Een speciaal iemand

Eigenlijk wil ik iemand in het zonnetje zetten namelijk Irma van de thuiszorg die iedere maandagochtend bij mijn moeder kwam om het huis schoon te maken.
Soms hoor je wel eens van huishoudelijke hulpen maar ik kan je vertellen dat ik enorme waardering voor hen heb en zeker voor Irma.
Zo’n 15 jaar gelden kwam ze voor ’t eerst bij mijn moeder werken. Ze deden het toen nog samen het schoonmaken in huis en even gezellig koffiedrinken zo las ik het in het dagboek van mijn moeder.
Ze kon goed met haar opschieten en in de loop der jaren werd ze kind aan huis bij mijn moeder. Zelfs toen mijn broer overleed kwam ze nog een keer extra om te helpen, iets wat ze echt niet hoefde te doen maar zo was ze nou eenmaal.
Toen ze kwam condoleren was ze helemaal in tranen, het was net een oma voor me, zei ze.
Ze was helemaal verdrietig er van.
Vertelde dat ze de maandag voor haar overlijden weinig had gedaan omdat ze toen al helemaal niet lekker was. Ze was in haar buurt gebleven en wilde gewoon niet weggaan en haar alleen achterlaten. Het is dat mijn schoonzusje kwam die bij haar bleef en wij  (mijn broer en ik) er ’s middags nog waren, toen ging ze pas weg.
Dat is iemand met hart voor haar werk en voor de mensen waarvoor ze werkte. Die altijd extra dingen deed die ze eigenlijk niet hoefde te doen zoals de gordijnen wassen. Altijd was alles keurig netjes als zij geweest was. En samen met mijn moeder dronk ze dan een kopje koffie. Mijn moeder mocht haar ook graag.
Gewoon huishoudelijke hulp, hoe vaak hoor je dat niet, gelukkig werd mijn moeder niet gekort op haar hulp, de mevrouw die de indicatie kwam doen zei ook, ze heeft het nodig op die leeftijd kan je geen uren meer afpakken.
Maar Irma was meer dan een huishoudelijke hulp, ze was echt een steun en toeverlaat voor mijn moeder, een meid met het hart op de goede plaats die ook mijn moeder in haar hart gesloten had.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

23 reacties op Een speciaal iemand

  1. Rob Alberts zegt:

    Wat schrijf je dit mooi.
    Natuurlijk verdient Irma deze pluim van jou.
    Toch lees ik dit ook als een ode voor al die andere medewerkers van de thuiszorg.

    Vriendelijke groet,

  2. Neeltje zegt:

    Heel bijzonder! Zo iemand is goud waard!

  3. Marja zegt:

    Zo iemand is goud waard.

  4. fialas zegt:

    Irma la douce….

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Mooie mensen!

  6. Lot zegt:

    Mooi eerbetoon.

    Mijn moeder had ook al 10 jaar dezelfde hulp. Zij was ook de enige die we buiten de kleine familie bij de besloten uitvaart wilden hebben, zowel voor haar als voor ons.
    Het overlijden van mijn ouders heeft bij haar een omwenteling teweeg gebracht en ze heeft nu een andere baan wat ze eigenlijk al jaren wilde maar de stap niet durfde te zetten. We hebben nog steeds contact met haar.

  7. Mooi dat je hierbij Irma in het welverdiende zonnetje zet Anneke.

  8. Rietepietz zegt:

    Een echt verdiend eerbetoon. En er zijn er gelukkig nog vele als deze Irma. het is een beroep dat men niet “voor het geld doet” want rijk worden zit er niet in. Ze willen voldoening in hun werk hebben .
    Het is héél erg dat alles zo gekort werd want je kan wel willen maar een uur heeft nou eenmaal maar 60 minuten.en het is schrikbarend hoe weinig tijd de zorghulpen krijgen om bijv. een badkamer schoon te maken.

    • gewoonanneke zegt:

      Misschien omdat het nog een klein dorp is maar Irma had echt geen lijstje wat ze in moest vullen wat ze moest doen. Ze ging haar eigen gang. Gordijnen wassen mag eigenlijk helemaal niet en ook niet buiten de ramen zemen. Maar zij deed het altijd gewoon. Echt een lieverd is het.

  9. Kakel zegt:

    Zorgzaamheid met een hoofdletter. Irma heeft het helemaal begrepen: een rouw met een gouden hart. Ze zal je moeder zeker ook missen.
    Lieve groet

  10. minoesjka2 zegt:

    Wat goed dat je deze dame eens in het zonnetje zet!!! Wat heeft jou moeder een geluk gehad dat Irma er was, die jou moeder dus als veel meer dan alleen een “werkhuisje” zag.
    Gelukkig zijn dit soort mensen er nog.

  11. Wat lief van je! Maar zo’n speciale verzorgster was vast heel belangrijk voor je moeder, dus dan mag het ook wel een keer.

Geef een reactie

