Leeg

Vanmorgen met mijn broer de laatste twee IMG_0785aanhangers vol met afval van gesloopte kasten, vloerbedekking en andere dingen naar de stort gebracht.
Het huis is nu, op een aantal elektrische apparaten na, helemaal leeg. Het klinkt gek in het huis, alles zo hol zoals een leeg huis ook klinkt natuurlijk. En eigenlijk voel ik mezelf ook wel zo’n beetje.
De laatste week heel hard gewerkt, mijn broer ook, en ik moet zeggen dat bracht ons ook wel best een stuk dichter bij elkaar dan dat we altijd geweest zijn. Zo rijdend naast elkaar in de auto vertelt hij ook dingen die ik nooit geweten heb. Merk ik dat hij ook zijn kwetsbare dingen heeft hoewel hij altijd wel lekker stoer doet en de grote broer speelt.
En dat is ook wel fijn om te merken.
Als hij weer weg is gegaan ga ik voor mezelf nog even een bakje thee zetten en buiten op het randje in de tuin zitten. Een stoel om op te zitten is er niet meer natuurlijk.
Even wat zitten mijmeren over hoe het allemaal gegaan is. En het voelt ook wel goed aan eigenlijk. Beetje weemoedig ook wel.
Morgen komt mijn buurman de blokhut nog afbreken, hij wilde hem graag hebben maar iedere keer had ie wel weer een smoes dat hij niet kon dus heb hem nu een ultimatum gegeven. Donderdag weghalen of het gaat niet door. Eergisteren kwam er nog iemand die hem graag wilde hebben uit de buurt van mijn moeder. Dus als hij morgen weer niet op komt dagen of een smoesje heeft is het klaar. Wil best iemand helpen maar ze moeten er zelf ook wel wat voor doen natuurlijk. Ook stom van hem want afgelopen zaterdag toen we met elkaar afgesproken hadden dat hij ook zou komen waren mijn zoon en neef er ook en die hadden hem best wel geholpen als het nodig was en ook een keer extra heen en weer gereden om hem over te brengen. Nu moet hijIMG_0787 dat allemaal nog gaan regelen. Maar goed dat is zijn pakkie an verder.
Ik ga alleen nog een aantal planten uit de tuin overpoten naar mijn eigen tuin. Maar dat kan ik allemaal op mijn gemakkie volgende week nog doen. Dan gaan we ook het huis nog schoonmaken en dan is het echt klaar allemaal. De weken werken in het huis hebben mij goed gedaan, de manier waarop het ging ook en nu nog de papieren afhandeling verder gaan doen. Ook nog wel even werk maar goed dat kan ik gewoon thuis doen.
En dan is alles klaar, sleutel inleveren. Ik weet zeker dat ik de ritjes ga missen, het prachtige uitzicht achter haar huis. Ik weet dat niets mij tegenhoudt om daar gewoon eens langs te rijden maar ik weet ook dat ik dat niet zal gaan doen. Het is goed zo.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Leeg

  1. ria zegt:

    Het is goed zo Anneke. Hou je daar aan vast.
    Knuffel, Ria

  2. Marja zegt:

    Ontzettend goed dat dit hele proces je broer en jou ook wat dichter bij elkaar heeft gebracht. Je bent een kanjer!

  3. AnneMarie zegt:

    Het is goed zo maar toch een gemis en dat zal even wennen worden.

  4. Kakel zegt:

    Op jouw manier heb je afscheid genomen van het leven van je moeder. Maar behalve dat het moeilijk was, heb je er ook iets moois bij gekregen.
    Sterkte met het verlies van je moeder.
    Lieve groet

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je wel. Ja iedere situatie opent weer nieuwe deuren zeggen ze wel eens en dat is ook wel zo weet ik inmiddels. Ga haar zeker missen maar eigenlijk had ik al zoveel keren afscheid genomen want je weet als iemand zo oud is dat iedere keer dat je geweest bent de laatste kan zijn geweest.

  5. Tja, en dan is het huis opeens het huis niet meer van vroeger hè?

  6. Corja zegt:

    Wat een klus is dat hè. Zo’n huis leeghalen. Niet alleen lichamelijk, maar emotioneel is het ook niet niks. Ik heb zoiets ook moeten doen, ook samen met mijn broer. Dat kwam door jouw blog weer boven. Het was voor onze relatie (die niet slecht was, overigens) ook heel goed. Het is sowieso mooi dat je het samen af kunt sluiten. Gaat het wel goed met jou? Waarschijnlijk heb je het nu zo druk, dat je niet eens aan jezelf toekomt. Laat staan aan rouwen. Maar je lijkt me sterk genoeg om dat in goede banen te leiden. Toch hoop ik dat je ook iemand kent die er voor jou is.

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je wel Corja. Ja het gaat goed met me hoor. Heb gelukkig genoeg mensen om me heen waar ik ook mijn verhaal kwijt kan en sinds kort ook een vriend die er voor me is. En denk dat zo opruimen ook een stukje afscheid (rouwen) is. Althans zo voel ik het wel.

  7. Lot zegt:

    Ik vond het ook een mooie manier van afscheid nemen en deed het ook samen met zus. We zijn ook een keer lekker gaan eten en beetje dronken geworden, teveel geproost of onze fijne ouders en hun lange leven. Ook dat zijn mooie herinneringen om de rest van je leven bij je te hebben.

  8. Rietepietz zegt:

    In dit soort gevallen ben je als broers en zussen gewoon weer even kind, terug in “vroeger” en dat schept inderdaad weer een andere band dan die er was, best wel mooi!
    Natuurlijk ga je het missen om het zo bekende huis te bezoeken maar het begin van rouw verwerking is er.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja het voelt dan inderdaad heel vertrouwd aan zo als we samen bezig waren. Niemand ook verder er bij die ook invloed had (de koude kant haha) Nee hoor kan ook goed met mijn schoonzusje opschieten maar als broer en zus deel je toch het verleden.

  9. minoesjka2 zegt:

    Het klinkt als een rustige, vredige manier van afscheid nemen, Wat daarbij denk ik wel fijn is, is het nauwere contact met je broer.
    Hoop dat jullie die band ook als het huis eenmaal echt weg is, zo kunnen houden (tenminste als jullie dat allebei willen natuurlijk …)

    • gewoonanneke zegt:

      Ik had al best een goed band met mijn broer en ook schoonzusje en ik ga er vanuit dat het zeker zal blijven. Het zal anders zijn, vaak zag ik hem bij mijn moeder en dat zullen we anders in moeten vullen maar dat gaat zeker lukken.

  10. Gek eigenlijk hè, dat je inderdaad door dit soort gebeurtenissen meer naar elkaar toegroeit.
    Koester het maar, jullie hebben het goed gedaan zo. Het is goed joh..

Geef een reactie

