Inpakken……

Vandaag met mijn zusje en schoonzusje afgesproken dat we alle kasten op zouden gaan ruimen. Best een klusje want mijn moeder had nog wel aardig wat kasten en aardig wat spullen ook die ze bewaarde……heel veel dat ze bewaarde.
Boven begonnen we met opruimen en zo werkten we door naar beneden. Indelen in soorten kringloop, vuilnis, wat we zelf wilden bewaren, kleding voor Leger des Heils of een dergelijke instelling en zo gingen we aan de slag.
Het ging in een rap tempo, mijn zus had er echt de vaart in. Ik begrijp het wel ze moet deze week veel werken weer en daarna gaat ze bijna met vakantie.
Maar soms ging het mij wel wat te snel en ik had ook echt wel met dingen waarvan ik dacht, daar wil ik eigenlijk nog even over nadenken of ik dat weg wil doen en zeker gold dat voor papieren en dingen die mijn moeder bewaard had zoals krantenknipsels. Het gevolg was wel dat ik ongeveer 7 dozen met spullen heb staan die opgehaald moeten worden terwijl mijn zusje een fietstas vol had. Ze wilde gewoon niks hebben. Mijn schoonzusje had ook wel een aantal dozen die ze wilde hebben of waar ze iets mee wilde of een bestemming voor had.
Ik kon het gewoon niet zomaar alles opeens wegdoen. Van die dozen zal er best nog een aantal dingen toch nog naar de kringloop verdwijnen maar wel als ik het zeker weet dat ik het niet wil bewaren en niet in zo’n opwelling.
We hebben ook wel onwijs gelachen hoor met elkaar. Mijn schoonzusje die achteraan gestaan heeft bij het uitdelen van borsten zegt op een gegeven moment, ik wil wel een BH van moeder hebben en die had vooraan gestaan. Dan heb je pech zeg ik, die heb ik al weggedaan maar halverwege vinden we er toch nog een dus roep ik, je hebt geluk hoor hier heb je er nog een. We liggen echt in een deuk van het lachen.
Of als ik een plastic haarkapje tegenkom die ik mijn zus op haar hoofd zet, het ziet er niet uit. Maar het is ook best goed om het zo te doen denk ik. Gewoon een beetje luchtig maar ook soms wel ontroerend met wat ze allemaal toch nog bewaard had zeker met speciale kaarten die ze had gekregen. Die wil ik gewoon nog eens goed bekijken allemaal en niet zomaar weggooien. Dat kan altijd nog wel.
Aan het einde van de dag zijn we echt klaar, alle kasten zijn leeg en de stapel vuilniszakken en dozen voor de kringloop zijn vol.
Het is ook echt hier en daar een ruilhandel, ik wilde graag de magnetron, heb zelf een combi waar ik totaal niet mee overweg kan en die wilde dan mijn schoonzusje weer hebben, dus zo even geruild. En zo ging het nog met meer dingen. Ik wilde graag een kleine koelkast en mijn zoon weer dan weer iemand voor mijn combi koelkast. De buurman kan ook nog het een en ander gebruiken dat hij op komt halen. Voor een aantal dingen wisten we ook weer andere mensen die dat best konden gebruiken en dat is toch prima.
Beter iemand er weer gelukkig mee maken, je kan het allemaal wel ergens op een verkoopsite zetten maar dan moet je ook weer zoveel keren daar zijn voor mensen die komen kijken. Beter maar gewoon lekker weggeven dat is prima.
Ik heb nog een vestje uit de kledingzak gevist dat ik altijd droeg als ik bij mijn moeder in de tuin werkte. Gewoon om sentimentele redenen en denk dat ik het ook best nog wel veel zal dragen, het is zo’n vestje dat je aantrekt als het net een beetje frisser is.
Vandaag kreeg ik nog heel veel kaarten, brieven, hele verhalen over mijn ouders, het doet me onwijs goed om ze te lezen. Het is ook wel een dubbel gevoel als ik naar huis fiets, toch iedere keer een stukje afscheid eigenlijk nemen. Maar het is goed zo zoals het gaat in goede harmonie en ook gewoon gezellig met elkaar maar ook altijd dat gevoel een beetje op de achtergrond dat mijn andere zus dit mist en dat blijft gewoon jammer al is het haar eigen keuze.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

21 reacties op Inpakken……

  1. Marja zegt:

    Jullie doen het hartstikke goed.

  2. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ik weet nog dat mijn schoonvader overleed, die jarenlang meedeed aan, U HEEFT EEN PRIJS GEWONNEN!!!
    Koste hem geld als water maar prijzen won hij.
    Zijn hele zolder lag er vol mee.
    Dochter alles verkocht op de rommelmarkt voor €0,50/stuk. Iets van €75 mee verdiend.

  3. Gelukkig dat jullie dit met een beetje humor kunnen doen hoor Anneke.

  4. rietepietz zegt:

    Daar kan ik me álles bij voorstellen dat je sommige dingen niet zomaar even weg kunt doen. Heel verstandig om het dan toch maar mee te nemen. Weggooien kan altijd nog maar dan na alles echt aandachtig te hebben gezien en/of gelezen. Fijn dat in ieder geval de sfeer met de andere goed is maar je zus heeft hiet zelf voor gekozen dus als ze er later spijt van krijgt is dat haar pakkiean.

  5. minoesjka2 zegt:

    Ja, zo gaat dat, de een kan nu eenmaal veel makkelijker stand doen van dingen dan de ander. Ik weet nog bij het opruimen van mijn ouders huis, dat ik ook degene was die het meeste wilde hebben, hele gewone dingen, maar wel dingen waar herinneringen aan kleefde. Sommige dingen liggen hier nog (na ruim 30 jaar), maar het meeste heb ik in de loop der jaren met een goed gevoel weg kunnen doen.
    En daar gaat het om, jou gevoel, jou verwerking, jou afscheid nemen.

    • gewoonanneke zegt:

      Daar heb je gelijk in hoor, ik heb ook niet onwijs veel meegenomen maar gewoon wat dingen die voor mij waarde hebben al zijn ze ook niets waard. Maar wel aan gevoelswaarde.

  6. Rob Alberts zegt:

    Met al het verdriet weten jullie er toch nog een vrolijke noot in te brengen.

    Vriendelijke groet,

  7. Kakel zegt:

    Lieve Anneke,
    Ik begrijp dat je moeder is overleden. Gecondoleerd met dit grote verlies. Je moeder heeft een mooie leeftijd bereikt, maar ze blijft altijd je moeder en je moeder wil je nooit kwijt.
    Het is goed dingen niet te snel weg te gooien. Neem de tijd om het later uit te zoeken. Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Gelukkig valt er af en toe nog iets te lachen.
    Liefs en een knuffel

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je wel Mirjam. Ja ik ga gewoon dingen nog nalezen, kijken wat ik wel en niet wil bewaren. Eerst de realiteit en dat is alles opruimen wat weg moet en dat andere komt dan nog wel. Vanmiddag wel al wat zitten snuffelen, zo leuk om te doen. En we lachen inderdaad ook wel hoor met elkaar en dat is ook prima.

  8. Lot zegt:

    Bij mij staan er ook nog 2 dozen met dingen die niet meteen weg mochten of iets over besloten kon worden. Komt in de loop van de komende maanden wel als ik eraan toe ben. Gewoon je gevoel volgen dan gaat het goed.
    Mijn zus heeft nog veel meer meegenomen en doet het ongeveer hetzelfde.

    • gewoonanneke zegt:

      Denk dat het zo ook de goede manier is, althans voor mij en voor jou blijkbaar ook. Heb de ruimte om het even te bewaren, staat niemand in de weg. Neem er gewoon mijn tijd voor.

  9. Gelukkig maken jullie er ook nog iets leuks van en herinneringen ophalen is altijd leuk!

    • gewoonanneke zegt:

      Ja we kunnen best lachen om sommige dingen, ook soms zo vertederend. Ze bewaarde overal schoonmaakdoekjes en dingen. In ieder potje en blikje zat wel wat. Dat is wel leuk dan.

  10. tagrijn zegt:

    Ik weet hoe moeilijk het is om dingen weg te doen war je moeder aan gehecht was. Heb het ook meegemaakt. Maar dan toch even het verstand (of eigenlijk de gevoelens) op nul en weg. En dan nog heb ik nog steeds dingen staan die ik lelijk vind en niemand wil hebben…

    • gewoonanneke zegt:

      Dat verstand op nul heb ik ook wel met veel dingen gedaan hoor vooral de gewone materiële dingen zoals serviesgoed en dat soort dingen. Daar heb ik ook niet zoveel mee maar dat ze al het papierwerk in de oude kranten doos wilden doen wilde ik niet. Sowieso moet dat door de versnipperaar maar wilde ook nog eerst dingen zien en lezen en daar heb ik geen spijt van tot nu toe. Het is geweldig en heel herkenbaar voor me. .

Geef een reactie

