Wat is gezond?

koekenDe afgelopen week ging ik voor de krant naar een school die een vignet gezonde school als eerste in de regio kreeg.
Dat hield in dat er veel gedaan wordt aan voorlichting op het gebied van drugs, alcohol en roken zowel aan ouders als aan kinderen en leerkrachten.
Na afloop gingen we even in de kantine van de leerkrachten een kop koffie drinken met gebak om het te vieren.
Met een aantal mensen maakte ik even een praatje, de wethouder, iemand van de GGD en de leerkracht die het project begeleidt had.
Bij binnenkomst zag ik op de tafel echt ik denk wel 5 of 6 verschillende soorten koeken uitgestald, waarschijnlijk leerlingen die jarig zijn geweest en getrakteerd hebben.
En met een aantal leerlingen van rond de 700 schat ik zomaar in dat dit iedere dag wel op het menu zal staan van de leerkrachten in de pauze.
Met de mevrouw van de GGD sprak ik over het vignet en het belang er van. Ze vertelde ook dat er nog meerdere vignetten verkregen konden worden ook een voor voeding.
Dus zei ik, nou als ik zo die koeken hier op tafel zie is dat ook geen goed voorbeeld.
Er werd een beetje om gelachen. Ik weet toevallig dat ook veel leerkrachten roken uit een eerder artikel dat over een rookvrij schoolplein ging.
Daar ben ik maar niet over begonnen. Alleen toen de mevrouw van de GGD begon te vertellen over het gezondheidsvignet begon ik toch wel zwaar te twijfelen aan de waarde van dergelijke vignetten.
Ze vertelde namelijk dat om zo’n vignet te krijgen bijvoorbeeld gekeken wordt naar hoeveel soorten candybars er te koop zijn in de school. Stel dat zijn er 10 en je vermindert dat tot 2 en biedt daarnaast ook gezonde snacks aan zoals fruit of tomaten of iets dergelijks.
Dat geeft al weer een bepaald aantal punten die nodig zijn voor het krijgen van zo’n vignet.
Maar vertelde ze verder er wordt niet gekeken hoeveel er van een soort verkocht wordt, dus biedt je de gezonde dingen aan en moet alles weggegooid worden aan het einde van de dag en worden en van de 2 candybars veel meer verkocht omdat ze keuze beperkter is dan maakt dat niet uit daar wordt niet naar gekeken.
Ik vroeg aan haar, wat voor waarde heeft zo’n vignet dan eigenlijk. Een beetje nietszeggend antwoord van dat zijn de richtlijnen nu eenmaal kreeg ik daarop.
Mooi hoor die vignetten op een school, reclame er mee maken maar wat zegt het eigenlijk.candy bars Het blijkt dat in de Krimpenerwaard een hoger percentage kinderen dan landelijk onder de 18 zijn die veel alcohol drinken, roken en misschien ook drugs gebruiken.
Natuurlijk ik vind het een goed streven om er extra voorlichting over te geven en misschien dat er echt daardoor wel kinderen een andere beslissing nemen. Maar toch….. ik had toch wel zo mijn bedenkingen over de waarde er van.

 

Dit bericht werd geplaatst in 365, Algemeen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Wat is gezond?

  1. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Het overbekende glazen huisje!

  2. varendvolk zegt:

    Schone schijn is het,ik wantrouw vignetten en keurmerken.

    • gewoonanneke zegt:

      Hoorde vanavond dat er nu een app was waar je alle keurmerken kan bekijken. Op sommige artikelen zitten wel 3 of 4 kenmerken. Mensen zien door de bomen het bos niet meer op deze manier.

  3. Marja zegt:

    Ik vrees ook dat het schone schijn is.

  4. Tja….wat is gezond hè? Uit het woud van keurmerken, komt geen consument meer, en wat vandaag gezond en goed voor je is, had je morgen toch maar weer beter niet kunnen nemen.

  5. Ja daar kan ik me wel iets bij voorstellen…

  6. minoesjka2 zegt:

    Nou inderdaad, als ik het zo hoor, gaan die vignetten nergens over ………. jammer, want het had zo’n mooi begin kunnen zijn voor de volksgezondheid.

  7. rietepietz zegt:

    Ja veel bla bla….. en weinig nuttige daden. Die scholen willen natuurlijk die extra verdiensten niet missen.

  8. Kakel zegt:

    Een kromme redenering. Dat die dame van de GGD dat zelf niet kan verzinnen valt me enorm tegen!
    Lieve groet

  9. Rob Alberts zegt:

    Roken en de vette hap blijven aan de scholen kleven …….

    Bezorgde groet,

Geef een reactie

