Afsluiten

Smeerwortel2 (Small)Dit wordt mijn laatste blogje over het huis van mijn moeder, het opruimen en alles. Het heeft me ook goed gedaan om er over te schrijven zoals schrijven altijd goed voor me is. Maar het is ook een tijd om dingen weer eens af te sluiten. De focus weer op wat anders te richten (bijvoorbeeld mijn eigen huis dat heel hard roept maak me weer eens een keer een beetje schoon haha en mijn tuin waar het onkruid zich dankbaar uitbreidt door mijn tuin heen)
Vandaag kon ik het niet laten om toch nog even langs te fietsen, gisteren had mijn buurman zijn woord gehouden en de blokhut afgebroken. Maak nog even een paar foto’s.  Morgen gaat hij hem ophalen en krijgt hij een plaatsje bij hem in de tuin. Helemaal mooi natuurlijk, hij was er heel blij mee. Had niet verwacht dat het nog zo’n grote en mooie blokhut was al zou je dat niet zeggen als je hem zo in plankjes in de tuin ziet liggen. Het was ook een raar gevoel, omdat hij daar bezig was geweest zonder dat een van ons erbij was voelde het voor mij aan alsof ik in de tuin was bij een nieuwe bewoner van het huis waar ik eigenlijk niets meer te zoeken heb.
Eigenlijk is er verder niets te doen, nog een paar kleine dingen maar vandaag
had ik daar geen zin meer in. Ga nog wel even op mijn bekende randje in de tuin in het zonnetje een bak thee zitten drinken. Even wat rust creëren weer eens gaan fietsen.klaprozen (Small) En ik trof het dit keer. Afgelopen dinsdag was ik zo kleddernat geregend dat toen ik op het winkelcentrum aankwam eerst gewoon een nieuwe broek ging kopen die ik meteen aanhield.
Maar vandaag stapte ik van de fiets toen de eerste druppel viel en ging weer pas weg toen het weer droog was. En ook best warm, jasje aan, jasje uit op de fiets. Raar weer hoor.
Ga lekker door de polder fietsen, zitten kijken in het gras, zittend op mijn regenjas, naar een moeder fuut met 2 jongen. Maak nog wat foto’s voor het eerst weer sinds een aantal weken en mijn lens wil niet wat ik wil dus de foto’s waren geen succes. Ook helemaal verwaarloosd de laatste weken.
Vandaag is het ook een gekke dag voor me door alle drukte heb ik er niet zo heel erg bij stil gestaan maar het is de geboorte/sterfdag van mijn oudste dochter Sanne al weer 38 jaar geleden. Iets wat ik bijna nooit doe maar ik fiets vanavond even naar het kerkhof en ga bij haar grafje kijken.
Niet eens echt verdrietig maar voel me wel melancholisch, vol herinneringen.
Vanmiddag toen ik naar huis fietste had ik ook een soort opgelucht gevoel. En of dat nu kwam doordat het bij het huis praktisch klaar is of dat het ook een gevoel was van ik hoef niet meer iedere week een aantal keren naar mijn moeder te fietsen.
Denk dat iedere mantelzorger dat wel zal herkennen en zo niet jammer dan. Want met hoeveel liefde ik ook de laatste vijf jaar gemiddeld zo’n 3 keer per week maar vaak nog vaker naar mijn moeder ging, soms had ik ook wel eens dat ik liever iets anders had gedaan.
Maar ik heb Paardenpluis (Small)er absoluut geen spijt van en zeker de laatste jaren zijn daardoor ook heel waardevol voor me geworden met zoveel mooie herinneringen.
Zoveel gesprekken die we hadden, juist de laatste jaren waarbij mijn moeder over zo veel meer dingen sprak dan ze ooit gedaan heeft.
Dus zonder spijt en blij het te hebben kunnen doen is er weer een periode in mijn leven afgesloten zo. En dat is goed.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Afsluiten

  1. Je bent de laatste tijd erg intensief met het huis van je Moeder bezig geweest Anneke, en dan blijven andere dingen liggen. Mooi dat je nu de draad van je eigen leventje weer kunt oppakken.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat laatste heb ik ook wel weer zijn in hoor. Lekker even fotograferen weer, komt er helemaal niet van behalve de verplichte nummers voor de krant natuurlijk. Even de polder weer in. Zin in.

  2. ria zegt:

    Je hebt een zware taak volbracht Anneke. Nu mag je een eigen leven gaan leiden, je eigen dingen gaan doen.
    Groetje, Ria

    • gewoonanneke zegt:

      Al had ik wel eens dat ik een dag liever wat anders zou hebben gedaan vond ik het niet echt een zware taak hoor. Deed het met veel plezier en kreeg er zoveel voor terug dat ik nu zal gaan missen. Maar dat komt ook wel weer goed. Zo gaan dingen gewoon in het leven.

  3. Marja zegt:

    Mooi idee dat je die blokhut straks weer bij je buurman ziet staan.
    Ik gun je nog heel veel prachtige, zomerse fietsdagen en heel veel geslaagde natuurfoto’s.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja dat vind ik ook wel leuk. Hier en daar zie ik straks bij vrienden nog dingen van mijn moeder die we weggegeven hebben en ook thuis natuurlijk. Toch nog een stukje ouderlijk huis overgehouden.

  4. Lot zegt:

    Heel herkenbaar dat gevoel. Ik was 4 uur onderweg om mijn ouders te kunnen bezoeken en dat gaat niet altijd in je kouwe kleren zitten elke week. En nu mis ik dat elke week bij de planning.
    Ook het overdag denken als er iets gebeurde: even onthouden en straks vertellen aan mama.
    Maar het goed afsluiten is ook een voldaan gevoel. Je taak is met liefde volbracht.
    Verdriet gaat voorbij, wat overblijft zijn herinneringen aan blijde en gelukkige dagen.

    • Lot zegt:

      Je middelste foto had ik vanmiddag live, op het hekje tegenover ons zaten de hele dag stuk of 5 zwaluuwtjes die gevoerd werden, wat een vreugde dat te zien.

      • gewoonanneke zegt:

        Ja ik heb toen ik deze foto’s maakte ook echt een hele tijd zitten kijken in het gras. zo’n prachtig gezicht hoor dat heen en weer vliegen met monden vol insecten van die zwaluwen om te voeren.

    • gewoonanneke zegt:

      Mijn moeder woonde dan wel dichter bij een half uur fietsen ongeveer maar je bent dan toch wel een hele middag of ochtend bezig. Ja ik ga het ook missen maar het wordt vast wel weer ingevuld met andere dingen.

  5. Rietepietz zegt:

    ja zo gaat dat met mantelzorg taken, ze vliegen je wel eens naar de keel maar worden toch gemist wanneer ze wegvallen.Je herinneringen zullen je altijd bij blijven, die kan niemand je afnemen.
    Het huis is leeg en misschien ben jij de eerste weken zelf ook nog “een beetje leeg” maar dat komt wel goed.

    • gewoonanneke zegt:

      Klopt hoor een beetje leeg gevoel heb ik nog wel. Zo van het is klaar en nu. Maar dat wordt wel weer ingevuld. Heb nog genoeg op mijn lijstje staan zoals weer eens lekker de polder in en fotograferen.

  6. Corja zegt:

    Dat herken ik wel. Gemengde gevoelens, maar toch blij dat je het hebt gedaan en volbracht. En zo heel rustig aan (niets forceren) glijd je weer het “gewone”(?) leven in.

    • gewoonanneke zegt:

      Ja de dagelijkse dingen komen weer een beetje terug bij me. Ook wel nodig mijn eigen tuin is ook nodig aan wat onderhoud toe inmiddels maar heerlijk om te gaan doen zeker als het klopt wat ze beloven mooi en droog weer deze aankomende week.

  7. Niet niks hoor, dat huis leegmaken en alles wat erbij komt kijken doorstaan!
    Maar je hebt het prachtig afgesloten! Echt mooi!

  8. minoesjka2 zegt:

    Zal inderdaad gek zijn, nu, na een drukke periode met veel dingen regelen en doen in het huis van je moeder, komt nu het niet meer hoeven, het afsluiten en de daarbij horende leegte. Het zal even wennen zijn, maar dat komt vast wel goed.

Geef een reactie

