Zoektocht naar polissen

Polis mama 1Ach ja niets veranderlijker dan een vrouw toch. Zei ik nog een paar dagen geleden dat ik geen blogjes meer zou schrijven over mijn moeder, ja hoor hier komt er toch weer een geïnspireerd vanmorgen door mijn zoektocht naar oude polissen.
Veel oudere mensen hebben nog heel oude polissen die ooit afgesloten werden en ook mijn moeder had die, ze had er zelfs nog vier.
Nu heb ik inmiddels wel ervaring opgedaan door de laatste paar afwikkelingen van de nalatenschappen van broer en zwager dus in ben onderhand een routinier geworden al ben ik dat liever met andere dingen maar dit terzijde.
Via een site zoeken oude polissen had ik de nieuwe verzekeraars achterhaald en gemaild maar 3 van de 4 mails kreeg in terug met een foutmelding.
Vandaag was het echt zo’n dag om die dingen eens aan te gaan pakken, grijs, regen, getver morgen is het 21 juni zomer, niks van te merken het lijkt wel herfst vandaag. Dus vanmorgen al op tijd begonnen. Kopje thee, lekker muziekje en de papierhandel van mijn moeder afhandelen. Een aantal dingen waren al gedaan natuurlijk de afgelopen weken maar dit klusje lag er nog. En een flinke stapel post die opgeborgen en opgeruimd en bekeken moest worden.
Bellen dus maar met Aegon een van de namen die vermeld stond en geloof het of niet daar kreeg ik zo’n onwijs leuk mens aan de telefoon die samen met mij alle polissen door ging nemen. Zelf kon ze dus kijken in een register waar alle polissen ondergebracht zijn.
En daarbij gaf ze dan ook nog de telefoonnummers die ik kon bellen.
Een hele oude polis was nog niet gedigitaliseerd en die gingen ze nog handmatig uitzoeken vertelde ze.  Dat kon dat nog wel even duren. Ik bedankte haar hartelijk voor haar medewerking en stuurde de polissen met kopieën via de mail allemaal op. Toch wel even mee bezig geweest maar goed dan is als het goed is alles nu op de goede adressen terecht gekomen.
Als ik vooral die oude polis bekijk vertelt dit ook weer een verhaal. In 1922 werd die polis afgesloten. Mijn moeder was 6 jaar oud toen mijn opa en oma deze verzekering afsloten voor haar en ik neem aan ook voor de andere kinderen. En dan gaan mijn gedachten naar het verhaal dat mijn moeder altijd vertelde dat haar broertje overleed ten gevolge van een inenting voor de pokken. Zonder briefje van pokken inenting mocht je niet naar school toen. Zouden mijn opa en oma toen toch maar een verzekering afgesloten hebben voor de andere kinderen denk ik dan. Dat kostte 3 cent per week in 1922 was dat toch nog best wel veel geld want mijn moeder was niet het enigste kind.  En dan staat er ook nog bij dat bij overlijden onder de vier jaar maar een gedeelte van de 75,00 gulden zou worden uitbetaald.
Een tweede polis werd afgesloten door mijn vader op het leven van mijn moeder, als ik naar de datum kijkt is dat 11 maart 1946, dat was een paar maanden nadat mijn oudePolis mama 2rs getrouwd waren. De wekelijkse premie was inmiddels flink verhoogd en 22.5 cent per week.
Als ik het dan vergelijk wat tegenwoordig een begrafenis kost en waar mensen destijds hun polis voor afsloten dan is er heel wat veranderd.
Ik kan me ook nog herinneren hoor dat voor ons ook van die polissen afgesloten werden en dat de verzekeringsman dat gewoon wekelijks en later volgens mij maandelijks nog persoonlijk af kwam rekenen. Nieuwe tijden nieuwe regels en ik moet zeggen dat ik alles even in kon scannen en mailen is toch ook wel gemakkelijk hoor.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Familie en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Zoektocht naar polissen

  1. Een heel leuk blogje Anneke, dát waren nog eens bedragen hè?

  2. Rietepietz zegt:

    Ja wat een bedragen hé, ! Ik herinner me een oude polis van waarin (als ik het goed onthouden heb) 50 gulden uitbetaald zou worden en het dubbele mocht ik voor m’n 18de overlijden.
    Inderdaad kwamen die bodes iedere week aan de deur om dat geld te innen en dan werd een zegeltje geplakt.
    Ik herinner me van eerdere crematies dat de uitvaartorganisatie Cuvo dit allemaal voor ons geregeld heeft. Daar hebben we zélf nooit iets aan hoeven doen.

  3. Leuk logje Anneke.. Ik heb zelf ook nog een paar polissen, die vrijgemaakt zijn van premie.
    Het gaat in totaal maar om een paar honderd gulden.. haha

  4. minoesjka2 zegt:

    Zo herkenbaar ……….. Toen mijn ouders overleden kwamen we inderdaad ook van die hele oude polissen tegen uit begin 1900. Zeker voor mijn moeder gold hetzelfde verhaal als voor de jouwe. Mijn moeder heeft op jonge leeftijd een broertje verloren en aan de datum in het trouwboekje van mijn opa en oma konden we zien wanneer die overleden was, vlak daarna is de eerste verzekering voor mijn moeder afgesloten.
    Toen wij het afhandelde had je echter nog geen internet en heeft mijn oom die verzekeringsagent was het afgehandeld.

Geef een reactie

