De bol in de ban

Sla (Small)
Ik heb echt helemaal niets met bollen in de tuin en zeker niet nu ik een gedeelte van mijn tuin tot moestuin heb verklaard vind ik het heel vervelende dingen.  Hier en daar staan ze ook in mijn tuin, de meeste nog van de vorige bewoners.
Vanmiddag na superleuke dagen met vriend nog een tijdje in de tuin aan het werk geweest en de meeste bollen geprobeerd er uit te wippen met bol en al want ik wil binnenkort wat in mijn kasje gezaaide groentes uit gaan poten. Ze vliegen nu echt de grond uit dus met een weekje of zo hoop ik toch al weer wat te gaan poten en dan moet mijn tuin bollenvrij zijn. (hoewel uien zijn eigenlijk ook bollen 😉 ).
De enige uitzondering voor mij zijn eigenlijk de sneeuwklokjes, die vind ik dan nog wel leuk, bloeien heel vroeg dus die mogen blijven.
Mij zal je dus ook niet bij de bollenvelden zien, ben er nog nooit geweest en hoef er ook helemaal niet heen eigenlijk. Ben er wel eens in de trein langsgereden langs bollenvelden en dan is het een mooi kleurig gezicht maar nee, mij trekt het eigenlijk niet.
Momenteel zie ik ook een soort trend om langs fietspaden of wandelpaden midden in de natuur narcissen te poten. Doperwtemn (Small)
In bloemenperken van de gemeente of zo kan ik me nog wel iets bij voorstellen maar toch niet in de vrije natuur, het komt op mij heel onnatuurlijk over. Zie dan liever het speenkruid en de raapzaad, hondsdraf, boterbloemen, madeliefjes,  fluitenkruid en nog meer soorten die nu al gaan bloeien.
Mooi in een natuurlijke omgeving vormen ze een prachtig boeket aan kleuren en soorten die geen bloemist in een vaas krijgt.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen, Tuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De bol in de ban

  1. Groente uit eigen tuin is heerlijk Anneke, en natuurlijk erg leuk en dankbaar werk.

  2. Marja zegt:

    Ik heb vandaag ook de laatste restjes tulpenbol verwijderd. Ooit in een vlaag geplant, maar het resultaat was teleurstellend. Weg ermee.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou ja ik overdrijf wel eens een beetje hoor. Maar goed ik vind het altijd zo’n gedoe om dan alles weer af te moeten knippen van die bollen dus het worden er ieder jaar minder gelukkig.

  3. Ik ben nog steeds van plan om bolletjes van die kleine narcisjes te planten, ben er dol op, maar het komt er steeds niet van. Nu ga ik de uitgebloeide uit een pot die ik had ergens in de tuin zetten. Weet nog niet waar..
    Jij bent lekker bezig hè, in je element!

    • gewoonanneke zegt:

      Dat heb ik ook vaak gedaan van die uitgebloeide in de tuin gepoot. Nu veel weggedaan. Ach ik overdrijf soms een beetje hoor maar ik vind ze wel veel afval geven alles weer afknippen en zo.

      • Ik denk toch dat ik het gewoon maar doe, ga morgen, als het goed weer is, aan de slag in de tuin. Elke keer al wat gedaan. Maar nu plantjes kopen, ik wacht toch nooit tot na ijsheiligen en als het nog heel koud wordt zet ik de manden wel even onder de carport of in de blokhut. Eerste keer dat ik die klus zelf ga doen.. 🙃

  4. ria zegt:

    Ik ben het met je eens Anneke
    Groetje, Ria

  5. Dieneke zegt:

    Nah ben zelf niet zo van de bollen maar ik heb ze wel,de schipper vind het fleurig na de winter.Zomerbollen als Bulgaarse allium vind ik wel heel mooi.Vroeger zette in groente gewoon tussen de planten want sommige groente hebben prachtig loof,bv bieten en wortels.’t gaat lekker nu groeien hier,en komende week gaan de temperaturen omhoog………..zeggen ze.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik hoop het de afgelopen week was best aardig hoor, in ieder geval lekker weer om wat te doen in de tuin. Ja ik heb ook van die sier uien die staan gewoon tussen mijn planten. Die vind ik ook wel mooi.

  6. rietepietz zegt:

    Ik vind bollen best wel leuk maar “ze moeten hun plaats weten”natuurlijk. Inderdaad niet kunstmatig planeten in de vrije natuur maar in de perken langs de rijbanen staat het best aardig.
    Onze tuin is te klein om echt bollen te planten maar in het middenperk van de voortuin plant ik altijd alle bollen uit bakjes die ik soms cadeau krijg en dat staat toch wel heel leuk.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja inderdaad bij mij krijgen ze nu een nieuwe plaats haha mijn zoon gooide ze per ongeluk allemaal die ik er uit gehaald had met wat afval van zijn klusjes in de kliko dus dat heb ik maar zo gehouden. Ik overdrijf soms een beetje hoor en een bak met bollen is ook best gezellig gezicht in het voorjaar.

  7. Novelle zegt:

    tja bollen zijn soms best leuk eigenlijk vind ik.
    Zoals sneeuwklokjes en krokussen, blauwe druifjes en anemonen en soms heb je best leuke tulpen hoor

Geef een reactie

