Blogdilemma

BlogdilemmaToen ik zo’n jaar of 8 geleden begon met bloggen was dat echt om dingen van me af te schrijven, soms ook heel persoonlijke dingen, mee te doen met schrijfuitdagingen vond ik heel leuk en zo leerde ik wat andere bloggers kennen die ik ging volgen en vice versa.
Ik koos er destijds voor om anoniem te bloggen voor zover dat natuurlijk anoniem is maar in ieder geval vertelde ik niemand in mijn directe omgeving over mijn blogs. Wel eens dat ik blogs schreef maar niet onder welke naam en waar dus.
Een aantal jaren bleef het redelijk anoniem allemaal dus alleen het laatste jaar zijn er toch steeds meer mensen in mijn directe omgeving bijgekomen die mijn blog gevonden hebben.
Natuurlijk omdat ik zelf ook wel regelmatig over mijn blog praat, ik vind het nog steeds heel leuk om te doen of als ik iemand van mijn blog ontmoet had of zo kwam het wel ter sprake met vrienden of familie.
Ook via het interview in Nestor, een blad dat uitgedeeld werd aaaop de 50 plus beurs, hadden een aantal mensen uit mijn dorp mijn blog blijkbaar gelezen en werd ik er over aangesproken.
En dat was nou juist wat ik had willen voorkomen.
Vrijdag was ik bij de Hema en vertelde een van de koffiedames dat ze mijn blog gelezen had, een van haar collega’s had mijn blog ontdekt en de link doorgegeven.
Ik was er niet blij mee en dat is nog voorzichtig uitgedrukt en dat zorgt er wel voor dat op een of andere manier ook mijn bloganimo een beetje gedaald is.
Iedere dag bloggen komt er ook momenteel niet meer van. Gewoon omdat ik er toch op een of andere manier een beetje rekening mee hou dat bekenden het lezen en dan voorzichtiger ben geworden met dingen er in te schrijven waarover ik eigenlijk wel wil schrijven. En niet dat ik nu zulke grote geheimen schrijf in mijn blog maar toch………..
Dus heb ik een beetje een blogdilemma.
Of ik gooi het helemaal open en publiceer het ook via FB maar dan weetgeheim ik dat er nog meer mensen me hier op aan zullen spreken. Voor mijn gevoel wordt het dan een soort FB maar iets uitgebreider maar ook oppervlakkiger.
Of ik ga een ander blog maken met een nieuwe naam, maar dat vind ik weer een hoop gedoe eigenlijk om dat te doen……..
Zie hier mijn dilemma wat ik zal gaan doen. Het houdt me niet wakker maar wel bezig hoe ik het aan zal gaan pakken……

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Blogdilemma

  1. varendvolk zegt:

    Jij hebt wordpress dus kun je er een wachtwoord op zetten,dat geef je dan aan je lezers.Het volgende dilemma dient zich dan weer aan,wie wel wie niet.Lijkt het echte leven wel……..

  2. Marja zegt:

    Een wachtwoord is een goed idee. Dat kun je ook per bericht bepalen. Niet stoppen, hoor.

  3. Persoonlijk denk ik, dat het toch de beste oplossing is, om een heel nieuw blog te maken, met een pseudoniem. Ik heb dat ook gedaan, omdat ik er geen behoefte aan heb, dat iedereen mij op het internet kan vinden. Je kunt eventueel, diegene waarvan jij vindt dat die het moeten weten, een mailtje sturen met de link naar je nieuwe blog, en zo houd je het beperkt.

  4. Novelle zegt:

    Ik ben het met edward eens

  5. ria zegt:

    Ja Edward heeft gelijk.
    Lieve groetjes, Ria

  6. rietepietz zegt:

    Ja inderdaad, je zóu een nieuw blog kunnen maken onder een andere naam, dit blog importeren (zodat je niets kwijt raakt) en de lezers die je mee wil nemen de link sturen.
    Ik weet dat er mensen uit mijn omgeving meelezen en daar heb ik geen probleem mee mits men niet meer vrijgeeft van van mijn persoonlijke gegevens dan ik zelf gebruik. Dus géén achternaam, geen adres vermelden om te zorgen dat ik niet al te makkelijk in het echt te vinden ben. Je weet maar nooit!

  7. staartje zegt:

    Ja, vind ik ook. Nieuw blog beginnen. En op deze schrijven dat je stopt. Mrs. T heeft dat ook zo gedaan om dezelfde reden

  8. Rob Alberts zegt:

    Opnieuw beginnen brengt je weer in de oude anonieme situatie.
    Alleen moet jij er dan wel je mond overhouden ….

    Zelf schrijf ik gewoon onder mijn eigen naam.
    Eenvoudig en makkelijk.

    Vrolijke groet,

  9. Kakel zegt:

    Je kan ook gewoon door blijven bloggen en je privé onderwerpen beschermen met een wachtwoord.
    Als mensen willen, vinden ze je toch wel terug. Zeker als je je oude blogs “meeneemt.”
    Ik wens je moed en wijdheid…
    Lieve groet

  10. AnneMarie zegt:

    Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Ben nog maar kort aan het bloggen en vind het ook al vervelend als mensen me erop aanspreken. Als je anoniem gaat wil ik wel graag met je mee verhuizen. Van mij heb je geen last. Succes met je beslissing.

  11. Lastig dilemma is dit, niet stoppen met bloggen hoor!
    En inderdaad, mensen weten je vaak toch wel te vinden als je opnieuw begint.
    Daarom vertel ik niet aan familie/bekenden dat ik blog 😉

  12. Neeltje zegt:

    Hoi Anneke, wat je ook doet, het blijft lastig. Maar blogs waarvan je de privacy een beetje wilt waarborgen kun je afschermen met een wachtwoord. Of gewoon terug naar je dagboeken. Succes! Maar blijf schrijven hoor, hoe dan ook! 🙂

  13. tagrijn zegt:

    Ik ben in 2006 gaan bloggen onder de naam waaronder ik daarvoor ook al in een blad schreef. In de loop der jaren zijn steeds meer mensen erachter gekomen wie zich achter mijn pseudoniem schuilhoudt. Dus ik maak er nu ook maar geen geheim meer van. Eigenlijk doe jij dat ook al niet door je foto er groot boven te zetten. Maar een wachtwoord is niet zo’n gek idee. Want alles overzetten is ook weer gedoe.

  14. gewoonanneke zegt:

    @allemaal Dank voor alle suggesties en opmerkingen. Een wachtwoord vind ik niets, bij blogs die ik lees en dat soms hebben vind ik dat ook heel irritant. Ga eerst nog kijken hoe de verdere reacties zijn van de mensen die het gelezen hebben voordat ik een beslissing neem.

  15. Ja een dilemma lijkt me dat wel. Een wachtwoord lijkt me ook niks, dan voelen mensen zich misschien weer achteruit gezet als je ze weigert je wachtwoord te geven.
    Waarom kun je niet schrijven wat je wilt als er bekenden meelezen. Echte geheimen of privédingen zet je er toch ook niet op! Dat doe ik ook niet hoor..
    Als je een nieuw anoniem blog zou beginnen, dat zo klaar is hoor, is de kans groot dat ‘men’ je vindt als je een beetje doordenkt.. Sterkte met je beslissing!

  16. Ik ben het ook met Edward eens.
    Als je lekker wilt bloggen zoals je altijd deed, begin dan opnieuw.
    Succes met je keuze. 😉

  17. Mrs. t. zegt:

    Ik weet dat mijn moeder meeleest, maar verder zou ik niet weten of irl-mensen meelezen. Mijn oude blog is ooit ontdekt door iemand die ik niet zo leuk vind. Daar was ik wel even goed ziek van. 😦

  18. minoesjka2 zegt:

    Een paar jaar terug zat ik voor hetzelfde dilemma. Ik moet zeggen, de laatste tijd voelt het wel weer goed, maar ik merk ook dat ik misschien daardoor weer te open ga worden………….
    Sterkte met je keuze.

Geef een reactie

