Boontje komt om zijn loontje… een sprookje

Boontje doosje (Small)Samen met zijn broertjes en zusjes zat hij in een doosje, tuinboon Leguminosae en hij had het best naar zijn zin.
Hun huisje werd in een rek geplaatst in een mooi tuincentrum en zo nu en dan pakte iemand het doosje op maar zette het dan ook wel weer terug.
Boon3 (Small)Tot die ene keer, resoluut werd het doosje gepakt en hij voelde het al aan, het werd spannend de tijd was gekomen dat ze bevrijd werden.
Ze troffen het, kwamen terecht in een warme kas waar ze gepoot werden in een ruime bak met grond, genoeg voedsel en waar ze drinken kregen op tijd en binnen de kortste keren zochten ze hun weg omhoog de blaadjes oprichtend naar de warmte van de zon.
Boon1 (Small)Behalve Leguminosae, hij wilde gewoon liever nog een tijdje onder de grond blijven, had nog geen zin in de volgende stap.
Maar daar hield de koopster van hem en zijn broertjes en zusjes geen rekening mee. Op een mooie zonnige dag gingen ze naar buiten en werden uit hun warme kas gehaald en in een tuin gepoot. Ook Leguminosae
hoewel hij nog in verhouding met zijn broertjes en zusjes toch wel achter kwam in ontwikkeling. Boontje3 (Small)
Hij had geluk, de koopster zag zijn achterstand en pakte een klein bakje, het leek wel een kasje en zette het over Leguminosae heen. Hij genoot van de warmte en ging groeien als kool. groentes (Small)Waarom ze dat zo noemen heeft hij nooit begrepen want hij als echte tuinboon groeide veel sneller dan kool. Misschien eens een wijziging van dit spreekwoord aanvragen. Boontje 1Hij groeide dus als een tuinboon en schoot de lucht in. Ze kwamen letterlijk in bloei en als snel daarna begonnen ze zich voort te planten en kwamen de eerste kleine tuinboontjes tevoorschijn.
En nu, nu dragen ze met elkaar heel wat vruchten en hij is er trots op dat hij zijn broers en zusjes ingehaald heeft en even denkt hij nog niet aan het doel van zijn bestaan. Het dienen als voedsel van de koopster van het doosje bonen. Hij wil nog even doorgroeien tot hij een volwassen boon is geworden.Tuinbonen (Small)
-Moraal van dit sprookje………. Blijf geloven ook in de achterblijvers, geef ze een beetje extra aandacht en het zal beloond worden.
Helaas was het maar een sprookje, het achter komende boontje is ondanks de extra zorg gewoon doodgegaan maar zijn broertjes en zusjes doen het des te beter en die zullen binnenkort heel wat lekkere maaltjes tuinbonen geven aan mij, de koopster van de boontjes.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Tuin en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Boontje komt om zijn loontje… een sprookje

  1. Corja zegt:

    Leuk geschreven! En eet smakelijk. Bij mij staan de tuinbonen nog in bloei, maar dat belooft wel wat!

    • gewoonanneke zegt:

      Dank je. Ja bij mij moeten ze ook nog wel even doorgroeien hoor. Maar het belooft een goed bonenjaar te worden. Trouwens eigenlijk doet alles het wel heel goed in de tuin. Misschien is het beetje “verwaarlozen” wel goed geweest haha.

  2. Marja zegt:

    Gelukkig geloof ik graag in sprookjes.

  3. ria zegt:

    De sterksten zullen overleven Anneke ook bij de boontjes.
    Leuk zoals je het geschreven hebt.
    Groetje, Ria

  4. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Vreselijk TUINBONEN !!!
    Mijn vader kwam op het idee om een half hectare te planten.
    MET DE HAND ??????
    Ik werd om 4 uur ’s morgens mijn bed uitgehaald na 2 uur slaap 😢 en was dat bukken na een uur helemaal zat.
    Nadat ik wakker was geworden maakte ik hem opmerkzaam dat dit beter kon gebeuren met de aardappel pootmachine
    Zodoende was alles in een ochtend gezaaid
    En van het plukken ’s morgenvroeg tot ’s avonds laat, buiten mijn gewone baan om, heb ik dus een tuinboon trauma van over gehouden.
    Toevallig staat er een foto daarvan op mijn weblog.

    • gewoonanneke zegt:

      Haha voor jou dus geen tuinbonen. Ik had dat ook wel hoor van vroeger, zei altijd voor mij geen tuin. Moest vroeger altijd bonen haren, snijbonen door die machine, bessen plukken, appels schillen. Maar het is zo leuk om zelf wat op te kweken en te eten.

  5. Een mooi sprookje Anneke, jij kunt dus over een tijdje je eigen boontjes doppen, maar dat deed je altijd toch al?

  6. Jokezelf zegt:

    Lief sprookje, jammer dat het slecht afloopt. Maar er blijven gelukkig veel dopbare bonen over. eet smakelijk alvast!

  7. Rietepietz zegt:

    Ik zie het dat kleine boontje denken; ” ik zal een bóón zijn als ik me door die koopster op laat eten, ik laat me niét voor pan opkweken, dan ga ik nog liever spontaan dood”, 😉
    Wat een leuk verhaal!

  8. Kakel zegt:

    Lekker, echte Hollandse bonen. Beter dan uit je eigen tuin, smaken ze niet (-:
    Stakerige groet

  9. minoesjka2 zegt:

    Prachtig 🙂 Dat de maaltjes bonen maar goed mogen smaken 🙂

  10. Haha, Anneke, wat een leuk sprookje…
    Ik lust echt geen tuinbonen… maar ik zou het bijna gaan proberen nu..

Geef een reactie

