Hollikaantje

Zuid-Afrika-roze-adoptieIk moet zeggen dat wanneer er van die onverwachte dingen gebeuren zoals bij de treinen het afgelopen weekend dat het ook wel verbroederd op een of andere manier.
Zitten alle mensen even van te voren nog met hun smartphone nog van alles te doen, zodra de conducteur zegt allemaal uitstappen deze trein gaat niet verder dan beginnen mensen opeens spontaan met elkaar te praten op het perron.
Een groep jongelui stelt voor om maar met zijn allen op het spoor te gaan lopen, als ik zeg dat ik dat nog wel een flink eind vind antwoordt een van de jongens, schat hem zo rond de 20, in de oorlog liepen mensen veel verder voor een zak aardappelen.  Ik schiet in de lach, van zo’n jonge knul verwacht je zo’n antwoord niet.
Door de luidsprekers klinkt allerlei voorlichting en ik denk, je zou hier op vakantie zijn of zo vanuit het buitenland dan snap je daar toch echt helemaal niets van.
En dat klopte ook wel, een vrouw, schat haar zo een eindje in de 50 zie ik een beetje vertwijfeld staan te kijken. Ze komt naar me toelopen en begint een gesprek. Ik ben Zuid-Afrikaanse vertelt ze en ik begrijp niet helemaal wat er aan de hand is. Ik vertel dat we even moeten wachten op het perron en we zo zullen horen of we toch nog door mogen rijden naar Utrecht toe. Mag ik bij u in de buurt blijven vraagt ze en zo beginnen we een praatje.
Ze is op vakantie in Nederland op familiebezoek, haar man is al een week naar huis en zij gaat nog op bezoek bij de familie waar haar dochter een jaar als au pair  heeft gewoond in Utrecht.  We hebben het over de omstandigheden in Zuid-Afrika die voor de blanken mensen, zoals zij, zo veranderd zijn. Zelf hebben ze weinig last verder maar eigenlijk is alles daar zo radicaal omgedraaid met de teruggave van het land aan de oorspronkelijke bewoners. Toevallig had ik kort geleden een heel lange reportage over dit onderwerp gezien, ook van beide zijde belicht. En zo staan we er een tijdje over te praten. Niet alleen dat er daar discriminatie is maar ook de manier waarop hier momenteel met dingen uit het verleden omgegaan wordt hier in Nederland. In Zuid-Afrika worden veel mensen afgerekend om de dingen die hun voorouders gedaan hebben en hier in Nederland zijn er ook groepen die daar mee worstelen. Het is een complex verhaal.
Zelf is ze met een Zuid-Afrikaan getrouwd vertelt ze, ze wordt dan ook een Hollikaantje genoemd, een Nederlandse vrouw en een Zuid-Afrikaanse man.  Ze werkt zelf in een Hollandse winkel en haar man werkt in omliggende landen voor een handelsmaatschappij.
We staan zo nog een poosje te praten en opeens zegt de vrouw, je bent de eerste in Nederland die ik tegen kom die niet meteen vraagt of ik met een zwarte of een blanke Zuid-Afrikaan getrouwd ben. Vond het zelf niet zo belangrijk eigenlijk maar het was wel iets blijkbaar dat iedereen als eerste aan haar vroeg in Nederland. Ze was dus met een blanke Zuid-Afrikaan getrouwd, met oorspronkelijk wel Nederlandse voorouders maar die wonen al generaties daar. baheux18Het is een leuk gesprek, gek dat je zo opeens een klik met iemand kan hebben die je helemaal niet kent. We mogen de trein weer in, kunnen niet bij elkaar zitten vanwege de drukte maar halverwege wordt er omgeroepen dat de trein toch stopt op CS van Utrecht, terwijl eerst aangekondigd was op een ander station in Utrecht,  dus ik loop even naar haar toe om het te zeggen.  Ze is er blij mee en als ze in Utrecht de trein verlaat roept ze nog bedankt voor het helpen. Ach een uur treinvertraging is niet zo erg als je zo’n leuke ontmoeting hebt onderweg toch.

Plaatjes internet

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Hollikaantje

  1. fialas zegt:

    Mijn zusje heeft daar gewoond en die gebruikt het woord Afrikaander .Afrikaander is altijd blank en niet engelstalig. Ze spreekt nog het suidafrikaans, erg mooie dichterlijke taal…..

  2. Inderdaad Anneke, een uur is snel om met zo’n leuke ontmoeting.

  3. rietepietz zegt:

    Dat is me ook wel eens opgevallen tijdens een oponthoud met de trein, het verbroederd inderdaad héél makkelijk. ieder land heeft z z’n eigen sores maar ik wordt er ondertussen wel een beetje niet goed dat we ons, in bepaalde kringen, ineens met terugwerkende kracht voor onze voorouders moeten gaan schamen en verontschuldigen. Toen was toen en nu is nu en dáár zijn wij verantwoordelijk voor.

  4. Kakel zegt:

    Wat leuk, dat je zo’n leuke ontmoeting hebt met een volslagen vreemde. Alleen omdat jullie de trein uit werden gezet (-: En ja, dan vliegt de tijd!
    Lieve groet

    • gewoonanneke zegt:

      Kon me ook wel voorstellen als je in een ander land ben en dan gebeurt er zoiets dat je het niet helemaal meer snapt. En het was heel gezellig zo samen een beetje kletsen.

  5. varendvolk zegt:

    Gelukkig hebben we dat op het water nog steeds dat we zomaar een praatje maken met wildvreemde mensen.Ik ben het wel eens met Rietepietz, het verleden kun je niet weg poetsen.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja varen geeft dat sfeertje ook wel altijd. Hoewel de laatste jaren dat wij voeren werd het elkaar groeten ook wel minder weer hoor. Weet niet hoe het nu is maar ook op het water zag je toch wel dat het anders werd.

  6. Nou zeg, dat is zeker een leuk gesprek geworden. Ja, ook met wildvreemde mensen kan het zomaar klikken. Niet jammer dat je geen adres of iets weet, of was het daar te kort voor?
    Ik had dat met Ingrid, nu goede een vriendin, die ik tegenkwam met inchecken toen ik een paar jaar geleden (2013) naar Holland zou vliegen vanaf GC. Binky, mijn hondje, was de aanleiding. Toen ik ingecheckt was vroeg ze of ze mocht vragen of er een plek naast mij vrij was, zodat we samen konden reizen. We bleven kletsen en zijn nu heel goede vriendinnen. Zo’n warm, zorgzaam mens!

    • gewoonanneke zegt:

      Nou had nog wel even overwogen om mijn kaartje te geven want het was echt een leuk mens maar goed. Het was eigenlijk ook wel goed zo. Moet al zoveel bijhouden haha…..Leuk dat het bij jou zo’n mooie vriendschap opleverde.

      • Ja je hebt gelijk, je kunt niet alles bijhouden hè..
        Echt heel fijn, ben nu ook bij haar en blijf 3 nachtjes. Ze slooft zich uit, niet normaal, echt zo lief en leuk! En we kunnen uren kletsen en wijntjes drinken hahaha

Geef een reactie

