Hond en baas

Even een heel anders onderwerp, hoewel ik nog met mijn hoofd helemaal in to moeder, huis, uitzoeken en opruimen zit, ben ik vandaag wel ook een stukje gaan fietsen dus. Weer gewoon gewerkt vanmorgen en gaan lunchen bij de Hema.
En dat voert me meestal ook over een aantal fietspaden door natuurgebieden waar ook veel honden uitgelaten worden.
Nu ben ik zelf meer een honden dan een kattenmens dus wat dat betreft heb ik daar niet zoveel moeite mee, zeker niet met de honden. Al ben ik ook weer niet iemand die op alle honden afloopt om ze te aaien of zo, dat zeker niet.
Met de baasjes heb ik soms wel wat meer moeite. Vroeger hadden we een dierenwinkel en daar heb ik veel ervaringAjax opgedaan met honden en baasjes omdat we daarbij ook een hondentrimsalon hadden. En daardoor weet ik, niet iedereen is geschikt om met een hond om te gaan.
Maar goed onderweg kom ik dan veel honden tegen die loslopen (mag eigenlijk niet in het broedseizoen maar goed daar heb ik niet zo’n moeite mee dus) en de reacties die mensen dan hebben als er opeens een fiets aankomt.
Nu rij ik op die fiets meestal best hard, vind dat gewoon lekker maar op de fietspaden als ik een hond zie minder ik altijd vaart zodat ik altijd kan remmen of afstappen als het nodig zou zijn.
Maar wat gebeurt en nu met hondeneigenaren, ik zie het zo vaak. Dan lopen die honden lekker in het gras te struinen, daar zou ik totaal geen last van hebben maar dan gaan ze de honden roepen.
Nou geloof me, niet alle honden hebben blijkbaar op de hondenschool gezeten dus juist dan beginnen ze opeens midden op het fietspad te lopen terwijl de baas ze probeert te roepen, gevolg, ze gaan alle kanten op behalve de goede. En voor fietsers is het dan laveren en gokken waar gaat die hond heen.
Dan zou ik wel willen zeggen, gewoon niks zeggen, laat ze lopen dan is er niets aan de hand. Maar goed om een hond aan te schaffen zijn geen diploma’s nodig en dat zorgt er wel voor dat sommige honden totaal nergens naar luisteren en dat is dan wel eens irritant.
Nog een minpuntje waar hondeneigenaren volgens mij helemaal niet bij nadenken is dat de honden graag met stokken sjouwen. Deden mijn honden ook hoor. Alleen als ze hem dan midden op het fietspad achterlaten zou het wel van een beetje meedenken getuigen als ze hem even op zouden rapen en aan de kant leggen. Want geloof me als het donker is en iemand rijdt over/tegen zo’n stok kan dat lelijke valpartijen opleveren.
Maar goed, ik blijf honden best leuk vinden nog steeds al zou het voor mij niets meer zijn, ben veel te vaak onderweg en niet thuis om een hond een goed tehuis te geven.
Op de foto mijn allerliefste, allertrouwste hond die ik ook gehad heb. Onze Riesenschnauzer Ajax…. (toen wij hem hadden mochten de oren nog gecoupeerd worden, mag nu niet meer en terecht maar ook wel dubbel want ik vind ze met gecoupeerde oren wel een mooiere kop hebben)

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Hond en baas

  1. rietepietz zegt:

    klopt helemaal, meestal is niet de hond maar het baasje het probleem. En dan gaan sommige mensen een hond ook nog als méns behandelen, dan wordt het helemaal niéts meer met zo’n beest.

    • gewoonanneke zegt:

      Wat dat betreft heb ik inderdaad zat meegemaakt met honden en mensen als je zo lang een dierenwinkel heb. Ook het gemak waar mee mensen ook hun dieren weer wegdeden, dat snapte ik dan ook nooit hoor.

  2. minoesjka2 zegt:

    O, dat is inderdaad herkenbaar. Houd regelmatig mijn hart vast dat ik geen hond aanrijd daardoor, immers, dan ben jij vaak de boeman als fietser, had je maar uit moeten kijken wordt er dan gezegd, dat het aan de eigenaren zelf ligt ……….. dat is natuurlijk niet zo………….. Na een zo’n ervaring (gelukkig zonder dat de hond ernstig verwond was) hoef ik dat niet meer mee te maken……

    • gewoonanneke zegt:

      Heb een keer gehad dat een hond tegen mijn fiets aan sprong, de baas werd nog boos ook op mij dan hoor. Pff maar meestal gaat het gelukkig goed en als beide kanten een beetje willen lukt dat ook wel.

  3. Honden blijven honden en gaan hun eigen weg als ze niet gecorrigeerd worden.
    Wel dom ja, dat er niet wordt opgeruimd, en dan heb je het nog niet eens over de poep.
    Mooie foto van een mooi trouw dier!

Geef een reactie

