Opruimen….

11951402_10153096360208008_1492954582068328040_nVannacht weer eens lekker geslapen met een goed gevoel hoe alles verlopen is. Vanmorgen afgesproken in het huis van mijn moeder om een plan de campagne op te stellen met het leeghalen van het huis en het verdelen van de spullen.
Mijn oudste zus had aangegeven niets te hoeven en ook niets te doen, nou dat maakte het allemaal wel een stuk gemakkelijker moet ik zeggen. Was er niet rouwig om, wat ik meteen weer een raar woord vind als ik het zo teruglees. ;).
Broerlief belt vanmorgen nog voor alle zekerheid haar nog even op of ze niet van gedachte veranderd is maar nee hoor, ze is vastberaden en overtuigd.
Dus met zijn drieën een lijst opgesteld wat er te verdelen is en wat en wie wat wil hebben. We waren met een half uurtje klaar daarmee want eigenlijk hebben we zelf al van alles en zo heel veel dingen had mijn moeder ook weer niet.
Geen onvertogen woord en dat is best fijn hoor om dit zo te doen met elkaar in een ontspannen sfeer.
We spreken af met de drie meiden, 2 zussen en 1 schoonzus zaterdag de kasten door te lopen met alle huishoudelijke dingen en meteen alles te sorteren wat we zelf eventueel nog willen hebben (zal weinig zijn) en wat naar de kringloop kan of weg moet.
Broer en zus gaan weer naar huis en ik heb eigenlijk verder geen afspraken en ben nou eenmaal een doe mens dus ik zeg. Ik ga niets in huis doen maar zal ik vast de kast in de tuin waar allerlei bloempotten en dingen staan en de schuur op ga ruimen. Er staat echt nog heel veel van die rommel allemaal wat gewoon weg moet.
Ze vonden het prima. Ik ga twee rollen vuilniszakken halen en ga beginnen. Allereerst ga ik nog een plantenrek dat mijn broer ooit nog gemaakt had schoon boenen. Het oude buurtvrouwtje naast mijn moeder had gevraagd als wij het niet wilden of zij het mocht hebben. Ze keek er altijd op uit en vond het een mooi rekje . Niemand van ons hoefde het te hebben dus laat zij er dan helemaal bij mee zijn. Even geboend en meteen een paar fuchia’s er in gepoot, die hadden we net nieuw gehaald dus zo heeft ze een mooi rekje om op te hangen.
Daarna ga ik beginnen aan de kast op te ruimen. Sorteren op plastic, afval en dingen die naar de kringloop moeten. Best nog een klussie maar ook leuk om te doen, hou wel van dat soort werk. Het is mooi weer en tussendoor ga ik soms zomaar even een kwartiertje zitten of zo. Beetje nadenken, beetje kijken, beetje afscheid nemen. HeIMG_0698 (Small)t is eigenlijk wel een beetje gek idee ook. Als ik in de tuin bij mijn moeder zit kijk ik namelijk uit op het kerkhof dus eigenlijk is ze nu aan de andere kant van de sloot (ijsbaan) waar ze de laatste 28 jaar gewoond heeft.  Er komen ook nog verschillende buren een praatje maken. Al met al best een mooie
middag. Zoonlief komt ook nog wat dingen ophalen die al naar mij thuis gaan omdat we die niet in een leeg huis willen laten. Het begin in gemaakt en er zullen nog best wat daagjes komen dat we daar zullen zijn maar ook wel mooi om het zo in goede harmonie met elkaar te kunnen doen.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Opruimen….

  1. Buiten dat het best nog veel werk zal zijn, is het ook emotioneel om het huis van je Moeder leeg te halen Anneke, maar het moet nu eenmaal gebeuren.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja maar het mooie is wel dat we ook leuke herinneringen ophalen met elkaar. Al moet ik zeggen dat ik vanmiddag aan het ruimen was ik opeens miste om een bakje met haar te doen. Dat hoort er bij natuurlijk.

  2. Marja zegt:

    Heerlijk dat alles in harmonie verloopt.

  3. ria zegt:

    Fijn Anneke dat het allemaal rustig in samenhorigheid verloopt.
    Groetje, Ria

  4. Myriam zegt:

    Sterkte bij het overlijden van je moeder, ben een tijdje weggeweest en wist het nog niet

  5. Lot zegt:

    Het opruimen en ontruimen van het huis van mijn moeder vond ik ook een heel helende periode. Het was allemaal goed georganiseerd en er waren ook veel aanwijzingen wat ermee te doen. We kwamen ook brieven voor mijn zus en mij en mijn dochter tegen (tussen de BH’s) met een korte levensloop en dat is een ontroerend document. Samen met mijn zus en zwager is het ook harmonisch verlopen. Omdat ik op 2 uur rijden woon ben ik er ook paar nachten blijven slapen. Al met al een mooie periode om te herinneren/ Ook de administratieve zaken heb ik geregeld en dat is nu na 3 maanden ook bijna geregeld.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik vond van mijn moeder een interview van heel wat bladzijden voor een kerkblad weliswaar maar er stonden heel veel mooie en verrassende persoonlijke dingen in. Dus jouw moeder is ook kortgeleden overleden. Ik ben heel erg achter met blogs lezen dus heb dat wel gemist. Alsnog gecondoleerd.

  6. rietepietz zegt:

    Ja de goede sfeer maakt dit soort werk aangenaam.
    Misschien is het een zinnig idee om , als er nog iets waarvan je zeker weet dat oudste zus er een band mee heeft, het toch te bewaren voor haar.
    Best mogelijk dat ze als de rust weerkeert en alles op een rijtje heeft toch spijt heeftdat ze geen aandenken heeft. Heel jammer van die wanklank bij een verder zo warm verlopen afscheid, dat moet je toch teleurgesteld hebben.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik heb daar helemaal geen zin meer in. Heb echt heel veel jaren haar altijd op de hoogte gehouden als mijn moeder iets had of als het minder ging terwijl mijn andere zus en broer soms zeiden je lijkt wel gek. Maar ik wilde nooit dat ze zou kunnen zeggen ik wist iets niet. Maar hiermee is ze bij mij echt de grens over gegaan. Ze heeft de kans gehad, er zijn een paar kettingen die ze alsnog kan krijgen als herinnering. En voor de rest jammer dan. Iemand die in het jaar voor mijn moeders 100ste verjaardag misschien 1 hooguit 2 x geweest is en dan als ze jarig is naast haar gaat zitten en naast de burgemeester gaat zitten om maar in de picture te staan. Heb het helemaal gehad met haar. De grens is gepasseerd. Ik hoef niet meer.
      En ik word gelukkig gesterkt in de vele brieven en volgeschreven kaarten die we krijgen met herinneringen aan de tijd dat die mensen bij ons thuis kwamen. Het is hartverwarmend en wat ik al wist dat mijn moeder een prima mens was is wordt hiermee helemaal bevestigd.

  7. minoesjka2 zegt:

    Wat fijn dat het in goede harmonie verloopt zo met z’n drieën. Want hoeveel werk het ook is, vaak werkt zo’n huis opruimen heel helend en helpt het bij het rouwen.

  8. Het is een hele klus en geen leuke ook, maar fijn dat het allemaal zo goed loopt!
    Ik heb gelukkig ook nooit problemen gehad over dit soort dingen in de familie, ik denk dat dat komt omdat je het toch allemaal goed wilt afronden.
    Maar goed dat je oudste zus zelf te kennen had gegeven niet mee te willen en niks te willen hebben. Sterkte!

Geef een reactie

