Een mooi afscheid….

Vandaag afscheid genomen van mijn moeder, ik zag er tegenop, niet zozeer het afscheid van haar nemen, voor mijn gevoel had ik dat al gedaan maar hoe alles zou gaan verlopen. Kon er gisteren dan ook niet van slapen en om half 4 zat ik nog op met een knoop in mijn maag van de zenuwen en een kopje thee.
Op tijd waren we bij mijn moeder en iedereen was er al ook mijn zus en haar gezin, er werd weinig gezegd maar ik vond het ook prima wel.
Lopend mijn moeder naar de kerk gebracht waar de condoleance en afscheidsdienst werden gehouden. Gelukkig konden we wel de familieleden die elkaar nog niet gezien hadden zoals de achterkleinkinderen normaal condoleren en mijn broer wist door met iedereen te praten er voor te zorgen dat alles goed verliep.
Er kwamen veel mensen, veel familie en er moesten stoelen bijgezet worden toen de dienst begon. De dominee mocht willen dat iedere zondag de kerk zo vol zat. En ik vond het mooi, het gaf me een goed gevoel.
Herinneringen werden opgehaald en verhalen verteld. Mijn zus las de toespraak voor die ik geschreven had, ik kan dat echt niet, schrijven is geen probleem maar voorlezen dat lukt me echt niet. Ze deed het voortreffelijk had echt bewondering voor haar al vertelde ze wel dat toen ze klaar was het gevoel had met papbenen de paar stapjes van het podium te zetten.
En hoe is het mogelijk, zelf had ik de boekjes voor de dienst gemaakt, 75 boekjes geniet en blijkbaar 1 was er die had ik verkeerd geniet en wie kreeg die. Mijn oudste zus. Dat kan je toch niet geloven. Gewoon een stapel neergelegd en uitgedeeld door de begrafenisondernemer. Ik ruilde hem gauw om met mijn eigen boekje toen ze het zei. Mijn schoondochter zei later daar heeft oma nog even voor gezorgd. Of het er om gedaan was.
Na afloop met elkaar een broodmaaltijd gehad met de familie. Mijn oudste zus met haar gezin waren naar huis gegaan. Mijn moeders enige zus was ook best van streek, ik voel me echt een wees zei ze. Ze was ook alleen en toen ik zei dat er een plaatsje voor haar op de eerste rij was gereserveerd was ze er zo blij mee. Ik voel me vereerd zei ze. Als ik ergens was zei ik altijd maar ik heb nog een zus (ze is ook al bijna 85) maar nu ben ik enige die nog over is.
Al met al werd het een mooie dag, het was goed weer, we gingen met zijn allen lopen op een aantal na die dat niet meer konden. Het was mooi. Achteraf nog praten met familie, ook nog nichten uit Friesland met hun mannen waren gekomen. Peter en Chantal gingen met me mee naar huis, even napraten een bakje doen en toen vroeg hij of ie moest blijven. Maar ik was zo ontzettend moe, voelde me als een leeggelopen ballon en zei gaan jullie maar lekker naar huis. Heb een dekentje gepakt en gewoon 3 uur liggen slapen, had het echt nodig.
Voel me wel een beetje leeg maar blij dat alles zo verlopen is. Dat verdiende mijn moeder wel.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

13 reacties op Een mooi afscheid….

  1. Rob Alberts zegt:

    Fijn dat deze dag goed verlopen is.
    Sterkte met het verwerken van je verlies.

    Bemoedigende groet,

  2. Gelukkig dat het goed is gelopen Anneke. Sterkte met de verdere verwerking hoor.

  3. ria zegt:

    Het is goed zo Anneke.
    Veel sterkte
    Lieve groet, Ria

  4. Marja zegt:

    Je schoondochter heeft gelijk. Het kan geen toeval zijn dat je oudste zus het verkeerde boekje kreeg. Fijn dat alles achter de rug is. Ik wens je een rustige nacht.

  5. fialas zegt:

    Mijn moeder werd begraven op de prachtige Oosterbegraafplaats in Amsterdam, het was een stralende lentedag. Ik weet nog hoe de lucht doortrokken was van de geuren van bloeiende struiken en hoe blij ik was dat het niet regende. Maar tegelijkertijd had ik het vreemde gevoel dat er vanaf toen niemand meer tussen mij en de dood stond.

  6. Neeltje zegt:

    Toeval bestaat niet. Het valt je toe!

  7. Plien zegt:

    Sterkte met het verwerken xxx

  8. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    En jij verdiende het ook.

  9. rietepietz zegt:

    Wanneer je op dié leeftijd bij je overlijden nog zóveel mensen op de been krijgt heb je echt niet veel fout gedaan ! Er zal nog genoeg op je af komen maar rust eerst meer even goed uit. XXX

  10. Geliket omdat je het zo mooi en liefdevol hebt omschreven!
    Fijn dat het zo goed is verlopen.
    En dat je zus juist dat foute boekje kreeg… ja hoor, moeders invloed.
    Ik geloof daar echt in. Ze is toch nog ergens hè..
    Sterkte en neem je rust en de tijd. Het zal zo anders worden voor je.. maar voor haar fijn, na 100 jaar op deze aarde heeft ze ook haar rust nu! Liefs ❤

  11. minoesjka2 zegt:

    Wat fijn dat het goed verlopen, dat het liefdevol verlopen is, want zo klinkt het.
    En nu, nu het geregel over is zal de rauwe werkelijkheid weer op je dak komen. Neem er de tijd voor Anneke, want ook al was je moeder 100+ het blijft je moeder en een gat in je hart. Sterkte meis.

  12. gewoonanneke zegt:

    @ allemaal Dank voor alle lieve reacties. Ik waardeer dat echt zo. Voel me wat dat betreft ook heel erg gesteund. Kreeg echt van alle kanten mailtjes, telefoontjes, appjes en kaarten. Mensen die langskwamen, mijn blogvrienden. En natuurlijk mijn kind met zijn lief, zus en broer en schoonzus.

Geef een reactie

