Uit het nest gevallen……….

Vandaag eigenlijk een heel leuke Moederdag, Peter had gevraagd wat ik wilde hebben maar ik wist echt niets te verzinnen hoor dus appte hij gisteren of ik zin had om met hen dan te gaan lunchen in Rotterdam, eerst bij hen wat drinken en dat vond ik eigenlijk wel een heel leuk idee.
Vanmorgen op de fiets naar de metro gegaan, het was prachtig weer tenslotte, eigenlijk had ik even de neiging om meteen gewoon door te fietsen naar hun appartement maar ik weet de weg niet zo goed in Rotterdam en ik ken mezelf ondertussen wel dus ik neem het laatste stukje de metro.
Op hun balkon met uitzicht op het ziekenhuis waar Peter geboren is het Erasmus MC toen nog Dijkzigt ziekenhuis op de vierde verdieping. Om nooit te vergeten die dag  ……
We gaan gezellig in de stad op een terrasje wat eten, het begint al aardig druk te worden.
Na het lunchen ga ik weer naar huis, kies lekker een lange route door de polder, eerst even kijken bij mijn haha hoezo mijn ooievaars. Nog geen jongen te zien, wel druk bezig zijn de ouders met schoonmaken en bijwerken met takken van het nest.
Als ik in de buurt kom waar mijn moeder woont zie ik een zwaan die net jongen heeft gekregen, drie zitten er lekker onder haar vleugels, twee eieren liggen nog in het nest, die moeten nog uitkomen en een ei is blijkbaar uit het nest gevallen en daar is ook een kuiken uitgekomen. Hij of zij doet verwoede pogingen om in het nest te kruipen maar het lukt voor geen meter. Zowel vader als moeder steekt geen snavel uit om hem even te helpen. En terwijl de drie onder moeders vleugels donzige opgedroogde kuikens zijn is het uit het nest gevallen zwaantje nog nat. En eigenlijk vind ik het best een beetje een triest gezicht, hij doet zo zijn best en een klein beetje hulp van zijn vader zou hem zo het nest in kunnen wippen denk ik zomaar. Maar de natuur heeft zo zijn eigen regels,struggle for life, eten of gegeten worden, alleen de sterkste overleven het. Misschien als ie geluk heeft omdat het zo warm is dat hij naar boven kan klimmen zonder hulp, is het een survivor.
Genoeg jong leven te zien, nog geen 5 meter verder zit een fuut met een pasgeboren jong en een eindje verderop een echtpaar meerkoeten met maar liefst 7 jongen, dat is hard werken om al die monden te voeden.
Ik vond die zwaantjes wel symbool staan eigenlijk voor Moederdag. Voor de een een feestje voor andere misschien juist een moeilijke dag. Ik weet hoe dat voelt, heb ze zelf ook genoeg gehad.
Maar vandaag niet, alleen maar blijheid omdat ik mijn moeder nog heb, verwend wordt door mijn zoon en schoondochter en al dat moois in de polder zie, prachtig weer erbij. Kortom wat een mooie Moederdag.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

13 reacties op Uit het nest gevallen……….

  1. minoesjka2 zegt:

    Wat een geweldig uitzicht heeft jou zoon zeg, daar zou ik heel erg blij van worden 🙂
    En o, wat lastig zou ik dat vinden, zo’n jong zwaantje te zien ploeteren, met liefde zou je hem helpen, maar dat zal moeder en vader niet toe laten, en het beestje zal zelf moeten laten zien dat het een vechtertje is.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja links kijk ie zo op de Zwaan, hij woont 12 hoog in het centrum van Rotterdam dus een mooie uitzicht. Ik wilde dat zwaantje ook zo wel een zetje geven. Maar het was sowieso op een eilandje in de sloot dus zou er niet bij gekund hebben. En inderdaad de zwanen zouden dat ook niet zomaar toelaten denk ik.

  2. Prachtige foto’s Anneke, je kunt alleen maar toekijken hoe de jonge zwaantjes aan het ploeteren zijn, maar dat is best wel mooi. Fijn dat je zo’n geweldige dag hebt gehad hoor.

    • gewoonanneke zegt:

      Inderdaad heb wel geprobeerd om tegen die pa zwaan te zeggen, doe wat maar ja de natuur gaat zijn eigen gang he….Was ook op een eilandje kon ook verder niks en met zwanen lukt dat ook niet echt.

  3. Marja zegt:

    Je foto’s zijn weer schitterend. Fijn dat je vandaag zo bent verwend.

  4. fialas zegt:

    een lieve vertederende tekst bij prachtige foto’s.

  5. Karin zegt:

    Mooi hoor. Je schetsen van die mooie momentjes en observaties met de fotootjes erbij. Je moet heerlijk genoten hebben. Fijn dat je ons meenam in je dag.

  6. ria zegt:

    Schitterend zijn de foto’s Anneke. Ja triest dat zwaantje. Gelukkig heb ik het niet gezien ik zou steeds teruggeeerd zijn om te kijken of hij/zij het redde, zoniet dan in visnet mee naar huis. Niet goed natuurlijk. Hier zit de meerkoet nog steeds te broeden.

    Lieve groet, Ria

    • gewoonanneke zegt:

      Ik wilde ook blijven zitten om te kijken of pa of moe toch nog even een zetje zouden geven of dat hij het zou redden. Maar kon er ook met een schepnet niet bij hoor, Het was op een eilandje met een flinke brede sloot er tussen. Maar vond het ook wel zielig alleen de natuur is gewoon zo.

  7. Fijn dat je zo’n geslaagde dag had, heerlijk om op terug te kijken!!!

Geef een reactie

