Belastingaangifte

Dit jaar heb ik het mooi verdeeld, mijn eigen belastingaangifte heb ik meteen de eerste dag gedaan dat ik het kon doen en die van mijn moeder vanavond, dus de laatste dag dat je aangifte mag doen. Zowaar geen overbelaste site dus binnen een half uurtje was het klaar.
Eigenlijk is er belastuingook niets meer aan, de belastingdienst vult bijna alles al van te voren in dus hoef ik alleen nog maar wat medische kosten op te tellen en te vullen en dan is het gewoon klaar.
Waar zijn de tijden dat ik met mijn map met papieren naar het FNV ging om bij de belastinghulp de aangiftes in te vullen. Ze hebben gelijk de belastingdienst, makkelijker hebben ze het zeker gemaakt, leuker niet.
Voor mij is het meteen altijd de gelegenheid om weer een jaar papieren door de versnipperaar te doen. Ik ga naar boven om een jaar bankafschriften op te zoeken van mijn moeder en kom dan weer van alles tegen.
Een hele doos nog met foto’s die ik uit moet zoeken, pff nog wel een klussie om een keer te gaan doen, eigenlijk echt zo’n winterklus.
En ik kom ook de doos tegen met papieren van mijn broer en bedenk dat het bijna al weer 5 jaar geleden is dat hij is overleden dus belastingtechnisch kan ik al zijn papieren ook door de versnipperaar doen. En dat ga ik ook inderdaad doen, wat bewaar ik er aan.
Bewaar een paar dingen van hem maar de rest doe ik weg.
Vorige week toen ik bij mijn moeder was sliep ik op zijn kamer en zag daar ook nog een hele rij met fotoalbums staan. Daar ligt ook nog een uitdaging om te kijken wat er weg kan, wat bewaard “moet” worden en wie wil het hebben al die foto’s. Ik niet een paar wel maar ik hoef geen jaren wintersportfoto’s bijvoorbeeld van mijn broer of zijn vakantiefoto’s van al zijn reizen die hij gemaakt heeft en ik denk mijn broer en zussen ook niet.
Wat doen mensen met die foto’s, zal ze niet bij het oude papier gooien maar denk toch dat ze de versnipperaar door zullen gaan. papa
Alleen daar al om is de digitale fotografie wel mooi. Je hebt geen rijen vol met albums met foto’s meer maar je kan het gewoon op een stick zetten en je hebt jaren foto’s als je die nog eens zou willen bekijken ooit.
Ik heb ik de doos foto’s die ik vanavond even vluchtig bekeek veel foto’s zitten die bij mijn oma nog vandaan komen. Daar staan mensen op die ik totaal niet ken. Waarvan ik weet niemand van de familie die nog kent.Wat moet je daar dan mee. Maar ik heb ook wel iets met die oude foto’s. Mensen gingen echt op de foto, gingen er voor staan want zoveel kwam het niet voor dat ze op de foto gingen. (foto rechts weet ik dan wel natuurlijk dat is een zeldzame foto van mijn vader als kind).
Wat doen jullie met onbekende en vreemde foto’s die je erft van ouders of grootouders ?

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Belastingaangifte

  1. fialas zegt:

    wat ik ermee doe? bewaren alsof het kostbare juwelen zijn. mijn dochters maken de laatste tijd albums, ze hebben geen fidutie in computer bestanden.

  2. fialas zegt:

    wacht maar eens als er een nieuwe baby wordt geboren, dan leeft de belangstelling voor de eigen kinderfoto’s en die vano uders en grootouders weer helemaal op.

  3. Marja zegt:

    Schattige foto van je vader. Ik ben dol op oude foto’s. Laatst heeft mijn vader nog geholpen om het raadsel van de schoolfoto op te lossen. Ik schreef daar ook over.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat had ik gelezen inderdaad. Maar mijn moeder kan niets meer zeggen over de foto’s kan ze niet meer zien. Heb al een heleboel foto’s die ik wel wist wie het waren weggegeven. Maar de onbekenden?? Die zullen toch wel op een gegeven moment verdwijnen.

  4. Lot zegt:

    Ik zit er ook mee. Mijn ouders zijn afgelopen jaar beiden overleden en nu de administratie is afgehandeld kan ik beginnen aan de andere stapels. Foto’s en documenten, actes van verkopen en een paar bijbels. De fotoboeken van hun reizen staan bij zus die er graag in kijkt.

    Ik ga ook nog eens bellen naar archieven of er belangstelling is ergens voor zoals logboeken.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja ik vind het best een ding hoor, Denk ook niet dan de rest van de familie ze allemaal wil hebben en ik ook niet. Wel de oude foto’s vind ik leuk maar zoals al die vakantiefoto’s hoeft dan niet van mij.

  5. Zulke oude foto’s zou ik nooit wegdoen hoor Anneke, het zijn toch stukjes van je “roots”.

  6. rietepietz zegt:

    Als er uitsluitent onbekende mensen op staan heeft het geen zin ze te bewaren. De foto’s van m’n schoonouders heb ik, voor zover is het wist, aan de neven en nichten doorgegeven wiens ouders het betrof. Gelukkig stond het er vaak aan de achterkant op geschreven. Maar toch ook wel veel bewaard en die komen wel eens langs in een logje.

    • gewoonanneke zegt:

      Mijn schoonmoeder deed dat ook achterop schrijven. Mijn moeder of grootmoeder heeft dat nooit gedaan. De eigen foto’s bewaar ik zeker wel maar de onbekenden gaan wel weg. Heb net als jij ook neven en nichten al foto’s gestuurd en gegeven van hun ouders die bij mijn oma vandaan kwamen. Ja leuk die logjes met die oude verhalen.

  7. Mrs. T. zegt:

    Foto’s zoals je onderaan het logje gezet hebt, zou ik nooit weggooien, want ten eerste zijn het er niet heel veel hier in de familie en ten tweede zijn het prachtige herinneringen aan lang geleden. Trouwfoto’s van mijn ouders zou ik ook nooit weggooien, maar hoe het met andere foto’s zit, weet ik (gelukkig) nog niet.

    • gewoonanneke zegt:

      Nee die zal ik zeker nooit wegdoen hoor van de eigen familie. Maar mijn oma had ook een doos met foto’s van onbekenden erbij. Mensen waar ze vroeger gewerkt heeft of zo. Daar kan ik dan weer niets mee.

  8. minoesjka2 zegt:

    Dat vind ik heel erg lastig. Ergens zou je uit respect ze willen bewaren, aan de andere kant …….. zou ze waarschijnlijk ook door de papierversnipperaar doen uiteindelijk.

  9. Ik heb ook nog stapels foto’s van mijn moeder. Veel waar ik zelf op sta maar ook veel van anderen. Ik heb nog niks weg kunnen doen eigenlijk. En toevallig ben ik ze laatst weer eens door gaan spitten om oude foto’s van mezelf te zoeken… Kan het niet…

Geef een reactie

