Een geboortegolf

Kikkers1 (Small)Vandaag krioelde het in de vijver van het leven. De mini kikkertjes en padden beginnen uit hun ei te kruipen en rond te wriemelen in de vijver. Maar goed dat ik niet voor al die nieuw geborenen beschuit met muisjes hoef te smeren. Of zoals mijn zus zei namen voor ze moet bedenken. Haha dat zou een dagtaak zijn.
Het is echt een prachtig gezicht en ik ga even net als vroeger op mijn buik liggen en in de vijver kijken. Ik snap opeens ook hoe het kon gebeuren dat ik zo’n 60 jaar geleden bijna verdronk in de sloot toen ik, even aan mijn moeder haar ogen ontsnapt, ook op de brug naar de visjes lag te kijken zoals mijn moeder me altijd verteld heeft.
Het zat er blijkbaar jong al in want ik vind het nog steeds mooi om in dit geval in de vijver te kijken.
Ik zie de stekelbaarsjes al in de buurt liggen te wachten want volgens mij lusten die ze wel evenals de salamanders.
En even later zie ik ook meeuwen op het dak zitten, misschien dat die ook wel kikkervisjes lusten want normaal komen die eigenlijk nooit in mijn tuin. Nou een paar kan ik er wel missen natuurlijk. Er zijn er echt honderden dus die zullen echt niet allemaal groot worden en dat is maar goed ook.
Als ze eenmaal uit de vijver komen is het toch altijd heel erg oppassen in de tuin want dan springen ze aan alle kanten als ik in de tuin loop.
Maar ook dan worden ze weer opgegeten voor een groot deel dat moet haast wel. Toch blijven er iedere keer wel weer over want ieder jaar zie ik zoals pas in het voorjaar kleine kikkers in de tuin.
Ik vind het gewoon ontzettend leuk die kikkers.
Vanmiddag in de tuin verder gaan werken. Het was nog best fris en er viel nog een keer een klein buitje maar om te werken prima met het zonnetje er bij.
Mijn eerste plantjes gepoot, de tuinbonen en de doperwten. Ze staan te glunderen in de tuin als koeien die voor het eerst in de wei komen. Volgens mij vinden ze het heerlijk buiten in de zon en de frisse lucht. Nou laat ze maar lekker gaan groeien en hun best doen voor me en me veel te eten geven.
Moest nog twee tegKikkerdril (Small)els in de straat goed leggen, die had ik er ooit uitgehaald om een paar planten te poten maar het was toch niet zo’n goed idee om dat zo te doen dus dat mag wel weer dicht.
Het gekke is dat er twee tegels uitgekomen zijn maar dat ik ze er met geen mogelijkheid meer in
gepast krijg. Doordat die twee er uit gehaald zijn hebben degene die er naast liggen wat meer ruimte gekregen.
Dat betekent dus nog een paar er naast liggende tegels er ook uithalen, schoonmaken, aankloppen en ja hoor dan past de tegel er ook weer tussen. Mooi opgeknapt is het weer.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Een geboortegolf

  1. fialas zegt:

    prachtige foto van dat dril. Ik zie het al enkele jaren niet meer in mijn toch zo gezonde vijver. Wel paddensnoeren.

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je, ik heb dit jaar heel veel kikkerdril en paddenritten. Eigenlijk ieder jaar wel veel kikkers in de vijver. Niet alleen de vijver is belangrijk maar ze moeten ook plekken hebben om te overwinteren.

  2. ria zegt:

    De vijver in het park hier achter mijn tuin lijkt wel leeg. Ik hoor geen gekwaak meer, zo jammer
    Wel springen er kikkers in de tuin.
    Groetje, Ria

    • gewoonanneke zegt:

      Ik hoorde iemand zeggen dat de rivierkreeften ook veel kikkerdril eten. Weet niet of het waar is. Er zijn momenteel in de polder ook veel reigers en ooievaars die ook lekker meesnoepen. Nou bij mij is nog genoeg te halen wat dat betreft.

  3. Leuk om dit allemaal in je eigen vijver te kunnen bewonderen Anneke.

  4. tagrijn zegt:

    Het is natuurlijk wel zielig voor de ouders als ze zien hoe hun kinderen een voor een worden opgepeuzeld. Maar waarschijnlijk kunnen ze niet tellen.

  5. rietepietz zegt:

    Moeder natuur zorgt inderdaad wel dat er voldoende jong spul is bij iedere diersoort. Je moet er niet aan dénken om honderden kikkers in je tuin te hebben;-)

    • gewoonanneke zegt:

      Nee daar moet ik ook niet aan denken dat het allemaal kikkers in mijn tuin worden. De tientallen jonkies die de vijver wel uitkomen zorgen altijd al dat ik een bepaalde tijd hink stap sprong door de tuin moet lopen anders verpletter ik ze. Zal ook wel eens gebeurd zijn hoor, kan het niet altijd voorkomen.

  6. Frans van Landré zegt:

    Het zij er wel veel die rondbanjeren in het gras. Toch moet ik maaien, met dubbele tegenzin begin ik eraan. Op het terras is het oppassen geblazen: een grote schoen verplettert heel gemakkelijk de weke lichaampjes.

    Echt blij ermee, nee, dat hoor je me niet zeggen..

Geef een reactie

