Excursie

Woensdag de auto weer ingeleverd bij mijn zus, netjes schoongepoetst. Heel fijn dat ik hem een aantal weken mocht hebben toen zij op vakantie was en ik vaak in het huis bij mijn moeder aan het werk en dan regelmatig dingen heen of weer moest slepen. Maar ook weer zo blij om hem in te leveren want ik ben gewoon meer een fietser moet ik zeggen. Zie liever zwaluwen langs me scheren dan auto’s. Vandaar dus met veel plezier weer op de fiets gestapt en het zonnetje dat scheen maakte het natuurlijk alleen maar leuker

. Zin om naar een excursie te gaan maar vooral ook zin om een stuk te fietsen en weer eens wat te gaan fotograferen.In onze gemeente Krimpenerwaard is een mooie natuurgebied en dat heet de Zaag. Even gepikt van het Zuid-Hollands Landschap waar dit gebied onder valt.
Nu al is De Zaag, met verschillende vlinder- en broedvogelsoorten, een uniek gebied onder de rook van Rotterdam. Het wordt nog aantrekkelijker voor mensen én natuur. Het Zuid-Hollands Landschap werkt samen met Rijkswaterstaat aan een nieuwe getijden natuur. De afgelopen maanden zijn kilometerslange geulen uitgegraven en nu wordt gewerkt aan nieuwe wandelpaden en uitkijkpunten. Ervaar zelf hoe de eb- en vloedwerking van de rivier de net gegraven geulen vormgeeft.
Vandaag ben ik dus mee geweest met een van de de excursies, zelf had ik gehoopt op iets meer natuur te zien en minder het verhaal te horen van de aannemer (en met mij nog meer mensen). Maar toch was het wel interessant om te kijken hoe het gaat worden en wat er allemaal gaat veranderen en al veranderd is.
Het is een prachtig gebied en ook wel uniek door de eb en vloed en ze willen het toegankelijker maken voor het publiek.
Voor mij hamerde de projectleider een beetje te veel op de imponerende ingang die er moet komen, van mij had het gewoon wel dat pad mogen blijven waarbij de bomen bijna een groene haag vormden. Maar goed, ik zie dat in veel natuurgebieden. Ze willen het toegankelijker maken voor het grotere publiek en die willen geen vieze schoenen krijgen dus moeten er mooie paden komen waar ze op kunnen lopen. Voor beide kanten is wat te zeggen, hoe meer mensen de natuur beleven hoe meer mensen misschien gaan beseffen hoe belangrijk het is dat dit niet allemaal verloren gaat.
Vandaag troffen we het met het weer, het zonnetje scheen. Het was het lekker banjeren in mijn laarzen want er werd nog hard gewerkt en met de regen van de afgelopen tijd was het hier en daar behoorlijk modderig en glad.
Er waren best veel mensen op afgekomen op deze excursie en ik had een aantal leuke gesprekken en weer even inspiratie genoeg voor een paar blogjes haha.
In het gebied komt een uitkijkpunt waar je overzicht hebt over de rivier en het natuurgebied. Aan de andere kant komt ook een uitzichtpunt waarbij je zo uitkijkt naar Rotterdam.
Er zijn ook al bevers gesignaleerd die zich goed thuis voelen hier en er broeden ook veel vogels en er groeien een aantal zeldzame planten zoals de spindotter en het zomerklokje.  Op 1 oktober moet het allemaal klaar zijn, nu is het nog gedeeltelijk afgesloten omdat er gewerkt wordt en ik denk dat ik er zeker nog wel eens te vinden zal zijn om te gaan wandelen want er is echt van alles te zien en te genieten.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen, Polderverhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Excursie

  1. fialas zegt:

    mooie foto’s, en een prachtig landschap, is dat in de buurt van Schoonhoven?

  2. Rob Alberts zegt:

    Ik kijk uit naar je volgende natuurverslag.

    Zonnige groet,

  3. Rietepietz zegt:

    Raar maar waar, de omgeving Rotterdam en natuurschoon hebben voor mij niet écht een link. Onzin natuurlijk want bij Den Haag /Rijswijk is dat óók niet je eerste gedachte maar ook in die omgeving is mooie natuur te vinden. Ik ben gewoon helemaal onbekend in de omgeving van Rotterdam. Best gek want zó ver is het nou ook weer niet bij ons vandaan.

    • gewoonanneke zegt:

      Nou waar ik woon zijn echt mooie natuurgebieden. En waar ik was kijk je uit naar Rotterdam maar je moet dan nog wel de brug over. Hoewel Rotterdam zelf ook mooie parken heeft en veel natuurschoon.

  4. Kakel zegt:

    Toch blijf ik het jammer vinden. Dat een prachtig stukje natuur weer ingericht moet worden. Alsof het niet mooi genoeg is van zichzelf. En dat moet dan weer hordes “toeristen” trekken. Wij komen er regelmatig. Zien vaak ijsvogels maar hebben nog nooit beversporen gezien.
    Ben nieuwsgierig naar je vervolgverhaal.
    Lieve groet

    • gewoonanneke zegt:

      Ik ben het helemaal met je eens Mirjam. Zeker ook de manier waarop ze de rijplaten allemaal daar gemaakt hebben waarbij heel veel planten en bomen verwijderd zijn. Ik kwam er vroeger al met een bootje, klein stukje over de maas varen en dan naar het strandje. Maar het is een beetje de tendens van deze tijd. Wel natuur maar zo gereguleerd allemaal. Hoewel ik denk dat de natuur het wel weer terug pakt (hoop ik.) Dat bedoelde ik ook met het verhaal over die aannemer. Er werden ook best veel kritische vragen gesteld hoor door de mensen die meegingen.

  5. minoesjka2 zegt:

    De gedachte wat Kakel opschrijft had ik ook, jammer dat de mens het weer zonodig ontwikkelen moet ………. dat doet de natuur al, maar goed, wel goed dat er ook tijdens de excursie kritische vragen zijn gesteld.

    • gewoonanneke zegt:

      Ik heb dat ook hoor, dat de natuur zo langs paadjes moet gaan. Best jammer aan de andere kant kunnen wel meer mensen er van genieten en de natuur pakt toch wel weer een deel terug, dat is niet tegen te houden.

Geef een reactie

