreemde planeet kom. Even krijg ik de neiging om haar chef er bij te roepen en mijn beklag te doen maar ik denk, ach laat maar.
Even later zitten we gezellig te kletsen over betutteling door mensen als je wat ouder wordt.
Zie het bij mijn moeder ook vaak en probeer dat echt zelf nooit te doen, haar zelf laten beslissen waar ze kan tenminste maar het toch altijd proberen uit te leggen waarom of hoe dingen nodig zijn. En ook al snap ze het dan niet allemaal meer zoals bij papieren dan nog vertel ik het. pille7Ik hoop altijd maar dat mensen dat later ook bij mij zullen doen.
De mevrouw zit ook duidelijk op haar praatstoel, of ze had gewoon behoeft aan een praatje, dat weet ik niet en zo was het onverwacht een leuk gesprek bij zoals een vriend het ooit noemde ier ten et nneke……..

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Hemaverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Betuttelen…

  1. Myriam zegt:

    Wat leuk zo een onverwachte ontmoeting 🙂

  2. Jokezelf zegt:

    Ach ja, hoe jonger iemand is, hoe ouder anderen lijken. Ik herinner me dat ik op de lagere school in de eerste klas de kinderen uit de zesde (die af en toe kwamen oppassen als de juf er even niet kon zijn) grote mevrouwen vond, en toen ik zelf als 23-jarige voor een klas met 16-jarigen stond, was ik voor hen op zijn minst een middelbare dame. Dus voor zo’n meisje bij het Kruidvat is iedereen boven de 40 ook al stokoud. Maar ik geef toe; het is een rare gewaarwording als je ineens behandeld wordt als iemand die zijn eigen geld niet eens meer kan uittellen. Laten we het er maar op houden dat ze je gewoon wilde helpen ;-). Leuk Hemaverhaal overigens weer.

  3. Dat een caissière, het geld uit mijn hand wilde plukken, heb ik nog niet meegemaakt Anneke. Bij de HEMA is ook altijd wel iets te beleven hè?

  4. Vindt het niet kunnen jong of oud, als het geld in je handpalm zit en je vraagt of zegt niet specifiek “pak maar” of “is dit genoeg”, dienen ze met hun handen ervan te blijven.

    Koffie is inderdaad een kwestie van smaak.

    Leuk toch als een gesprek vlotten wilt 🙂

  5. Rietepietz zegt:

    Je gaat inderdaad niét zomaar geld uit iemands hand pakken, als iemand hulp wil zal er vanzelf om gevraagd worden. Zelfs als de bedoeling in principe goed is (het is soms natuurlijk gewoon ordinair ongeduld) dan nóg doe je dat niet ongevraagd dat ben ik helemaal met je eens. Je bent trouwens nog véél te jong om als “oudje” behandeld te worden;-)

    • gewoonanneke zegt:

      Kijk met jou kan ik praten haha. Nee maar het voelde echt best vervelend aan om zo behandeld te worden, hoe oud je dan ook bent en of het druk is of niet. Dat doe je gewoon niet zonder te vragen.

  6. Zou wat zijn zeg als ze dat bij mij zouden doen. Ik zou precies hetzelfde reageren 😉

  7. minoesjka2 zegt:

    Tja, die bemoeizucht gaat soms veel te ver. Je zou trouwens haast eens moeten kijken of je je H.E.M.A,. verhalen kunt bundelen, misschien nog wel iets voor deze winkel:-)

  8. Lenjef zegt:

    Anneke

    ik hou van jouw filosofische kijk op het wezen der dingen
    zoals het gedrag van mensen en de natuur
    in de diepte een ondoordringbare muur
    toch leg jij veel bloot zonder er kwetsend aan te wringen

    Lenjef 😉

Geef een reactie

